کد خبر : 188507
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
-

رایزنی نمایندگان آمریکا، چین، روسیه و پاکستان درباره صلح در افغانستان

رایزنی نمایندگان آمریکا، چین، روسیه و پاکستان درباره صلح در افغانستان

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات یک روزه در مسکو در آستانه برگزاری مذاکرات بین‌افغانی به میزبانی چین برگزار شد. به گفته مقامات مطلع، مذاکرات پکن که قرار بود در چند روز آینده برگزار شود به تعویق افتاد. هنگامی که این مذاکرات در چین برگزار شود، نخستین مذاکرات رو در

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات یک روزه در مسکو در آستانه برگزاری مذاکرات بین‌افغانی به میزبانی چین برگزار شد.

به گفته مقامات مطلع، مذاکرات پکن که قرار بود در چند روز آینده برگزار شود به تعویق افتاد.

هنگامی که این مذاکرات در چین برگزار شود، نخستین مذاکرات رو در رو میان طرفین درگیر افغان از ژوئیه سال جاری میلادی خواهد بود. حتی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز که با برگزاری هر گونه مذاکره که به رهبری دولت کابل نباشد مخالفت کرده، اواخر روز جمعه اعلام کرد که وی نمایندگانی را برای شرکت در این نشست اعزام خواهد کرد.

هنوز هیچ اطلاعیه رسمی در خصوص به تعویق افتادن این نشست منتشر نشده، اما مذاکرات قبلی بین‌افغانی نیز در حالی که طرفین بر سر شرکت‌کنندگان اختلاف داشتند به تعویق افتاده بود.

یکی از مقامات دولت کابل که خواست نامش فاش نشود اوایل روز جمعه اعلام کرده بود که اشرف غنی با شرکت در این مذاکرات مخالف است. هنوز مشخص نیست که چه چیزی تصمیم اشرف غنی را تغییر داده و یا اینکه آیا وی درخواست تعویق این مذاکرات را داده یا خیر. اما تعدادی از مقامات عالی رتبه افغان قرار است در این نشست به میزبانی پکن شرکت کنند که شامل حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان که یکی از حامیان جدی مذاکرات مستقیم با طالبان است، می‌باشد.

وی همچنین در مذاکرات پیشین با طالبان که در مسکو برگزار شده بود، شرکت کرد.

هیأت طالبان در سفر به چین به رهبری ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیان‌گذاران جنبش طالبان خواهد بود که پس از آنکه در سال ۲۰۱۰ مذاکرات صلح مخفیانه‌ای را با کرزای که در آن زمان رئیس جمهور افغانستان بود، آغاز کرد به مدت هشت سال در یکی از زندان‌های پاکستان زندانی شد.

در پیش نویس بیانیه‌ای که در پایان نشست روز جمعه در مسکو منتشر شد، آمده است که چین،‌ روسیه و پاکستان از واشنگتن خواسته‌اند تا به میز مذاکره با طالبان برگردد و توافق‌نامه‌ای را امضا کند که راه را برای افغان‌ها از هر دو طرف برای آغاز مذاکرات رو در رو در خصوص افغانستان پس از جنگ هموار می‌سازد.

هنوز مشخص نیست که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ازسرگیری این مذاکرات موافقت خواهد کرد یا خیر اما ترامپ تأکید کرده که می‌خواهد نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و مشارکت آمریکا در طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشور پایان یابد.

بیانیه نشست روز جمعه در مسکو همچنین خواستار کاهش خشونت‌ها است که به گفته ناظران احتمالا ترامپ را به موافقت با ازسرگیری مذاکرات متقاعد خواهد کرد.

این بیانیه که از ۱۵ بند تشکیل شده، از تمامی طرفین خواست تا از فعالیت تمامی سازمان‌های تروریستی در افغانستان جلوگیری کنند و این سازمان‌ها شامل القاعده، طالبان،‌ شاخه داعش در این کشور و همچنین جنبش اسلامی ترکستان شرقی می‌باشد.

نمایندگان روسیه، چین، آمریکا و پاکستان همچنین توافق کردند تا مجددا نشستی با یکدیگر برگزار کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 13 =