کد خبر : 185980
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
-

مازنی: پیش‌نویس میثاق‌نامه انتخابات با تأکید بر منافع ملی تهیه شده است

مازنی: پیش‌نویس میثاق‌نامه انتخابات با تأکید بر منافع ملی تهیه شده است

به گزارش قائم آنلاین، احمد مازنی در همایش فصلی خانه احزاب گفت: خانه احزاب و تشکل‌ها نماد مشارکت ملی، دموکراسی و مردم‌سالاری دینی هستند. یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره دموکراسی احزاب می‌باشد. در قانون اساسی نیز مشخصا به کارکرد احزاب اشاره شده است. همچنین بیانگذار جمهوری اسلامی، بزرگان انقلاب و مردم ایران بین مردم‌سالاری و

به گزارش قائم آنلاین، احمد مازنی در همایش فصلی خانه احزاب گفت: خانه احزاب و تشکل‌ها نماد مشارکت ملی، دموکراسی و مردم‌سالاری دینی هستند. یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره دموکراسی احزاب می‌باشد. در قانون اساسی نیز مشخصا به کارکرد احزاب اشاره شده است. همچنین بیانگذار جمهوری اسلامی، بزرگان انقلاب و مردم ایران بین مردم‌سالاری و دیانت آشتی برقرار کردند و مردم‌سالاری دینی را در قالب قانون اساسی به عنوان میثاق ملی تعریف کردند.

وی افزود: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و تجربه ۱۰ دوره مجلس، ۱۲ دوره دولت و پنج دوره شوراها ناچار و ناگزیریم که حزب را به معنای واقعی در حلقه دموکراسی و انتخابات تعریف کرده و جایگاه متناسب با آن را پیش‌بینی کنیم. در این راستا باید قانون انتخابات اصلاح شود. تا زمانی که حاکمیت به معنای مجموعه ارکان نظام به ویژه مجلس و شورای نگهبان به این جمع‌بندی نرسد که حزب باید از ارکان اصلی مشارکت مردم باشد همچنان شاهد فساد و ناکارآمدی و ضعف‌های مختلف در اداره امور کشور خواهیم بود؛ به طوری که حتی نقاط مثبت هم دیده نخواهد شد.

نماینده تهران با اشاره به وجود ۱۱۰ حزب در کشور گفت: با توجه به اینکه احزاب می‌توانند در جهت اصلاح وضع موجود در نظام انتخاباتی عمل کنند به نظر می‌رسد مهمترین کار آن است که چند حزب بزرگ تشکیل شده و در درون آن‌ها فراکسیون‌هایی ایجاد شوند. همچنین ائتلاف جبهه‌ای به رسمیت شناخته شود نه اینکه همچون شرایطی فعلی شاهد تعدد احزاب آن هم با تعداد کم اعضا باشیم.

مازنی اولین قدم در جهت اصلاح زنجیره دموکراسی را ایجاد احزاب قوی و تأثیرگذار توسط ۱۱۰ حزب موجود دانست و گفت: در مسئله انتخابات علاوه بر قصور احزاب قصور دولت در لایحه انتخابات را شاهدیم. آنچه مجلس تهیه کرد در رفت و برگشت بین مجلس و شورا دچار مشکل شد. البته که مجلس همچنان روی تحزب و کیفی کردن انتخابات اصرار دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای انجام گفت‌وگوی ملی گفت: از ابتدای مجلس به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر تنازعات سیاسی از مرز منافع جناحی وارد ضرر به منافع ملی شده است لذا برای حل این مشکل به سمت گفت‌وگوی ملی رفتیم. شورایی خارج مجلس و درون مجلس تشکیل و مجمع گفت‌وگوی ملی راه‌اندازی شد که اولین خروجی آن پیش‌نویسی تحت عنوان میثاق‌نامه انتخابات با تأکید بر منافع ملی بود.

این عضو فراکسیون امید تأکید کرد:‌ باید در انتخابات آینده مجلس به سمتی رویم که خروجی آن همچون بازی باخت باخت سال ۸۸ نباشد. ما در آن زمان می‌توانستیم بهتر عمل کنیم پس باید از گذشته عبرت بگیریم و به این نتیجه برسیم که انتخابات با مشارکت بالا و رقابتی توأم با رعایت اخلاق و قانون‌مداری محور قرار گرفته تا آسیبی به کشور و منافع ملی وارد نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + شش =