کد خبر : 186163
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
-

ناشناخته در بازار

ناشناخته در بازار

به گزارش قائم آنلاین، آب‌وهوای مطبوع و اعجاب‌آور مازندران در پرورش و تولید گیاهان و دیگر محصولات کشاورزی از مزیت‌های این استان است، صنعت گل و گیاه، می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رونق کشاورزی استان داشته باشد. صنعت گل‌و‌گیاه مازندران یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه اقتصادی و درآمدزایی است که با توجه بیشتر به آن می‌توان

به گزارش قائم آنلاین، آب‌وهوای مطبوع و اعجاب‌آور مازندران در پرورش و تولید گیاهان و دیگر محصولات کشاورزی از مزیت‌های این استان است، صنعت گل و گیاه، می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رونق کشاورزی استان داشته باشد.

صنعت گل‌و‌گیاه مازندران یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه اقتصادی و درآمدزایی است که با توجه بیشتر به آن می‌توان در زمینه اشتغال پایدار قدم برداشت.

در این حوزه عدم تولید استاندارد محصول، ناشناخته بودن تولید برای بازارهای هدف، عدم شناخت بازار هدف و نیازهای آن و نیز صنعتی نبودن بیشتر واحدهای تولیدی به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها لطمه زده است، این بخش نیز در حوزه حمل‌ونقل از نبود سیستم حمل‌ونقل استاندارد رنج می‌برد.

* تولید سالانه ۵۰۰ میلیون اصله

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در آغاز به کار نمایشگاه گل و گیاه استان در آمل با اشاره به اینکه گل و گیاه مازندران در میان کشورهای همسایه جایگاه خوبی دارد، افزود: مهم‌ترین هدف توسعه تولیدات گل و گیاه مازندران، تولید گلخانه‌ای است، سالانه ۵۰۰ میلیون اصله در ۹۰۰ هکتار از اراضی تولید انواع گل و گیاه صورت می‌گیرد.

مجید بهادری ادامه داد: جهاد کشاورزی مازندران آمادگی لازم جهت حمایت از توسعه گلخانه‌ای به‌صورت مشاغل خانگی و پروانه‌های کوچک‌مقیاس جهت دریافت تسهیلات بانکی را دارد، همچنین مازندران می‌تواند در توسعه و رونق اقتصادی منفی نفت ورود یابد و موفق نیز باشد.

* راه نزدیک تا صنعت

کارشناس مسؤول گل و گیاه سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه مازندران در حوزه سطح زیر کشت گل و گیاه وضعیت بسیار مناسبی دارد، گفت: مازندران از نظر اقلیمی گلخانه طبیعی است که باید از این شرایط برای استفاده بهینه بهره گرفت.

داوود رشیدی با بیان اینکه برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های طبیعی مازندران در راستای افزایش تولید گل و گیاه استان باید استخرهای ذخیره آب در گلخانه‌های استان راه‌اندازی تا فصل گرما و کم‌آبی به این تولیدات صدمه وارد نکند، تصریح کرد: بارندگی‌های سطحی در این حوزه باید جمع‌آوری و استفاده بهینه از آنها صورت گیرد.

رشیدی با تأکید بر اینکه تعداد و سطح زیر کشت گلخانه‌های استان در شرایطی قرار دارد که بتوانیم، تولیدات گل و گیاه استان را صنعت بنامیم، می‌گوید: متأسفانه برخی کلمات موجب می‌شوند تعبیراتی دیگر به ضرر تولید گل و گیاه صورت گیرد، مانند همین لفظ صنعت که موجب می‌شود هزینه آب و برق و گاز این حوزه به‌جای کشاورزی، صنعتی محاسبه‌شده و هزینه تولید افزایش یابد، بنابراین در استفاده از لفظ صنعتی احتیاط صورت می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه در مازندران فضای روباز و گلخانه‌ای تولید گل و گیاه به میزان مناسبی وجود دارد، بیان می‌کند: ۴ هزار و ۵۰۰ نفر تولیدکننده مستقیم گل و گیاه در استان مشغول به فعالیت هستند و حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر مشغول در این حوزه کار می‌کنند، میزان اشتغال‌زایی این صنعت بسیار زیاد است به‌صورت که در حوزه گل و گیاه در  یک هکتار ۱۲ تا ۱۶ نفر اشتغال‌زایی پیش‌بینی می‌شود.

