کد خبر : 186365
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
-

ناگفته‌های عضو شورای شهر از شهرداری ساری

ناگفته‌های عضو شورای شهر از شهرداری ساری

به گزارش قائم آنلاین، موضوع اخراج نیروهای شهرداری مرکز استان مازندران چند روزی‌ست که خبرساز شده، موضوع از این قرار است که شهرداری ساری در اقدامی بیش از ۶۰۰ نفر از کارکنان تازه‌وارد را به یکباره و به گفته خود نیروها با بی‌احترامی اخراج کرده است.  در مازندران اخراج نیروهای شهرداری ساری را در “سامانه

به گزارش قائم آنلاین، موضوع اخراج نیروهای شهرداری مرکز استان مازندران چند روزی‌ست که خبرساز شده، موضوع از این قرار است که شهرداری ساری در اقدامی بیش از ۶۰۰ نفر از کارکنان تازه‌وارد را به یکباره و به گفته خود نیروها با بی‌احترامی اخراج کرده است.

 در مازندران اخراج نیروهای شهرداری ساری را در “سامانه فارس‌من” با این  توضیح شهرداری ساری چند صد نفر از نیروهایش را که با یکی از شرکت های خدماتی شهرداری ساری قرارداد داشته‌اند امروز به تاریخ ۷ /۷ /۹۸ اخراج کرده است، وقتی کارکنان برسره کار خود حاضر شدند با جلوگیری از ورود آنها گفته اند که از این به بعد نمی توانند برای ادامه کار در شهرداری حاضر شوند، برخی از این نیروها به امید اینکه شاغل شده اند وام گرفته و حتی ازدواج کرده اند اما اکنون با این اقدام شهرداری ساری بیکار شده و به گفته خودشان زندگی شان دچار چالش می‌شود؛این خبرگزاری ثبت کرده و از خبرنگاران فارس پیگیری این موضوع را مطالبه کرده‌اند.

خبرنگار فارس نیز برای انجام وظیفه و رسالت خود در برابر مطالبه مردم، موضوع را در ابتدا از رئیس شورای شهر ساری پیگیر شد اما از سوی علیجان شمشیربند پاسخی در این ارتباط دریافت نکرد.

* عذرخواهی از نیروهای اخراج‌شده شهرداری ساری 

در ادامه این پیگیری‌ها به سراغ یک عضو شورای اسلامی شهر ساری که به موضوع اخراج نیروها در صحن علنی شورا نیز معترض شد، رفتیم، که قاسم قاسمی با ابراز ناراحتی از این اقدام شهرداری ساری با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشست.

وی در همان ابتدا، مصاحبه خود با خبرنگار فارس را با عذرخواهی از شهروندان آغاز کرد و گفت: من از طرف شهردار و همه مدیران در شهرداری ساری به‌دلیل عدم مدیریت صحیح در سیستم شهرداری که باعث شد احترام و شأن کارکنان شهرداری حفظ نشود و در وضعیتی نامطلوب در خارج از محدوده ساختمان شهرداری حق ورود به محل کارشان داده نشود، عذرخواهی می‌کنم.

* حرمت شهروندان حفظ نشد

عضو شورای اسلامی شهر ساری افزود: این اتفاق در حالی افتاد که می‌شد مدیریت شهری برای نیروهایی که در شهرداری ساری مشغول به‌کار هستند تصمیم نهایی را بگیرد و تمام تلاش خود را برای حفظ نیروها انجام دهد اما متأسفانه حرمت شهروندان ما حفظ نشد.

قاسمی ادامه داد: حال سؤال اینجاست اگر قرار بر این بود که از نیروها استفاده نشود اصلاً چرا وارد شهرداری شدند؟ آنها با هزار امید، زندگی خود را بر اساس حقوق پیش‌بینی‌شده بنا نهادند وام گرفته و ازدواج کرده‌اند، حتی برخی از آنها یک یا چند ماه حقوق گرفتند، اگر قرار نبود بمانند پس چرا به آنها حقوق و ملزومات اداری دادند؟ چطور شد که در ابتدا اجازه ورود دادند و در ادامه  در تصمیمی عاجلانه  و با بی‌تدبیری، با زندگی بیش از ۶۰۰ نفر از نیروهای شهرداری بازی کردند.

