کد خبر : 186075
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
-

ابلاغ سندملی سالمندان به سازمان برنامه‌ بودجه

ابلاغ سندملی سالمندان به سازمان برنامه‌ بودجه

به گزارش قائم آنلاین، مصطفی سراج عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند در سالن اجتماعات هلال احمر استان اظهار کرد: شعار روز جهانی سالمندان فرصت‌های برابر برای همه سنین است و اگر قرار باشد سالمند سالم داشته باشیم باید برای کودکان و خردسالان برنامه‌ریزی کنیم. وی افزود: فرصت‌های برابر به این معنی است که

به گزارش قائم آنلاین، مصطفی سراج عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند در سالن اجتماعات هلال احمر استان اظهار کرد: شعار روز جهانی سالمندان فرصت‌های برابر برای همه سنین است و اگر قرار باشد سالمند سالم داشته باشیم باید برای کودکان و خردسالان برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: فرصت‌های برابر به این معنی است که تبعیض را در ارائه خدمات احاد جامعه نداشته باشیم و این یک شعار بین‌المللی است و سرلوحه همه کشورها قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی با بیان اینکه در روز جهانی سالمند سند ملی سالمندان رونمایی شد و سازمان برنامه و بودجه سند ملی را ابلاغ کرد، تصریح کرد: با رونمایی سند ملی باب خوبی برای سالمندان باز شد، برای پرداختن به مسائل و مشکلاتی که برای سالمندی داشتیم در سال‌های آتی می‌توانیم مشکلات سالمندان را حل کنیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در حوزه سالمندان در ارائه خدمات جامع و بیمه‌ها مشکل داریم و بیمه‌های تکمیلی کارامدی لازم را ندارد.

سراج با بیان اینکه در خود کشور ما غریب به ۸۲ درصد سالمندان عموما می‌توانند کار خود را انجام دهند، گفت: ۱۸ درصد نیاز به حمایت خاص دارند و ۵ درصد کاملا وابسته هستند و در برنامه‌ریزی‌های‌مان باید حمایت از آنها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش مراکز شبانه‌روزی امری اجتناب‌ناپذیر است، یادآور شد: بسیاری از سالمندان شرایط نگهداری در منزل وجود ندارد اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که سالمندان در خانه باشند.

مدیرکل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی عنوان کرد: با تصویب حقوق معلولان؛ در قانون پیش‌بینی شده است که سالمندان کم‌توان نیز از این قانون برخوردار شوند و در زمینه حمایت‌های مالی گام‌های خوبی می‌توان برای آنها برداشت.

وی افزود: ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۹۶ زیرپوشش بهزیستی بودند  و در سال ۹۷ به ۳۵ هزار نفر رسید و در ۱٫۵ سال اخیر رشد چند برابری داشته است و مازندران در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر است در میانگین کشوری ۱۴۸ درصد و در مازندران ۱۷۸ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی با بیان اینکه مازندران در نرخ سالمندی رتبه سوم را دارد، گفت: مازندران بعد از گیلان و ایلام در رتبه سوم قرار دارد و این یک فرصت خوبی برای استان مازندران است که از نظر کیفی ارتقا ببخشد.

۴۰۰ هزار نفر از جمعیت مازندران سالمند هستند

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه جامعه سالمندی کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: در طی چند سال گذشته میزان سالمندان رو به افزایش است.

جمال باقری با بیان اینکه استان مازندران درجه سالمندی بالاتری در کشور دارد، افزود: استان مازندران بعد از استان گیلان دومین استان سالمند با ۱۲.۴ درصد است و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در استان در رده سالمند هستند.

وی تصریح کرد: سالمندان کوله‌باری از تجربه و عبرت هستند و باید از این ذخیره و ثروت استفاده کنیم و سالمندان فرصتی برای جامعه هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه سالمندی به معنای ناتوانی نیست، تصریح کرد: افراد بالای ۶۰ سال در جامعه را سالمند می‌گویند که سالمندان ۶۰ تا ۷۰ سال سالمند جوان، ۷۰تا ۸۰ سال سالمند میانسال و ۸۰ به بالا سالمند کهنسال گفته می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: وقتی نهالی می‌کاریم وقتی توانمند و کهنسال می‌شود زیبایی و توانمندی درخت انسان را مجذوب می‌کند و سالمندان این جذابیت دارند و باید این جذابیت را به رخ بقیه بکشیم.

این مسؤول بیان کرد: همه ما به این رده سنی می‌رسیم و بسیاری از انسان‌هایی که در گور خوابیده‌اند انتظار دوران کهنسالی را تجربه نکردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مسؤولان باید بستر جامعه را برای سالمندان مهیا کنند، گفت: همه دستگاه‌ها همدل شوند برای اینکه منزلت جامعه سالمندی را آنطور که شایسته است، بگذرانند

باقری بیان کرد: اگر جامعه و مسؤولان به سالمندان توجه نکنند، سالمند به تدریج گوشه‌نشین و منزوی می شود و باید بستری را در جامعه ایجاد کنیم تا سالمندان سالمندی خوبی را تجربه کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: جامعه هدف سازمان بهزیستی این است که همه آحاد جامعه در بستر جامعه زندگی کنند و برنامه‌هایی برای حوزه سالمندی دیده شده و مراکزی نیز در همین راستا در استان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز روزانه خانه سالمندان رو افزایش است، اضافه کرد: در خانه سالمندان، سالمندان در کنار سایر سالمندان در کنار هم هستند و در کنار خانواده بدون احساس سربار بودن زندگی می‌کنند و در این سرای روزانه آموزش و برنامه‌های خوبی ایجاد می‌شود.

باقری اضافه کرد: سالمندان ساری در سرای جهان دیدگان و سرای روزانه جمع می‌شوند که در جمع گروه همسال خود مشکلات‌شان را می‌گویند و شرایط روحی مشترک را تجربه می‌کنند و در مجموع اگر سالمندان در مراکز روزانه مراجعه کنند با روحیه بهتر ادامه زندگی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران بیان کرد: از میانسالی به بعد دو نکته تغذیه و تحرک کافی بسیار مهم است و باید سبک زندگی را داشته باشند که موجب زندگی بهتر شود و ورزش و تحرک برای تمام سنین که سالمندی خوبی داشته باشند، لازم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − شش =