کد خبر : 180139
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
-

کردستان در طرح حفظ جزء سی قرآن کریم از استان‌های موفق کشور بود

کردستان در طرح حفظ جزء سی قرآن کریم از استان‌های موفق کشور بود

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الله نریمانی بعدازظهر امروز در گردهمایی سالانه کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهرستان‌ها، نواحی و مناطق تابعه که در سنندج برگزار شد، ماه محرم و ایام سوگواری و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین‌(‌ع‌) و یاران با وفای آن حضرت را تسلیت گفت‌. وی هدف از برگزاری

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الله نریمانی بعدازظهر امروز در گردهمایی سالانه کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهرستان‌ها، نواحی و مناطق تابعه که در سنندج برگزار شد، ماه محرم و ایام سوگواری و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین‌(‌ع‌) و یاران با وفای آن حضرت را تسلیت گفت‌.

وی هدف از برگزاری این نشست را تشریح و تبیین برنامه‌های پرورشی در حوزه قرآن، عترت و نماز در سال تحصیلی جدید اعلام کرد و گفت: با عنایت به اینکه قرآن و نماز سرلوحه فعالیت‌های این حوزه است، اولین نشست توجیهی حوزه با گردهمایی کارشناسان قرآن، عترت و نماز استان آغاز شد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام و زحمات کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه در پیگیری امور، اظهار داشت: علیرغم مسائل و مشکلات موجود به خصوص در بخش اعتبارات و نیروی انسانی، عملکرد استان به خصوص در شاخص‌های مختلف موفق بوده و ۱۰۰ درصد شاخص‌ها و برنامه‌های ابلاغی در سطوح چهارگانه به نحو مطلوب با همت جهادی شما پیگیری و انجام شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی استان به اجرای مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان و فرهنگیان و میزان پوشش و شرکت دانش‌آموزان پرداخت و با بیان اینکه هدف اصلی حوزه در این بخش، پوشش حداکثری دانش‌آموزان و مدارس است تا نخبه پروری، اظهار داشت: اولویت اصلی ما در اجرای مسابقات قرآن و معارف اسلامی، تحت پوشش قرار دادن همه دانش‌آموزان است.

مشارکت ۱۱۰ هزار دانش‌آموز کردستانی در چهار مرحله مسابقات قرآنی

نریمانی با بیان اینکه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ تعداد ۱۱۰ هزار نفر دانش‌آموز استان در ۴ مرحله مسابقات قرآن و معارف اسلامی مشارکت داشتند، گفت: مرحله شهرستانی مسابقات با شرکت بیش از ۲۵ هزار نفر، مرحله استانی با بیش از ۲ هزار نفر برگزار و ۹۹ نفر از رتبه‌های برگزیده استانی به مرحله کشوری مسابقات اعزام شدند و فرهنگیان استان امسال در مرحله کشوری مسابقات حضور داشتند.

حجت‌الله نریمانی در ادامه به تشریح نتایج سایر شاخص‌ها از جمله حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم نیز اشاره کرد و با اشاره به اینکه کردستان در اجرای این برنامه ارزشی، جزو استان‌های موفق بود، هدفگذاری اولیه را شرکت ۲۵ هزار نفر از دانش‌آموزان عنوان کرد و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی و همت دست‌اندرکاران تعداد ۵۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در این برنامه قرآنی شرکت کردند و این موفقیت نشانگر تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و همکاران برای شرکت در این برنامه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط امروز جامعه و ضرورت توجه به برنامه‌های تربیتی و عقیدتی پرداخت و با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی در طول سال‌های گذشته در عرصه‌های مختلف علیه نظام اسلامی تلاش کرده و خوشبختانه شکست ‌ند، اظهار داشت: جنگ امروز جبهه استکبار، در عرصه جنگ نرم و مسائل فرهنگی است و آنان با بهره‌گیری از تمام امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های فکری و کارشناسی خود، سعی در از بین بردن مسائل اعتقادی و ارزشی جامعه دارند.

وی جنگ دشمنان با نظام اسلامی را ریشه‌ای و هدف قرار دادن اعتقادات مردم دانست و با تاکید بر اینکه اهتمام آنان تضعیف اعتقادات به ویژه اعتقادات نسل جوان و نوجوان کشور و بی‌هویت کردن آنان است، تصریح کرد: اگر هویت را از جامعه بگیرند به اهداف خود می‌رسند.

جوانان و نوجوانان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان در ادامه با بیان اینکه جوانان و نوجوانان جامعه ما در معرض و متاثر از جنگ نرم و آسیب‌های اجتماعی هستند، تقویت بنیان خانواده‌ها، اعتقادات و فرهنگ جامعه را یک ضرورت دانست و با اشاره به نقش جامعه، خانواده و مدرسه در تربیت دانش‌آموزان، همکاری این نهادها را در راستای جلوگیری از تلاش دشمنان موثر دانست و گفت: همه باید با توجه به این موضوع تلاش کنیم.

نریمانی، محور برنامه‌های این حوزه را فعالیت‌های دینی، قرآن و نهادینه‌سازی فرهنگ اقامه نماز عنوان کرد و با بیان اینکه نماز ستون دین است، گفت: اولین وظیفه ما توسعه، تعمیق و نهادینه سازی فرهنگ اقامه نماز جماعت در واحد‌های اداری و آموزشی است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در پیام خود به اجلاس نماز و ضرورت کمک کلیه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش برای گسترش فرهنگ اقامه نماز در مدارس، خواستار اهتمام ویژه در این خصوص شد و با بیان اینکه این مهم نیاز به مقدمات دارد، توسعه و تجهیز نماز خانه‌ها و جذاب کردن نماز خانه‌های مدارس را از برنامه‌های این حوزه بر شمرد.