وی افزود: ما ۸ جلسه را با سرپرست سابق شهرداری، معاونین و مسؤولین مربوطه در ارتباط با نیروهای جدید داشته‌ایم و راه‌های مختلف برای پیگیری و حل و فصل مشکل را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کردیم، از جمله این راهکارها، این بود که سرانه حفظ و نگهداری و رفت و روب شهری افزایش پیدا کرد، بر اساس طرح جامع شهر ساری، می‌توانستیم بخشی از محدوده را به دلیل اینکه جزیی از حریم ساری شده و نیازمند نگهداشت است، به محدوده در حال نگهداری شهر ساری اضافه کنیم، در قراردادی که سالانه با پیمانکار می‌بندند می‌توانستیم سطح مدنظر را افزایش دهیم که نفر به سطح افزایش پیدا می‌کرد و از این همکاران جهت داشتن شهری زیباتر استفاده می‌شد.

عضو شورا اسلامی شهر ساری ادامه داد: راه دیگر، تقسیم قرارداد رفت و روب است که به دو قسمت عملیاتی و اداری بوده و  قاعدتاً می‌توانستیم بخشی از نیروها را در حوزه اداری نگه داریم و بخشی را در خود شهر به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی کنیم.

* شهرداری ساری می‌توانست کاملاً قانونی نیروها را به کارگیری کند

 قاسمی در ادامه بیان کرد: آخرین پاسخ در مجموعه شهری، طی جلساتی که با مدیرکل دفتر امور شهرداری و شوراها برگزار شد اینگونه به ما اعلام کردند که نمی‌توانیم از این قرارداد استفاده کنیم، در صورتی که هیچ منع قانونی برای تنظیم قرارداد وجود ندارد، ۳  هزار و ۵۱۷ هکتار محدوده شهری شهر ساری و بیش از ۱۴ هزار هکتار هم حریم شهر است، ۳۲ درصد از محدوده شهری را به‌عنوان معابر شهر محاسبه کردند که می‌شود یک‌هزار و ۱۲۵ هکتار، شهرداری برای این میزان در سال‌های گذشته باید یک‌هزار و ۵۵۵ نفر نیرو را به‌کارگیری می‌کرد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، از تاریخ ۹۷/۴/۱ نیروهایی که به شهرداری ساری اضافه شدند نیروهایی فراتر از یک‌هزار و ۵۵۵ نفر بودند که به آنها نیروهای مازاد یا پشت‌لیستی می‌گفتند و طبق قوانینی که در قراردادها وجود دارد می‌توانند ۲۵ درصد افزایش و یا کاهش داشته باشند، یعنی یک‌هزار و ۹۴۴ نفر، که شهرداری ساری می‌توانست کاملاً قانونی آنها را به‌کارگیری کند.

وی افزود: در طی این چند سال پروژه‌های متعددی در ساری اتفاق افتاد، بازگشایی خیابان‌ها و معابر شهری، میانگذر شمالی شهر، بوستان ملل و پارک ولایت، میدان کارگر، روگذر و زیرگذرهایی در سطح شهر، می‌توانستند این موارد را معیار محاسبه‌شان قرار بدهند، با توجه به اینکه دستورالعمل و مقررات آیین‌نامه اشاره نکرده که به ازای هر چند مترمربع یک نفر می‌تواند در شهرداری به‌کارگیری شود و این امر فقط عرفی حساب و کتاب می‌شود، می‌شد که از نیروها استفاده کرد.

* دل‌شان نمی‌خواهد نیروها تعیین وضعیت شوند

عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه می‌توانستند سرانه نفر به سطح را افزایش دهند و یا از همان قانون ۲۵ درصد افزایش استفاده کنند، یادآور شد: در هر صورت راهکار برای حل مشکل همشهریان‌مان وجود داشت اما اینکه به چه دلیل این اقدامات انجام نمی‌شود نمی‌دانیم؟ تنها چیزی که می‌شنویم این است که می‌گویند مجموعه استانداری و برخی از واحدهای درون‌شهری نظیر کارگزینی و حراست کاملاً مخالف اتمام پروژه تعیین وضعیت نیروها هستند و به زبان ساده اگر بگویم، دل‌شان نمی‌خواهد که این اتفاق بیفتد.

