کد خبر : 188292
تاریخ انتشار : جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
-

کاهش معضلات اجتماعی با ترویج وقف در جامعه

کاهش معضلات اجتماعی با ترویج وقف در جامعه

به گزارش قائم آنلاین، حسن برزگر همزمان با فرارسیدن هفته وقف در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم شفافبت در زمینه وقف اظهار کرد: برخلاف روال معمول از فعالان رسانه که به نیابت از مردم در اینجا حضور دارند می‌پرسم که آیا در انجام امورات موفق بودیم؟ زیرا از نظر

به گزارش قائم آنلاین، حسن برزگر همزمان با فرارسیدن هفته وقف در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم شفافبت در زمینه وقف اظهار کرد: برخلاف روال معمول از فعالان رسانه که به نیابت از مردم در اینجا حضور دارند می‌پرسم که آیا در انجام امورات موفق بودیم؟ زیرا از نظر ما اصل بر این است که اوقاف با شفافیت هماره است، موقوفات مردم امانت نزد ما است و ما باید به اعنوان امانت‌دار درست عمل کنیم.

وی افزود: باید نسبت به امانت مردم حساسیت داشته باشیم البته مردم نیز باید در این خصوص حساس باشند، وقف میراثی است که روزی برای بابل بسیار پررنگ و یک فرصت بود اما زمانی متاسفانه تهدید به حساب آمد و وقف کم‌رنگ شده بود که ما در تلاش برای احیای آن هستیم.

رئیس اداره اوقاف بابل ادامه داد: در نخستین روزهای وقوع سیل، اداره اوقاف در حالی که با تعطیلی سازمان‌‌ها و فروشگاه‌ها روبرو بود، توانست مقداری اقلام را برای شهرهای مجاور بفرستد و خوشبختانه این اقدام جز اولین کمک‌های مردمی بود که به هم‌استانی‌های‌مان رساندیم و انعکاس خوبی هم در رسانه‌ها پیدا کرد، در فاز نخست ۲۰ میلیون کمک انجام شد و در مراحل بعدی و کمک به سایر نقاط سیل‌زده ۵۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

برزگر با اشاره به عملکرد اوقاف در ماه رمضان تصریح کرد: این ایام در واقع ترافیک کاری اداره اوقاف است و نزدیک به یک میلیارد تومان به مساجد و اماکن مذهبی که برنامه‌های مشخص داشتند مساعدت کردیم، در خصوص هیات امنا نیز، جوانانی را به کار گرفتیم که به نقل از خود هیئت‌ها، این کمک‌ها بی‌سابقه و هدفمند بود.

وی یادآور شد: حدود ۱۸۷ میلیون تومان جهت کمک و تحت عنوان خیریه در شش ماه نخست سال صورت گرفت که بخش اعظم آن در ماه رمضان و در غالب سبد کالا توزیع کردبم، در ایام محرم و صفر نیز در مجموع نزدیک به پنج میلیارد تومان از محل موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی به هیئت‌ها پرداخت شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل خاطرنشان کرد: در موقوفات جدید ما آمدگی داریم و مشاوره می‌دهیم که وقف در امورات اجتماعی مانند ازدواج، دانشگاه و امورات علمی باشد، بسیاری از مراکز علمی در آمریکا وقف است و موقوفات آنها به صورت هدفمند اداره می‌شود،بسیاری از مسائل اجتماعی به دلیل مشکلات مالی جوانان است که با وقف در این زمینه می‌توان اقداماتی را انجام داد، برای مثال در خصوص آزادسازی زندانیان نیز ما ورود کدیم  و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان به حساب زندانیانی از سراسر کشور واریز کردیم.

این مسئول افزود: از آنجا که مدیریت کلیه هزینه‌های حوزه علمیه به عهده اداره اوقاف است، ۴۰ میلیون تومان درآمد موقوفات از حوزه‌های علمیه در شش ماه نخست سال را جهت اداره خود خوزه‌ها اختصاص دادیم و ۸۶۶ میلیون ریال نیز جهت تعمیرات و بازسازی به مساجد و ۱۱۵ میلیون تومان به بقاع متبرکه کمک کردیم.

برزگر ضمن اشاره به فعالیت‌های اداره اوقاف در اربعین بیان کرد: در ایام اربعین و زمینه برپایی موکب نیز اوقاف ورود پیدا کرد و به موکب اوقاف استان در سامرا کمک شد همچنین مبلغ ۵۴ میلیون تومان نیز به هیئت یا‌فاطمه‌الزهرا بابل مستقر در کربلا اهدا کردیم تا همشهریان بتوانند از برنامه‌های خوب خدماتی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: وقف تهدید نیست و باید به عنوان یک فرصت با آن برخورد شود، میراث یک شهر باید حفظ شود اما نه به صورت یک مخروبه، این افتخار نیست. بلکه نگهداری از اماکن تاریخی و میراث شهرمان باید به نحواحسن باشد،ساری، آمل و بابل بیشترین میراث را در استان دارند که بسیاری رو به خرابی است از این‌رو در بسیاری از موارد ما به میراث فرهنگی پیشنهاد دادیم تا جهت حفظ میراث طرح بدهند و تامین سرمایه با ما خواهد بود اما تاکنون طرح خاصی از سوی میراث فرهنگی ارائه نشده است.، طرح باید هم درآمدزا باشد، هم برای شهر جاذبه گردشگری ایجاد کند و هم میراث را حفظ کند.

رئیس اداره اوقاف و خیریه بابل با تاکید به حضور جوانان در هیات‌ امنای مساجد و اماکن مذهبی اظهار کرد: در خصوص موقوفاتی که مقید به مکان نیست، ما این اختیار را داریم که براساس پارامترهایی آن را توزیع کنیم، ما امسال طبق وعده‌ای که دادیم جهت نقش جوانان سعی کردیم به هیات‌امنایی که جوانان حضور داشتند توجه ویژه داشته باشیم، در این خصوص قانون چیزی نگفته و اختیار با ماست و ما براساس لیستی که از سازمان تبلیغات داشتیم به هیئت‌ها از دو تا ۱۰ میلیون کمک کردیم اما هیئتی که تنها ۲۰۰ عضو دارد با آنکه ۲۰ هزار عضو، فرق دارد، پارامترهایی مانند انقلابی بودن، فعالیت فرهنگی داشتن و همیشگی بودن نیز برای ما مهم بود،  هیئتی که فقط در محرم فعالیت می‌کند با هیئتی که همواره جلسات تشکیل می‌دهد برابر نیست، هیئت‌ها باید جوانان را جمع کنند و به آنان خط و جهت بدهند.

وی افزود: مرحوم نوشیروانی تحت عنوان جنبش ملی نیکوکاری زمینی را وقف فضای سبز کرد که بعد از انقلاب این جنبش منحل شد و بر اساس مصوبه مجلس متولی این اموال اداره اوقاف شد و چون وقف فضای سبز بود در سال ۵٩ تحویل شهرداری شد و مدتی به عنوان محل تخلیه زباله از سوی شهرداری مورد استفاده قرار گرفت، سپس تبدیل به زندان شد، شهرداری در حق این زمین جفا کرد و ما اقدامات قانونی خود در خصوص برگشت به نیت واقف را انجام خواهیم داد.

برزگر در پایان گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای ۹۷ امامزاده، ۷۷۳ مسجد، ۴۴۳حسینیه، ۲۱ آرامستان و۵۰هزار مستاجر موقوفات ثبت شده است و در سال گذشته ۱۲۰خانه موقوفه در این شهرستان به ثبت رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × سه =