رشیدی با اعلام جایگاه مازندران در صنعت گل و گیاه استان بیان کرد: مازندران در زمینه گل و گیاه آپارتمانی، درخت و درختچه زینتی رتبه اول کشور، در گل‌های شاخه بریده رتبه چهارم و ازنظر گیاه شاخه برده رتبه اول را دارد.

* سهم اندک مکانیزاسیون

کارشناس مسؤول گل و گیاه سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سهم مکانیزاسیون و فعالیت‌های صنعتی در این حوزه، تنها ۲۰ درصد است، گفت: بیش از نیمی از فعالیت‌های حوزه گل و گیاه استان، سنتی است، بخشی نیمه‌صنعتی و تنها ۲۰ درصد فعالیت‌های این حوزه به‌صورت صنعتی و مکانیزه صورت می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه در آمل و ساری، واحدهای خوبی در حوزه تولیدات مکانیزه گل و گیاه فعالیت می‌کنند، افزود: اما همه واحدها به این صورت نیستند، بسیاری از واحدها، سنتی اداره می‌شوند، حتی در تهیه وسایل گرمایشی گلخانه‌ای نیز از وسایل ابتدایی استفاده می‌کنند که نیاز به آموزش دارند.

* سهم اندک صادرات خارجی

رشیدی با بیان اینکه زمانی می‌توان به صادرات خارجی در حوزه گل و گیاه مازندران امید داشت که بتوان هزینه‌های تولید را از طریق مکانیزه شدن کاهش داد، تأکید کرد: در بسیاری موارد دستگاه‌های جنبی هزینه تولید گل و گیاه را افزایش می‌دهند مانند اینکه فردی که مجوز پرورش گل و گیاه می‌گیرد باید هزینه زیادی برای پروانه ساختمانی پرداخت کند که هر یک از این شرایط، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

وی با اعلام اینکه بخش مهمی از تولیدات گل و گیاه مازندران به خارج از استان ارسال می‌شود، می‌گوید: ۸۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران به خارج از استان مانند استان‌های تهران، اصفهان، فارس، خراسان ارسال می‌شوند درحالی‌که بسیاری نمی‌دانند که این تولیدات برای استان مازندران است.

رشیدی ادامه داد: صادرات خارج از کشور برای تولیدات گل و گیاه مازندران، به این دلیل اندک است که بازار هدف را نمی‌شناسیم و در این صنعت شناخت بازار هدف بسیار مهم است، اینکه بازار ما را بشناسد و قبل از تولید بدانیم بازار هدف چه نیاز دارد امر مهمی در رونق صادرات این محصولات است، تولیدات گل و گیاه استان باید بداند که بازار هدف چه محصولی با چه شرایطی نیاز دارد و سپس اقدام به پرورش کنند، در حالی‌که امروز نه بازار هدف خارجی مازندران را می‌شناسد نه بازارهای خارجی به صنعت گل و گیاه مازندران آشنا هستند، متأسفانه همین امر موجب شده است که بسیاری دلالان گل و گیاه تولیدشده در مازندران را به نام استان‌های دیگر صادر می‌کنند.

 * ناشناخته در بازار

کارشناس مسؤول گل و گیاه سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اینکه بسیاری از سفارش‌دهندگان داخلی و حتی خارج از استان نیز نمی‌دانند تولیدات گل و گیاه مازندران به چه اندازه است و چه محصولاتی در استان تولید می‌شود، به اطلاع‌رسانی در این حوزه و معرفی تولیدات مازندران اشاره کرد و یادآور شد: امروز مشتری‌ها و بازار هدف به صنعت گل و گیاه مازندران آشنایی ندارد و به‌خوبی این حوزه را نمی‌شناسند، باید به تبلیغات در این حوزه بیشتر متوسل شد تا بتوان باقیمت واقعی این محصول را به دست مشتری اصلی رساند.

وی بیان کرد: امروز بیشتر سودها در تولیدات گل و گیاه مازندران از آن، واسطه‌هاست، شهرداری اصفهان از تولیدات گل و گیاه مازندران استفاده می‌کند اما نمی‌داند که پرورش‌دهنده اصلی کیست بلکه از واسطه خرید می‌کند، به‌دلیل نبود ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان مازندرانی و مشتری‌ها این صنعت نیز در اختیار واسطه‌ها قرار گرفته است.

رشیدی در پایان با تأکید بر اینکه هنوز ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گل و گیاه مازندران وجود دارد، گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته در مازندران حضور دارند و آمادگی تولیدات بیشتر وجود دارد، زمین موردنیاز نیز به‌اندازه کافی است اما باید شرط ارتباط با بازار در این حوزه برآورده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =