کد خبر : 184347
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
-

روزهای سفید و سیاه دریا

روزهای سفید و سیاه دریا

به گزارش قائم آنلاین، طرح‌های دریا در سال ۹۸ درحالی به اتمام رسید که تعداد نجات‌یافتگان طی ۱۲۳ روز از اجرای طرح به بیش از یک‌هزار نفر و تعداد غریق به ۳۲ نفر رسید. آغاز اجرای طرح دریا به سال ۷۵ برمی‌گردد زمانی تعداد غریق در دریا به ۳۰۰ تن می‌رسید اینکه بعد از گذشت

به گزارش قائم آنلاین، طرح‌های دریا در سال ۹۸ درحالی به اتمام رسید که تعداد نجات‌یافتگان طی ۱۲۳ روز از اجرای طرح به بیش از یک‌هزار نفر و تعداد غریق به ۳۲ نفر رسید.

آغاز اجرای طرح دریا به سال ۷۵ برمی‌گردد زمانی تعداد غریق در دریا به ۳۰۰ تن می‌رسید اینکه بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال به ۳۰ تن رسیده نشان از تلاش بسیار است.

اما آنچه واضح این است پرونده طرح دریا در سال ۹۸ بسته شد و دوران غربت دریا آغاز شد تا فصل گرم دیگر از راه برسد.

هر سال تعداد افرادی که وارد دریا می‌شوند و همه علاقه‌مند این هستند آبی بیکران را از نزدیک نظاره کنند و یا تنی به آب بزنند و برایشان تفاوتی ندارد دریا طوفانی است یا آرام ، برای مسافرانی که ساعت‌ها در انتظار این هستند که خود را به آبی بیکران برسانند.

بیشترین مشکلی که امسال ناجیان غریق همانند سال‌های گذشته با آن مواجه بودند بحث عدم همکاری مردم بود به‌طوری‌که خدمات خالصانه ناجیان برای برخی اصلا قابل توجیه نبود و آن را مانعی بر لذت و خوشی خود می‌دانستند و چه بسا افرادی که به‌دلیل همین بی‌توجهی‌ها به زندگی خود پایان داده و افراد بسیاری را داغدار کردند.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال درست است تعداد غریق نسبت به سال گذشته کاهش یافت اما باید گفت حتی یک غریق هم برای دریا زیاد است و کاهش تعداد غریق مستلزم فرهنگ‌سازی است که باید بیشتر صورت گیرد.

نقی کریمیان افزود: در بحث تصادفات رانندگی شاهد فرهنگ‌سازی زیادی هستیم به‌طوری‌که حتی  فرزندان به‌عنوان همیار پلیس انتخاب شدند تا مردم آگاه شوند که لازم است در ارتباط با دریا همیار ناجی غریق داشته باشیم ولی متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی در سطح کشور انجام نشده است.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی در ارتباط با دریا به رسانه‌های استانی بسنده شده ولی موضوع مهم اینکه ساحل مازندران متعلق به همه کشور است و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران با اشاره به کم‌توجهی مردم به هشدارهای ناجیان غریق، تصریح کرد: جالب اینجاست برخی حتی سوت زدن ناجیان غریق را مانعی بر شادی خود می‌دانستند درحالی‌که منجیان آموزش دیدند که سوت بزنند.

کریمیان با اعلام اینکه منجیان از نجات دادن افراد لذت می‌برند، افزود: مگر ناجی غریق چقدر حقوق می‌گیرد اما وقتی اعلام می‌کنیم بیش از یک‌هزار نجات یافته داریم نشان از تلاش زیاد ناجیان است و یا اینکه از این تعداد نجات‌یافته ۷۰ نفر به بیمارستان اعزام شده و احیا شدند یعنی ۷۰ نفر را از مرگ حتمی نجات دادیم که باید ناجیان غریق به‌عنوان ایثارگران تشویق شوند نه اینکه به‌دلیل سوت زدن واکنش نشان دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دریای مازندران باید در قالب فرصت دیده شود نه تهدید، خاطرنشان کرد: باید بودجه دریای مازندران در قالب کلان دیده شود ولی در حال حاضر به بودجه استانی خلاصه شده است.

اما امسال هم همانند سال‌های قبل دریای مازندران روزهای تلخ و شیرین بسیاری دیده است آبی بیکران در کنار صحنه‌های تلخی که فردی غرق می‌شود و تمام افراد را در اندوه فرو می‌برد با تلاش ناجیان غریق لحظه‌های شیرینی هم دارد که نشان می‌دهد فرشتگانی در لباس ناجیان درحال خدمت‌رسانی هستند تا خانواده‌ای با خاطره تلخ دریا را ترک نکند.

امسال تلخ‌ترین حادثه در شهرستان چالوس بوده که یک قایق خانمی در حال شنا برخورد کرده که از این نوع حوادث درحال افزایش بوده و هشداری برای مسؤولان است که در این حادثه سر و دست خانم را جدا شد که تیم غواصی بعد از چند روز موفق به پیدا کردند آن شدند البته این خانم مدرس نجات غریق بود اما صحنه دردناک آن زمانی بوده که همسر و دو دختر این خانم در کنار دریا چشم انتظارش بودند و چنان در بهت فرو رفتند که باورشان نمی‌شد عزیزشان را از دست دادند و تنها یک گفته فرزندانش این بود ما منتظر مادرمان هستیم تا نیاید برنمی‌گردیم کافی بود تمامی جمعیتی که در ساحل بودند در غم و اندوه فرو روند.

اما شیرین‌ترین حادثه در بخش میرود ساحل بابلسر بود که خانوادهای پنج نفره بدون توجه به توصیه‌های ناجیان غریق با این عنوان که شنا بلدیم با تیوپ وارد دریا شدند اما زمان زیادی طول نکشید که هر پنج تن درحال غرق شدن بودند با تلاش ناجیان غریق هر پنج نفر در ساحل احیا و بیمارستان اعزام شدند اما موضوع جالب اینکه افرادی که در ساحل بودند تلاش خالصانه فرشتگان نجات را از نزدیک مشاهده کردند.

 طرح دریای امسال نیز به پایان رسید امیدواریم در سال آینده با فرهنگ‌سازی بیشتر و همچنین توجه بیشتر مردم به هشدارها شاهد هیچ غرقی در دریا نباشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 14 =