کد خبر : 182216
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
-

داستان ناتمام کارگران کنتورسازی قزوین

داستان ناتمام کارگران کنتورسازی قزوین

به گزارش قائم آنلاین،  تعدادی از کارگران شرکت کنتورسازی در جلسه بررسی مطالبه کارگران این شرکت با حضور فعالان بسیج دانشجویی که در ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین برگزار شد، به تشریح جزئیات مشکلات موجود خود پرداختند؛ آنچه می‌خوانید مشروح سخنان جمعی از کارگران کنتورسازی است. شرکت کنتورسازی سال ۱۳۴۷ تأسیس شده و تا سال

به گزارش قائم آنلاین،  تعدادی از کارگران شرکت کنتورسازی در جلسه بررسی مطالبه کارگران این شرکت با حضور فعالان بسیج دانشجویی که در ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین برگزار شد، به تشریح جزئیات مشکلات موجود خود پرداختند؛ آنچه می‌خوانید مشروح سخنان جمعی از کارگران کنتورسازی است.

شرکت کنتورسازی سال ۱۳۴۷ تأسیس شده و تا سال ۱۳۸۷ زیرنظر وزارت نیرو مشغول به فعالیت بود؛ این شرکت تنها تولیدکننده کنتور ایران و حتی در خاورمیانه بود و در گذشته به کشورهای سوریه، پاکستان، ترکمنستان صادرات داشت ولی در حال حاضر سهمی از بازار داخلی ندارد و کنتورهای کشور از طریق واردات از چین تأمین می‌شود.

مدیریت یک فرد ۲۰ ساله در کنتورسازی

زینلی نماینده کارگران شرکت کنتورسازی در این جلسه اظهار کرد: سال ۸۷ به‌دنبال خصوصی‌سازی این شرکت، ۷۰ درصد سهام به مبلغ ۹ میلیارد تومان به فردی واگذار شد.

یکی از کارگران این شرکت در ادامه سخنان زینلی گفت: در ابتدا مقرر شده بود فرد موردنظر سه میلیارد تومان به‌عنوان پیش‌قسط پرداخت و بقیه را طی پنج سال تکمیل کند. فرد مذکور اما سه میلیارد تومان را از جیب پرداخت نکرد بلکه از پول و اموال شرکت نخستین قسط را پرداخت کرد، در هنگام واگذاری، شرکت ۳۱ میلیارد تومان طلبکار بود، در انبار شرکت نیز بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان مواد وجود داشت ولی به سه میلیارد تومان واگذار شد.

زینلی در ادامه بیان کرد: فرد موردنظر شرکت را با ۹۰۰ نفر تحویل گرفت و فرزند ۲۰ ساله خود را به‌عنوان مدیر شرکت انتخاب کرد. طی این چند سال ۲۵۰ نفر بازنشسته شدند؛ از سال ۹۲ این سهامدار بعد از تنظیم سند شرکت، بسیاری از کارگران را به بهانه‌های مختلف از قبیل عینک دودی و گوشی اخراج کرد و هم‌اکنون تنها ۱۸۰ نفر از کارگران باقی ماندند.

وی افزود: از سال ۹۴ به علت عدم پرداخت حقوق کارگران تجمعات و اعتراضات آغاز شد؛ و سرانجام «جلالی» دادستان شهرستان البرز مدیرعامل را به دلیل اخلال در نظم عمومی در شهرستان البرز بازداشت کرد.

نماینده کارگران مدعی شد: مدیرعامل سه روز در زندان چوبیندر به سر برد و پس از آزادی ۱۰۰ تخته پتو به زندان هدیه کرد؛ هفته بعدازآن دادستان شهرستان البرز جابه‌جا شد.

وی افزود: در سال ۹۵ نیز به‌صورت میانگین هر کارگر ۱۰ میلیون تومان طلب داشت که دستگاه‌های شرکت به نفع کارگران توقیف شد؛ قوه قضائیه تا به امروز عنوان می‌کند که نمی‌توان دستگاه‌ها را به فروش رساند چون شرکت باید به تولید خود ادامه دهد؛ سال ۹۶ نیز دادستان وقت «محمودخانی» عنوان کرد که پیگیر ماجرا خواهد بود ولی اتفاق مثبتی رخ نداد.

این کارگر تصریح کرد: طی این چند سال به‌تمامی مسئولان استان نامه زدیم و مقابل مجلس نیز مراجعه کردیم؛ نمایندگان استان نیز در جریان مشکلات این شرکت قرار دارند.

دریافت ۴۰۰ میلیارد تومان وام با نام شرکت کنتورسازی

زینلی ادامه داد: مدیرعامل شرکت با برند شرکت کنتورسازی بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان وام با عنوان و بهانه‌هایی مانند راه‌اندازی خط کنتور آب، سولار و چرتکه و کارتخوان دریافت و هر یک را با حضور مسئولین ملی و به‌صورت نمادین افتتاح کرد ولی در حقیقت تولید هیچ محصولی را شاهد نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیرعامل برخی از نمایندگان مطرح در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از چهره‌های ورزشی را ترغیب به خریداری نماد شرکت آن‌هم به قیمت ۸۰۰۰ تومان در بورس کرد؛ او آبان ۹۵ به دلیل کلاه‌برداری در بورس بازداشت شد و در حقیقت بی‌سابقه‌ترین کلاه‌برداری بورس را انجام داد.

نماینده کارگران اظهار کرد: فرد مذکور از یکی از بانک‌ها ۹۰ میلیارد تومان وام با ضمانت بانکی دریافت کرده بود که الآن بانک موردنظر ۴۷ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد؛ سال ۹۶ در یک مقطع زمانی بانک مذکور در مدتی محدود مدیریت شرکت را در دست گرفت.

وی افزود: سال ۹۷ بود که در پی عدم موفقیت بانک، فرمانداری و دادگستری با فراهم کردن قطعه‌های موردنیاز برای تولید، مدیریت شرکت را به فرد دیگری واگذار کردند که با تولید صورت گرفته برخی از معوقات پرداخت شد.

زینلی بیان کرد: بعد از نوروز همان سال مدیریت را به فرد دیگری واگذار کردند که فرد جدید حکم عدم نیاز همه کارگران را صادر و کارگران را خانه‌نشین کرد؛ در حال حاضر کارگران را شرکت راه نمی‌دهند و تسویه هم نمی‌کنند.

و ی گفت: در سال ۹۸ هیچ پرداختی به کارگران انجام نشده است و اردیبهشت‌ماه سال جاری تنها ۷۰۰ هزار تومان علی‌الحساب اسفندماه به کارگران پرداخت شد؛ تمامی خانواده‌ها در امرارمعاش با مشکل مواجه شده و درگیر مشکلات اقتصادی هستند و تعدادی از کارگان نیز به علت فشارهای واردشده سکته و درنهایت فوت کردند.

بدهی مالیاتی کنتورسازی ۴۵ درصد بدهی‌های مالیاتی استان

این کارگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بدهی مالیاتی کنتورسازی به اندازه‌ای است که ۴۵ درصد بدهی مالیاتی استان قزوین را شامل می‌شود، علاوه بر آن باید ۲۰ میلیارد تومان نیز به بیمه پرداخت کند بااین‌حال سازمان تأمین اجتماعی تا خردادماه همراهی لازم را با کارگران داشت؛ برخی از بانک‌ها هم اموال شرکت را توقیف کردند.

یکی دیگر از کارگران این شرکت عنوان کرد: مدیر شرکت کنتورسازی بالغ‌بر ۱۱۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد که برای این میزان بدهی ۵۰۰ میلیارد تومان وثیقه تعیین کرد.

مسئولین ما در تعارفات اداری گیرکرده‌اند

یکی دیگر از کارگران کنتورسازی گفت: مسئولین ما در تعارفات اداری گیرکرده‌اند باید تکلیف کارگر را مشخص کنند؛ یا شرکت را ورشکسته اعلام کرده و تسویه کارگران را بدهند و یا اینکه شرکت را راه‌اندازی کنند تا به تولید ادامه دهد، بیشتر کارگران خواهان راه‌اندازی دوباره شرکت هستند؛ «خصوصی‌سازی»، «اختصاصی سازی» نیست.

وی افزود: تعطیلی شرکت در سال رونق تولید یک حرکت ضدانقلابی است؛ کارگران به فکر تولید هستند ولی این تفکر در ذهن متولیان نیست.

این کارگر تصریح کرد: معوقات کارگران چهار میلیارد تومان است و با ۲۰ میلیارد تومان علاوه بر پرداخت معوقات نیز می‌توان خط تولید کنتورهای جدید را راه‌اندازی کرد؛ اگر هم شرکت تعطیل و تسویه کارگران انجام و سنوات آنان پرداخت شود بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان برای این امر نیاز خواهد بود.

وی ادعا کرد: مدیرعامل این شرکت تمام استان را درگیر کرده و هم‌اکنون از داخل زندان هم کارگران را اخراج می‌کند، گویا به‌طور دائم با مسئولان استان ارتباط دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + بیست =