کد خبر : 187070
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
-

اجرای آیین‌نامه‌های دستیاران جدی گرفته نمی شود

اجرای آیین‌نامه‌های دستیاران جدی گرفته نمی شود

به گزارش قائم آنلاین، رضا دارویی ضمن بیان این مطلب گفت: بدون شک رکن اساسی هر دانشگاه، دانشجویان آن هستند و اگر دانشجو نباشد، قطعا دانشگاه معنا و مفهومی ندارد؛ اگر بخواهیم در دانشگاه مدیریتی اعمال کنیم قطعا بدون مشارکت دانشجو نمی‌توان به نتیجه و هدف مورد نظر رسید، چرا که گیرنده خدمات در دانشگاه،

به گزارش قائم آنلاین، رضا دارویی ضمن بیان این مطلب گفت: بدون شک رکن اساسی هر دانشگاه، دانشجویان آن هستند و اگر دانشجو نباشد، قطعا دانشگاه معنا و مفهومی ندارد؛ اگر بخواهیم در دانشگاه مدیریتی اعمال کنیم قطعا بدون مشارکت دانشجو نمی‌توان به نتیجه و هدف مورد نظر رسید، چرا که گیرنده خدمات در دانشگاه، دانشجویان هستند و قطعا مشارکت دانشجویان در امور مدیریتی و پیگیری مسائل و مطالبات صنفی، امری کاملا ضروری است از این رو نقش شورای صنفی به عنوان یک نهاد دانشجویی مشروع در پیگیری و احقاق حقوق دانشجویان انکارناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه شورای صنفی مقطع P.hD و دستیاران برای اولین سال است که تشکیل شده، اظهار کرد: وجود شورای صنفی در هر دانشگاه و دانشکده‌ای بسیار ضروری است ولی مهمتر از شورای صنفی باید این تفکر در دانشگاه‌ها ایجاد شود که لازم است با خود دانشجویان در زمینه پیگری حقوق و مطالبات صنفی و رفاهی آنها همکاری لازم از سوی مسؤولان دانشگاه‌ها صورت گیرد. در غیر این‌صورت، این شورا به یک شورای نمادین تبدیل خواهد شد؛ چرا که با این شرایط دانشجویان قدرت اجرایی لازم برای کارها را نخواهند داشت. همه ما به خوبی می‌دانیم وظیفه دانشجو مطالبه گری است ولی در عین حال گوش شنوایی نیز باید باشد که تصمیم به اصلاح سیستم داشته باشد.

دارویی در تشریح مشکلات دانشجویان مقطع دستیاران و دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه‌های مختلف گفت: عدم تبعیت دانشگاه از آیین‌نامه‌های مقطع دکتری و دستیاری از جمله مواردی است که باعث ایجاد بی‌نظمی و خلل می‌شود. مسئولان عدم تبعیت دانشگاه از آیین‌نامه‌های موجود را چنین توجیه می‌کنند که دانشگاه به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و از آنجایی که اکثر دانشگاه‌ها به این روش اداره می‌شوند، اکثر قوانین آیین‌نامه یا تغییر می‌کنند یا زیر پا گذاشته می‌شوند. همین طرز فکر و توجیه غیرمنطقی‏، از جمله مواردی است که باید با ساز و کاری مناسب، رفع شود.

وی گفت: با توجه به تبصره دو ماده ۲۵ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی، “شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می‌­تواند حداکثر تا سه نیمسال تحصیلی به طول مدت مجاز تحصیل دانشجو (به مدت ۹ نیم‌سال) اضافه کند، که یک نیم‌سال آن می‌تواند در مرحله آموزشی اخذ شود” و همچنین بنابه ماده ۲۰ و ماده ۵۱ همان آیین نامه چیزی به نام فرصت آموزشی یا مواردی مشابه که سبب عدم دریافت حقوق در ترم‌های ۹ و ۱۰ و حتی دریافت شهریه در ترم هفت است، وجود ندارد؛ اما دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بهانه قوانین دیگر این موارد را زیر پا می‌گذارد و به دنبال کسر حقوق در ترم‌های آخر و حتی دریافت شهریه در ترم قبل ۱۲ است.

دارویی با بیان این که قوانین و حقوق مربوط به تعداد ساعات کشیک و پست کشیک دستیاران این دانشگاه زیرپا گذشته می‌شود، خاطر نشان کرد: عدم واگذاری خوابگاه به ورودی‌های جدید دانشجویان مقطع دکتری و دستیاران پسر از جمله مسائلی است که دانشجویان مربوطه با آن درگیر هستند و همین امر باعث بروز مشکلات زیاد و بعضا انصراف از تحصیل برخی دانشجویان شده است.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی دیگر از این مشکلات را، شیفت‌های غیر اصولی و بسیار زیاد دستیاران این دانشگاه ذکر کرد و گفت: همین امر سبب کاهش بازدهی و آسیب‌های بدنی شدید شده است. مشکلات چاپ مقاله که شرط دفاع است سبب افزایش مدت زمان تحصیل دانشجویان Ph.D و در عین حال عدم دریافت حقوق و خوابگاه شده است که به آن اشاره کردم. این مشکلات از جمله مواردی است که باید رفع شود.

وی نبود خوابگاه متاهلی و همچنین تعداد ساعات بالای حضور در دانشکده و حقوق اندک دانشجویان را از دیگر مشکلات دانشجویان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دانشجویان به حقوق خود واقف نیستند و همانطور که گفته شد، به دلیل اعمال نظر سلیقه‌ای و یکپارچه نبودن دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشجویان بیشترین ضرر را می‌بینند. سرعت بسیار پایین اینترنت از موارد دیگری است که دانشجویان این مقطع با آن مواجه هستند. سرعت اینترنت و محدودیت‌های حوزه آی‌تی به قدری آزار دهنده است که بیشتر دانشجویان از بسته‌های اینترنت شخصی استفاده می‌کنند.

دارویی، تخصیص بودجه بسیار کم برای پایان‌نامه‌ها ، مشکل بی‌کیفیتی غذای رزیدنت‌ها و اینترن‌های بیمارستان و نبود خدمات بیمه‌ تکمیلی را از دیگر مشکلات دانشجویان عنوان کرد و اظهار داشت: این مشکلات از مواردی است که جزو مطالبات و خواسته‌های دانشجویان این مقطع تحصیلی است؛ در قالب شورای صنفی به دنبال رایزنی و برگزاری جلسات با مسؤولان وزارتخانه هستیم و امیدواریم مسؤولان دانشگاه به ما لطف بیشتری داشته باشند و وقت بیشتری برای دانشجویان مقطع دکتری اختصاص بدهند.

وی افزود: به دنبال تصویب قانونی به هدف لازم الاجرا شدن آیین‌نامه‌ها در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی هستیم تا از زیر پا گذاشتن قوانین و آیین نامه‌ها از سوی مسوؤلان و سلیقه‌ای عمل کردن آنها جلوگیری کنیم. ضمن اینکه به دنبال ایجاد ارتباط مستمر با شورای صنفی مرکزی کشور هستیم. برگزاری جلسات مستمر نه فقط با معاون فرهنگی و دانشجویی بلکه با حضور همه معاونان و نه تنها برای شنیدم و فراموش کردن مشکلات بلکه برای یافتن راه حل، می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش مفدا، دارویی در پایان با اشاره به این که شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری نوپا است، خاطرنشان کرد: عمر این شورا در میان دانشجویان دکتری به کمتر از چند ماه می‌رسد و به تازگی شکل گرفته و نیاز است که برای تقویت آن در میان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با برگزاری جلسات مستمر، اقدامات لازم را انجام دهیم و مسؤولان دانشگاه‌ها با این شورا همکاری بیشتری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + هفت =