قاسمی در ادامه افزود: امروز با این ۶۳۰ نفر مازاد، تقریبا بیش از ۲ هزار ۱۵۰ نفر نیرو در شهرداری ساری هستند که باید با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب و خلق پروژه‌های درآمدزا از طریق نیروها، برای حفظ و جذب آنها راهکاری پیدا شود و این امر خیلی بهتر از این است که تلاش کنیم تا نیروها نباشند.

* امتناع از دادن گزارش به شورا

وی بیان کرد: برخی از همکاران شورا با فرافکنی می‌گویند که هیچ نیرویی در این لیست‌ها نداشته‌اند در گذشته هم نیرو نمی‌آوردند، پس چه کسانی این نیروها را آورده‌اند؟ بررسی کنید که اکنون در سازمان فضای سبز چند نفر نیرو اضافه شده است؟ پس از جلسات کمیسیون بودجه سال قبل مصوب کردیم نیروهای روزمزد آن سازمان، به شرکتی تبدیل وضعیت شوند، آن زمان ۱۶۰ نفر در سازمان فضای سبز بودند اما امروز خبر می‌رسد که علاوه بر آن ۱۶۰ نفر که کارهای تبدیل وضعیت آنها انجام شده است، بیش از ۱۸۰ نفر روزمزد اضافه کردند. من سوالم این است که مگر نماینده شورا در آن سازمان نداریم؟ وی توضیح دهد که چگونه نیروها وارد شده‌اند و اینکه چرا از دادن گزارشات امتناع می‌کنند؟

عضو شورای شهر ساری در ادامه افزود: بنده نیز در سازمان پسماند نماینده شورا بودم آیا یک نفر نیرو به سازمان پسماند اضافه شد؟ بررسی کنید و سازمان‌ها را با هم مقایسه کنید، آقایان به جای اینکه تکلیف نیروهای پشت‌لیستی را مشخص کنند متأسفانه در حال افزودن نیروها در سازمان‌ها هستند چون سازمان‌ها به‌صورت هیأت مدیره‌ای اداره می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند نیرو وارد کنند.

قاسمی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم همکارانم در شهرداری و شورا به جای اینکه به فکر تشویش اذهان عمومی باشند مشکل نیروهای ممیزی شهرداری را حل کنند، بیان کرد: بنده در کمیسیون بودجه به هیچ عنوان حقوق یک میلیون و هفتصد هزارتومانی راننده‌ها را امضا نکردم ۱۳۰ راننده مشغول به کار هستند که برای‌شان با خودرو، حقوق یک و میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کردند که از این اقدام ممانعت کردم؟ چرا باید آنقدر تبعیض وجود داشته باشد؟ قطعاً این آگاهی برای همه وجود دارد که یک نفر با این رقم نمی‌تواند زندگی خود را بگذراند، تلاش کردیم تا حقوق آنها بیش از ۲ میلیون و صد هزار تومان افزایش پیدا کرد که البته باز هم این مقدار برای امرار معاش کم است.

* افرادی نمی‌خواهند وضعیت شغلی شهرداری و سازمان‌های آن بهتر شود

وی افزود: اگر در کمیسیون سال قبل هم پیگیر نبودیم مابه‌التفاوت عیدی ۲۰۰ هزار تومانی هم نادیده گرفته می‌شد اما با پیگیری‌ها در روز کارگر آن را پرداخت کردند، به نظر بنده قطعاً هستند افرادی که نمی‌خواهند وضعیت شغلی شهرداری و سازمان‌های آن بهتر شود، حال از این موضوع چه منفعتی می‌برند خود می‌دانند و خدای‌شان.

* هزینه‌های گزافی که در شهرداری ساری به هدر می‌رود می‌تواند سر سفره مردم شهر بیاید

عضو شورای شهر ساری تأکید کرد: اگر اراده برای حل مشکل نیروها وجود داشته باشد شک نکنید به سادگی مشکل این نیروها حل خواهد شد اما هیچ اراده‌ای مبنی بر حل این مشکل وجود ندارد، اگر بحث بودجه‌ای و قراردادی است من در خدمت‌شان هستم، به همکارانم در شهرداری و شورا می‌گویم که هزینه‌های گزافی که در شهرداری ساری به هدر می‌رود می‌تواند سر سفره کارکنان که از جوانان و مردم همین شهر هستند بیاید، البته با مدیریت صحیح، کنترل‌های لازم و عدم دخالت برخی افراد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 6 =