کد خبر : 185675
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
-

محمود کاشانی: ریشه «فساد» در پایمال کردن «حکومت قانون» است

محمود کاشانی: ریشه «فساد» در پایمال کردن «حکومت قانون» است

به گزارش قائم آنلاین، این حقوقدان، در همایش اخلاق و حقوق که به مناسبت تاسیس بنیاد حقوقی بهمن کشاورز برگزار شد با بیان اینکه ما باید درباره‌ هدف‌های دانش حقوق بازنگری کنیم، گفت: قطعا برگزاری دادرسی عادلانه و حکومت قانون آرزوی ملت‌ها در سراسر جهان است و ایران هم که یک تمدن کهن دارد در

به گزارش قائم آنلاین، این حقوقدان، در همایش اخلاق و حقوق که به مناسبت تاسیس بنیاد حقوقی بهمن کشاورز برگزار شد با بیان اینکه ما باید درباره‌ هدف‌های دانش حقوق بازنگری کنیم، گفت: قطعا برگزاری دادرسی عادلانه و حکومت قانون آرزوی ملت‌ها در سراسر جهان است و ایران هم که یک تمدن کهن دارد در این راستا تلاش‌های فراوانی کرده است.

وی با بیان اینکه برای فهم این اتفاق باید تاریخ حقوق را بررسی کنیم، گفت: در کشورهای جهان دانش حقوق نوپاست و در تاریخ کهن جهان بیش از سه قرن از پیدایش دانش حقوق و تلاش‌ها برای حقوق انسان نمی‌گذرد، در قرن هفدهم در انگلستان اندیشمندانی به حقوق مردم در زمینه آزادی، حق حیات و حق مالکیت تاکید کردند و اصرار کردند قانون نباید از اراده شاهان سرچشمه بگیرد و قوانین خلق‌الساعه نباید تصویب شود و اراده مردم باید از طریق نمایندگانشان پشتوانه قانون باشد.

کاشانی افزود:اصل تفکیک قوا در انگلستان پایه ریزی شد و پارلمان به وجود آمد.

این حقوق‌دان، با بیان اینکه در فرانسه، اعلامیه حقوق بشر و شهروند، رویکرد بسیار باارزشی در تاریخ حقوق جهان است، خاطرنشان کرد: این اعلامیه در ۱۹ اوت ۱۷۸۹ یعنی ۲۳۰ سال پیش در مجلس ملی فرانسه تصویب شد و من هربار که آن را می‌خوانم به چیز جدیدی دسترسی پیدا می‌کنم. مقدمه این اعلامیه این است که بی‌احترامی و تجاوز به حقوق مردم عامل اصلی بدبختی ملت‌ها و فساد دولت‌ها است. وقتی به حقوق مردم تجاوز می‌شود، مردم تحقیر می‌شوند جامعه به بدبختی و دولت به فساد کشیده می‌شود.

کاشانی با طرح این پرسش که «چرا امروز که فساد در کشور ما گسترش پیدا کرده فرصت بیان این حقیقت داده نمی‌شود؟» تصریح کرد: این فساد ریشه‌هایش در تجاوز به حقوق مردم و پایمال کردن حکومت قانون در کشور است و بیان این واقعیت‌ها کار حقوقدانان است.

وی با بیان اینکه «قانون تجارت که الان بحث تجدید نظر درباره‌اش مطرح است در سال ۱۳۱۱ تصویب شد و در ۱۳۴۷ بخش شرکت‌های سهامی‌اش اصلاح شد» گفت: دلیل اینکه این قانون بیش از ۸۰ سال عمر کرده است، این است که تجربه کشورهای غربی را پشت سر خودش دارد. قانون نباید با ذهن افراد کم سواد و بی‌تجربه نوشته شود و اکنون همه به حق نگران هستند که مجلس شورای اسلامی همان قانون ۸۰ سال پیش و اصلاحیه سال ۱۳۴۷ را کنار بگذارد و یک قانون دست و پا شکسته‌ بی‌ارزش تصویب کند. این احساس نگرانی بجاست چون اگر مجلس در این کشور به دنبال کار مثبت بود می‌بایست یک کمیسیون از حقوق‌دانان بلندپایه، دانشگاهیان و قضات تشکیل می‌دادند و آن‌ها آخرین تجربه حقوق تجارت را از فرانسه می‌گرفتند، با نیازهای جامعه ایرانی تطبیق می‌دادند و یک قانون پایدار تصویب می‌شد.

وی افزود: بخشی از این مسئولیت‌ها برعهده وکلای دادگستری‌ست زیرا وکلا سوگند یاد کرده‌اند که از حق و حقوق مردم و از قانون دفاع کنند و دفاع از قانون اساسی است که زمینه دادرسی عادلانه را فراهم می‌کند و اگر از قانون اساسی دفاع نشود، امنیت ملی به خطر می‌افتد.

این حقوق‌دان با بیان اینکه در زمان رئیس جمهوری که ادعای آزادی‌خواهی می‌کرد، ماده ۱۸۷ را در لایحه برنامه پنج‌ساله سوم آوردند که اختیار صدور پروانه وکالت و مشاوره حقوقی را به قوه قضائیه بدهند در حالی که این کار خلاف نص صریح اصل ۱۵۶ و ۱۵۸ قانون اساسی است، گفت: خوشبختانه وکلای دادگستری با تمام قوا در برابر این اقدام ایستادگی کردند و امروز اگر به مجله کانون وکلا دادگستری مراجعه شود اعتراضات کانون‌های وکلا و کانون وکلا مرکز بازتاب گسترده‌ای دارد.

وی افزود: شگفت‌آور است که بعد از اینکه مجلس بودجه اجرای ماده ۱۸۷ را حذف کرد، همان دولت خاتمی تبصره‌ای آورد در بند ج تبصره ۳۲ لایحه بودجه سال ۸۰ که بودجه اجرای ماده ۱۸۷ را تامین کند ولی با تلاش کانون وکلا دادگستری مرکز مجلس بودجه را رد کرد. ۶ بار نمایندگان مجلس ماده ۱۸۷ را حذف کردند ولی شورای نگهبان با اعلام اینکه خلاف اصل ۱۵۶ و ۱۵۸ قانون اساسی است، گفت باید این ماده سر جای خودش بماند.

کاشانی با بیان اینکه «ما ۲۵ کانون وکلا داریم، آیا این‌ها نمی‌توانند وکیل تربیت کنند، نمی‌توانند در خدمت دستگاه دادگستری باشند» گفت: این روزها یک رایی از دیوان عدالت اداری صادر شده است که یکی از شعب دیوان آیین‌نامه قانون استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۴ را منسوخ اعلام کرده است. آیا امکان دارد از تاریخ ۱۳۳۴ تا ۱۳۹۸ که این آیین‌نامه اجرا شده است به قاضی دیوان عدالت الهام شده است که این آیین‌نامه منسوخ است؟

این وکیل دادگستری در پایان گفت: امیدوارم که این جلسه که به همت دوستان آقای کشاورز برگزار شده است الهام بخش وکلای دادگستری و کانون‌های وکلا باشد که در دفاع از حقوق حرفه‌ای خودشان کوتاه نیایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + شانزده =