کد خبر : 182513
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
-

وطن‌دوست: ادامه کنترل آفت شب‌پره جنگل‌های دودانگه در سال آینده

وطن‌دوست: ادامه کنترل آفت شب‌پره جنگل‌های دودانگه در سال آینده

به گزارش قائم آنلاین، «سرنوشت نامعلوم شمشادهای آفت‌زده در جنگل‌های مازندران» سؤالی بوده که مخاطبان این رسانه در سامانه فارس من خواستار پیگیری آن شدند که در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ آفت شب‌پره شمشاد طی سال‌های اخیر جنگل‌های شمال را هدف قرار داده است که امسال نیز این آفت به مناطق ساری، سوادکوه، بهشهر و ارتفاعات زیر

به گزارش قائم آنلاین، «سرنوشت نامعلوم شمشادهای آفت‌زده در جنگل‌های مازندران» سؤالی بوده که مخاطبان این رسانه در سامانه فارس من خواستار پیگیری آن شدند که در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ آفت شب‌پره شمشاد طی سال‌های اخیر جنگل‌های شمال را هدف قرار داده است که امسال نیز این آفت به مناطق ساری، سوادکوه، بهشهر و ارتفاعات زیر هزار متر از سطح دریا را به شدت خسارت زد که پیش‌بینی منابع طبیعی مازندران بر این بوده این آفت رویشگاه‌های بالای ارتفاع هزار متر را آلوده خواهد کرد و نهایتاً شمشادها را به شدت خسارت زده و نابود خواهد کرد.

سم‌پاشی مناطق مختلف با ترکیبات میکروبی و گیاهی از جمله روغن چریش، بینووان و ترکیب میکروبی b.t در سطح محدود براساس اعتبار محدود اداره‌کل انجام شد ولی با توجه به اینکه این آفت چهار تا پنج نسل دارد، باید سم‌پاشی نیز طی چهار یا پنج بار تکرار شود که باتوجه به مشکلات اعتباری به فراموشی سپرده شده و این آفت است در جنگل‌های مازندران جولان می‌دهد و اگر دیر بجنبیم می بینیم که دیگر خبری از سرسبزی در جنگل‌ها نیست.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: جنگل‌های مازندران از سال ۹۵ درگیر آفت شب‌پره شمشاد شد که طی این مدت سطح رویشگاه‌های شمشاد از ۷هزار و ۵۰۰ هکتار  به ۱۰۰ هکتار رسیده است.

امین وطن‌دوست افزود: باتوجه به آلودگی کم شمشادها در منطقه سنگده ساری با وسعت ۴۰ هکتار قراردادی به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان با پیمانکار بخش تخصصی خصوصی منعقد شده تا با فعال شدن آفت‌ها عملیات کنترلی را آغاز کنند که این اقدام از اوایل فروردین امسال آغاز شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مرحله سوم محلول‌پاشی با ترکیب کم خطر در سطح ۴۰ هکتار  از رویشگاه‌های منطقه سنگده آغاز شده که مرحله پایانی است.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری بیان کرد:سال آینده نیز بحث عملیات کنترلی آفت شب‌پره شمشاد از اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه را در دستور کار داریم تا شاهد از بین رفتن کامل این افت باشیم.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل بحث اعتباری است، تصریح کرد: علاوه بر ۴۰ هکتار منطقه سنگده ۶۰ هکتار در منطقه بهشهر نیز دارای آلودگی است که باتوجه به دوردست بودن و همچنین مشکلات اعتباری اقدامی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای عملیات محلول‌پاشی حفظ ذخیره‌گاه و منبعی برای تولید نهال و بذر است که در دستور کار قرار دارد.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اعلام اینکه وسعت ۷هزار و ۵۰۰ هکتاری شمشاد در جنگل‌های مازندران به ۱۰۰ هکتار خلاصه شده که تلاش بر این است ۴۰ هکتار شمشاد منطقه دودانگه در حد لکه سبز باقی بماند، گفت: آفت شب‌پره شمشاد با شروع فصل سرد سال غیر فعال شده و از اواخر اسفند ماه فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =