کد خبر : 182080
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
-

جزئیاتی از «عصر تجربه»

جزئیاتی از «عصر تجربه»

به گزارش قائم آنلاین، دور جدید پروژه «عصر تجربه» به عنوان رپروتواری از چند اثر نمایشی از ۲۴ شهریورماه در تئاتر مستقل تهران شروع می‌شود و چند کارگردان آثار خود را در یک بازه زمانی حدود ۳۰ تا ۴۰ شب برای علاقه‌مندان روی صحنه می‌برند. این آثار به گفته مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل تهران

به گزارش قائم آنلاین، دور جدید پروژه «عصر تجربه» به عنوان رپروتواری از چند اثر نمایشی از ۲۴ شهریورماه در تئاتر مستقل تهران شروع می‌شود و چند کارگردان آثار خود را در یک بازه زمانی حدود ۳۰ تا ۴۰ شب برای علاقه‌مندان روی صحنه می‌برند.

این آثار به گفته مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل تهران با توجه به کیفیت یا نوع نگاه تجربه‌گرا انتخاب شده و با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و سایت تیوال که تبلیغات رایگان برای نمایش‌ها خواهد داشت و نیز درصد کارمزد از گروه‌ها نخواهد گرفت، اجرا می‌شوند.

کوشکی در نشستی که ظهر شنبه ۲۳ شهریورماه در مجموعه تئاتر مستقل تهران برگزار شد توضیح داد که ایده عصر تجربه از آنجا شروع شد که خودش به دنبال تاسیس مکانی برای تولید اجراهای خود بود چون در آن زمان شکافی بین اجراهای عمومی‌تر و آثار دانشجویی به وجود آمده بود.

او گفت: ما قشر تولیدکننده‌ای در تئاتر بودیم که به فکر داشتن جایی اول برای تولیدات خود بودیم. بعد از یک سال از تلاش برای داشتن جایی، این شکاف شتاب گرفت چون تئاتر تجاری هم به بازار آمد و ما به این فکر کردیم چطور می‌توانی در حد توان و اندازه خودمان این شکاف را کمتر کنیم. براین اساس خواستیم فرصتی به شکل رپرتوار به گروه‌هایی دهیم که امکان سخت‌تری برای اجرا دارند اما کارهایشان متفاوت‌تر است.

کوشکی افزود: در دور دوم عصر تجربه، حرفه‌ای‌تر برخورد کردیم و امسال در سومین دوره همچنان سعی می‌کنیم آن شکاف را کوچکتر کنیم که البته در این مدت کارگردان‌های خوبی هم معرفی و کارشان را جدی‌تر دنبال کرده‌اند.

وی همچنین درباره اینکه آیا این رپرتوارها خروجی خاصی برای معرفی کارگردان‌هایی که ماندگار باشند و حضورشان به همین عصر تجربه محدود نشود دارد؟ گفت: در این سیری‌که طی شده حتما به این موضوع توجه شده و کارگردانهای نمایش‌های «لانچر» و «سیزیف» از این جمله هستند که اگر راهشان را گم نکنند و از طریق بعضی تهیه کننده‌ها در طول مسیر گول نخورند، فکر می‌کنم این جریان تولید آرتیست در این رپرتوار هم وجود داشته باشد.

کوشکی در ادامه درباره قیمت بلیت نمایش‌های عصر تجربه بیان کرد: برای دانشجویان فعلا بلیت ۲۵ هزار تومان در نظر گرفتیم و برای عموم بلیت ۴۰ هزار تومانی و اگر کسی بسته کامل بلیت‌ها را بخواهد تخفیف خواهد داشت. البته ما قصد داشتیم بلیت‌ها را ارزان‌تر بگذاریم اما تجربه گذشته نشان داد که هر چه قیمت بلیت پایین‌تر باشد انگار کار کم ارزش‌تر بوده و نمی‌دانم این مشکل جامعه شناختی از کجا ناشی می‌شود.

وی در ادامه درباره مجموعه تئاتر مستقل تهران گفت که هر سال یکی، دو اثر یا آرتیست بخاطر شرایط مالی در این مجموعه اجرا می‌روند ولی تلاش می‌کند کمتر سراغ این مسیر برود. براین اساس برای نیمه دوم سال هم نمایش‌هایی که با نگاه ویژه تئاتر مستقل همخوان هستند، اجرا خواهند داشت.

او درباره میزان تماشاگران تئاتر و استقبال از کارها نیز افزود: روند کاهشی تماشاگر از پارسال شروع شده که کیفیت، اصلی‌ترین دلیل آن است و سبب شد تماشاگری که به تئاتر آمده بود بخاطر کیفیت دوباره فراری شود.‌ با این حال نسبت استقبال از نمایش‌ها و حضور تماشاگران به سال گذشته کمی باثبات‌تر شده و اگر نمایش با کیفیت باشد حتما مخاطب خواهد داشت.

کوشکی درباره موقعیت مکانی تئاتر مستقل تهران و طرح پهنه فرهنگی رودکی‌ از تالار وحدت تا تئاتر شهر بیان کرد: این اتفاق شروعی برای ورود یکسری گالری، کافه و پلاتو و مجموعه فرهنگی به این محل بوده و باعث شد مسئولان شهری که یک زمانی سدی محکم بودند حالا کنار این مجموعه‌ها قرار بگیرند. ولی آن‌ها هنوز از جریان عقب‌تر هستند و در صورتی که باید جلوی این جریان باشند، چون مالکان این مجموعه‌ها ممکن است یک روزی بخواهند آن‌ها را در اختیار خودشان داشته باشند و آن وقت پهنه فرهنگی روی دست شهرداری می‌ماند بدون هیچ مجموعه فرهنگی! پس شهرداری باید خودش پیشرو باشد و با دادن تسهیلات و نصب تابلو و سنگ‌فرش کردن این خیابان‌ها سریع‌تر اقدام کند.

براساس این گزارش، سومین عصر تجربه با اجرای این آثار از ۲۴ شهریور ماه آغاز می‌شود.

«به زبان خواب» سما موسوی، «به هوای پاک پرید» امیرحسین بریمانی، N= A1+A2 محمد رضا علی اکبری، «داستان خانواده» صحرا صباحی، «فرانکشتاین» علی کرسی زر، «لورم ایپسوم» امیر امیری و «ماریون» حامد اصغرزاده نام این نمایش‌ها است و ارائه مقاله و برگزاری جلسات نقد برای تمام نمایش‌ها از دیگر برنامه‌های این دوره از عصر تجربه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − یک =