کد خبر : 185663
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
-

نگرانی‌ها درباره آفت مگس مدیترانه هنوز برطرف نشد

نگرانی‌ها درباره آفت مگس مدیترانه هنوز برطرف نشد

به گزارش قائم آنلاین، مگس مدیترانه، آفتی بوده که در طول سال‌های اخیر خسارت‌هایی را به محصولات مرکبات استان وارد کرده است ،زنگ خطر و هشدار برای مهار و پیشگیری از بروز آفت امسال  خیلی زود مطرح شد به‌طوری‌که سال‌های گذشته در زمان برداشت محصول به صدا در می‌آمده ولی امسال قبل از برداشت محصول

به گزارش قائم آنلاین، مگس مدیترانه، آفتی بوده که در طول سال‌های اخیر خسارت‌هایی را به محصولات مرکبات استان وارد کرده است ،زنگ خطر و هشدار برای مهار و پیشگیری از بروز آفت امسال  خیلی زود مطرح شد به‌طوری‌که سال‌های گذشته در زمان برداشت محصول به صدا در می‌آمده ولی امسال قبل از برداشت محصول مطرح شد که نشان‌دهنده جدی بودن آفت بوده است.

سال‌های گذشته اطلاعات و آگاهی در ارتباط با بروز این آفت بسیار کم بوده اما امسال با فرهنگ‌سازی و فعالیت‌هایی خوبی که انجام شده اقدامات خوبی صورت گرفته و باغداران نیز این مهم را جدی گرفتند.

اما موضوعی که بسیار مهم است نه تنها برای پیشگیری از این آفت باغداران مهم هستند بلکه در هر منزلی اگر یک درخت هم باشد باید نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه اقدام کند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

براساس گفته مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، مگس مدیترانه، پنجمین آفت دنیا بوده که بیش از ۱۰۰ نوع محصول خسارت وارد می‌کند و حتی برخی از کارشناسان از بروز خسارت این آفت بر ۳۰۰ محصول خبر دادند؛ درحالی که این آفت  در ایران به‌عنوان آفت همگانی نهادینه شده است.

مازندران میزبان بسیار خوبی برای این آفت بوده و در طول چندین ماه محصولاتی از جمله هلو، شلیل، انجیر، انگور، خرمالو، نارنگی و پرتقال میزبانان خوبی در دوره‌های مخالف هستند.

اما نکته مهم اینکه این آفت خسارت‌های خود را در طول ۱۰ نسل برجای می‌گذارد که رقمش بسیار زیاد است و کنترل نکردن آن موجب بروز خسارت‌های بیشتر می‌شود.

آفت مگس مدیترانه در ۲۰ استان کشور شکار شده است که درصورت مشاهده علاوه بر محصولات تابستانی به محصولاتی از جمله نارنگی و پرتقال خسارت می‌زند باید دولت به‌صورت جهادی پای کار بیاید.

موضوعی که بسیار نگران‌کننده بوده و زنگ خطر جدی است این است اگر اقدام به‌موقع در جلوگیری از این آفت صورت نگیرد در بخش صادرات انبارداری و ذخیره‌سازی نیز دچار مشکل خواهیم شد.

*ردیابی مگس میوه در بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ ایستگاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با بسیج امکانات بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ ایستگاه ردیابی مگس میوه را در سطح استان داریم.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: باتوجه به تراکم و پراکندگی آفت بحث آموزش کشاورزان، تله‌گذاری و اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار دارد تا این آفت به‌صورت جدی  مدیریت شود و حجم مگس کاهش یابد.

وی بیان کرد: الان نگرانی‌ها کمرنگ شده ولی برطرف نشده است که تاکید بر هوشیاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان خاطرنشان کرد: تا پایان مهر ماه مدیریت باغ‌ها بسیار مهم است که در کنار آن باید تمهیدات لازم در ارتباط با تامین تله‌ها فرمونی، استفاده از سموم مناسب برای محلول پاشی اندیشیده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − 12 =