وی با تاکید بر اینکه نماز خانه مدارس باید محل رجوع و مأمن فعالیت‌های پرورشی مدرسه باشد و دانش‌آموزان با نماز خانه انس پیدا کنند، گفت: از صدر اسلام همه فعالیت‌های بزرگان دین در ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از مسجد انجام می‌شد و در انقلاب اسلامی نیز مبارزان انقلابی فعالیت خود را از مساجد آغاز کردند. لذا باید به نمازخانه مدارس توجه جدی شود.

ائمه جماعت مدارس با همکاری مرکز بزرگ جذب شوند

وی حفظ موقعیت نمازخانه مدارس، عدم تبدیل وضع و تغییر کاربری نمازخانه‌های مدارس و زیباسازی آن را از مهم‌ترین برنامه‌ها دانست و در موضوع جذب ائمه جماعات مدارس نیز خواستار پیگیری موضوع با همکاری مرکز بزرگ اسلامی شد‌.

معاون پرورشی و فرهنگی استان محور دوم فعالیت‌های این حوزه را قرآن اعلام کرد و با تاکید بر مانوس کردن دانش‌آموزان با کتاب الهی و شرکت در فعالیت‌های قرآنی، گفت: گسترش این برنامه‌ها، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و خوشبختانه بر اساس علایق دانش‌آموزان، برنامه های متنوعی وجود دارد.

نریمانی فرصت خدمت در کارشناسی قرآن، عترت و نماز را توفیقی الهی دانست و گفت: مانوس کردن نسل جوان و آشنایی آنان با قرآن و نماز، ذخیره آخرت است که باید از این فرصت با پیگیری بهینه امور استفاده کرد.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های حوزه عترت نیز اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با زندگی و سیره بزرگان دین و سبک زندگی اسلامی، آشنایی دانش‌آموزان با سبک زندگی اسلامی را یکی از مطالبات مقام معظم( مد ظله العالی) عنوان کرد و گفت: هر ساله در راستای معرفی بزرگان دین و الگو گرفتن نسل جوان از آنان، در قالب برنامه مصباح‌الهدی، سیره و زندگی با برکت آنان معرفی می‌شود.

وی از معرفی سبک زندگی پیامبر اکرم( ص )، امام حسن و امام سجاد( ع ) تاکنون خبر داد و گفت: دانش‌آموزان با شرکت در این برنامه و در قالب برنامه‌های تحقیق و پژوهشی با شیوه و زوایای زندگی بزرگان دین آشنا می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی استان در ادامه به فعالیت‌های کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه پرداخت و با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت این کمیته در راستای برنامه‌های قرآن و نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان بهره گرفت، گفت: در جلسات کمیته مسوولان دستگاه‌هایی چون تبلیغات اسلامی، مرکز بزرگ و ائمه جمعه شهرستان‌ها حضور دارند و توصیه می‌شود، کارشناسان قرآن، عترت و نماز به عنوان رابط شهرستان‌ها در این جلسات شرکت کنند.

نریمانی همچنین به معرفی شاخص‌های اداره قرآن، عترت و نماز استان پرداخت و با بیان اینکه در سال جاری برنامه‌های این حوزه بر اساس زیر نظام سند تحول بنیادین ابلاغ شده است، خواستار مطالعه و رصد برنامه‌ها شد و گفت: تفاهم شهرستان‌ها و مناطق در سطوح مختلف بر اساس این برنامه‌ها است.

مراکز دارالقرآن فعال می‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان فعال کردن مراکز دارالقرآن را یکی دیگر از برنامه‌های این حوزه بر شمرد و با اشاره به حساسیت‌های ایجاد شده و تعیین امتیاز دانش‌آموزان علاقه‌مند ادامه تحصیل در مدارس نمونه دولتی، هدایت دانش‌آموزان به سمت فعالیت‌های قرآن در قالب مراکز دارالقرآن را فرصتی دانست و بر اجرای برنامه‌های طرح یک روز با دارالقرآن و حضور دانش‌آموزان دوره ابتدایی به ویژه پایه‌های پنجم و ششم به صورت هر روز یک مدرسه تاکید کرد و گفت: حضور دانش‌آموزان در این مراکز زمینه آشنایی آنان را با دارالقرآن‌ها فراهم می‌کند.

نریمانی کنترل و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های حوزه در طول سال و بازدید از مدارس و رصد فعالیت‌ها را ضروری دانست و با تاکید بر اینکه شما باید در کنار همکاران مدارس باشید، گفت: در سال‌جاری سامانه ارزیابی انجام شد و اما در سال تحصیلی جدید، با جدیت بیشتری اقدام شود، لذا ضرورت دارد در جلسات مدیران مدارس، ضمن تشریح موضوع، تغذیه سامانه در دستور کار قرار گیرد، چرا که ملاک ارزیابی اقدامات، سامانه مذکور است و این نیازمند مستندسازی است.

وی حفظ جزء سی ام قرآن کریم را جزو برنامه‌های شاخص سال ۹۸ اعلام کرد و با پیش بینی اینکه امسال مشارکت دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته بالا خوهد بود، گفت: با توجه به رغبت خانواده‌ها و دانش‌آموزان، ملاک تاییدیه حفظ قرآن مراکز دارالقرآن‌ها هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 1 =