کد خبر : 179851
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۴۰
-

عاشورا؛ قصه دنباله‌داری که سر درازی دارد

عاشورا؛ قصه دنباله‌داری که سر درازی دارد

به گزارش قائم آنلاین، امام حسین (ع) می‌فرمایند: «فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرما» به‌درستی که من مرگ را جز سعادت نمی‌بینم و زندگی با ستم‌کاران را جز محنت نمی‌دانم. همان خدایی که برای فرعون موسی را فرستاد، برای نمرود ابراهیم را و برای هر طاغوتی پیامبر و مبارز ارشادگری

به گزارش قائم آنلاین، امام حسین (ع) می‌فرمایند: «فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرما» به‌درستی که من مرگ را جز سعادت نمی‌بینم و زندگی با ستم‌کاران را جز محنت نمی‌دانم.

همان خدایی که برای فرعون موسی را فرستاد، برای نمرود ابراهیم را و برای هر طاغوتی پیامبر و مبارز ارشادگری فرستاد، سرانجام برای هر یزیدی،حسینی آفرید تا سیر تکاملی دین،توقف نپذیرد؛ این من و توایم که باید انتخاب کنیم حسین باشیم یا یزید.

کربلا هم که فقط اسم یک مکان نیست،کربلا فراتر از یک سرزمین معمولی است، یک مکتب، اندیشه و یک فرهنگ است.

همانطور که حضرت، در نامه‌اش به مردم بصره یاد آور شده بود« فَاِن تَسمَعُوا قَولی اَهدِکُم اِلی سَبیل الرَّشاد »..،کربلا دو راهی دنیا و آخرت است.

امام(ع) در روز عاشورا خطاب به نیروهای ابن سعد هم فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ، آگاه باشید که فرومایه، فرزند فرومایه، مرا در بین دو راهی شمشیر و ذلّت قرار داده است و هیهات که ما زیر بار ذلّت برویم».

لذا از کنار کربلا نمی‌شود به سادگی گذشت، ورود به کربلا مقدماتی دارد، الزاماتی دارد، شناخت می‌خواهد،معرفت می‌خواهد؛کربلا از خیلی دورترها شروع می‌شود،خیلی عمیق است،خیلی کرب والبلاست.

کربلا ریشه در حرا دارد، غدیر سرچشمه عاشورا است و کربلا میدان عملی و تفسیر واقعی پیام «بَلِّغ ما اُنزِل َ اِلَیک» غدیر بود.

عاشورا یک قصه دنباله‌داری است که سر درازی دارد و چقدر سر داشت این قصه ،چقدر دردسر داشت و حکایت سرداران و سرهایشان بر فراز سرنیزه‌ها.

اُریدُ اَن ” آمَرَ بِالمعروف” ” وَاَنهی عنِ المنکَر “بود “اَسیربسیره جَدّی ” و ” اِلاّ العامل بالکتاب ” “وَالآخذُ بالقسط ” و… بود.

عاشورا پاسداری از اصول دین پیامبر صلی الله علیه وآله و ادامه صلح حق طلبانه امام مجتبی علیه‌السلام و تدبیر شجاعانه سیدالشهدا علیه السلام بود.

عاشورا یک قیام مُصلِحانه آگاهانه با هدف اصلاح‌گرانه بود نه یک قیام مسلحانه خودسرانه و سیدالشهدا هیچ کجا نفرموده است من برای جنگ قیام کرده‌ام.

که نحوه آرایش امکانات و داشته‌های محدود حضرت در عاشورا کاملا یک عملیات رزم دفاعی را نشان می‌دهد.

گرچه فرمود، اشتیاقم به دیدار نیاکانم ، اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف را مانَد…«خُطَّ اَلمَوت عَلی وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَهِ عَلی جیدِ الفَتاه»

قیام عاشورا، قیام اندیشمندانه و متفکرانه‌ای بود که جریان و خط فکری حق در مقابل اندیشه کفر و باطل ایستاد و هرگز نم‌شود آن را یک اعتراض و قیام فردی دانست.

عاشورا مبارزه خط بود دربرابر خط نه فرد در برابر فرد و این شیوه ادامه خواهد داشت که فرمود: وَمِثلی لا یُبایِع مِثلَه… و این یعنی برای همه و همیشه عاشورا و کربلا ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + 1 =