کد خبر : 179849
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۳۵
-

سهم‌بری نامشخص اقشار آسیب‌پذیر جامعه در افتتاح دستگاه سی‌تی آنژوگرافی بخش خصوصی

سهم‌بری نامشخص اقشار آسیب‌پذیر جامعه در افتتاح دستگاه سی‌تی آنژوگرافی بخش خصوصی

به گزارش قائم آنلاین، دستگاه سی‌تی آنژیو گرافی پیشرفته قلب در شمال کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است. * سهم نامشخص اقشار آسیب‌پذیر جامعه از خدمات تشخیصی قلب در نگاه اول ورود این دستگاه و بی‌نیازی استان به تهران و درمان بیماران در مرکز استان و ایجاد اشتغال برای ۸۰ نفر قابل تحسین است، اما آیا

به گزارش قائم آنلاین، دستگاه سی‌تی آنژیو گرافی پیشرفته قلب در شمال کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

* سهم نامشخص اقشار آسیب‌پذیر جامعه از خدمات تشخیصی قلب

در نگاه اول ورود این دستگاه و بی‌نیازی استان به تهران و درمان بیماران در مرکز استان و ایجاد اشتغال برای ۸۰ نفر قابل تحسین است، اما آیا کارگری با درآمد ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان می‌تواند در ایام بیماری از ظرفیت این دستگاه که هزینه هر بار اقدامات معاینه‌ای بیش از یک مییلون تومان است، استفاده کند؟

استاندار مازندران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مدیران بیمه درمانی تأمین اجتماعی و بیمه سلامت به همراه فرماندار ساری در مراسم افتتاحیه این پروژه حضور داشتند.

استاندار مازندران با تعریف و تمجید از ورود این دستگاه به استان مازندران این اقدام را گام مهم برای درمان بیماری قلبی و عروقی مطرح کرده است.

در اظهارات استاندار مازندران توضیحات بیشتری برای بهره‌برداری اقشار آسیب‌پذیر جامعه دیده نشده است و احمد حسین‌زادگان در صبحت‌های کوتاه درباره قابلیت‌های دستگاه صحبت کرده و بسیار سریع محل برگزاری مراسم افتتاحیه را ترک کرده است.

انصاف بر این است که وقتی استاندار برای افتتاح و یا کلنگ‌زنی پروژه‌ای ورود پیدا می‌کند زمینه‌ای ایجاد شود که همه مردم از خدمات مرکزی که افتتاح می‌شود بهره‌مند باشند، حداقل انتظار از نماینده عالی دولت در افتتاح این پروژه این بود که متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی و مسؤولان این مرکز تشخیصی را مجاب کند که زمینه استفاده از این دستگاه برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه فراهم شود.

در صحبت‌های استاندار مازندران که در سایت استانداری مازندران منتشرشده صحبتی از بهره‌برداری عامه مردم با تعرفه دولتی منتشر نشده است.

* نیمچه قول رئیس دانشگاه

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران که ظاهراً دیرتر از استاندار به این مراسم رسیده بود، در جمع خبرنگاران با تکرار اظهارات استاندار درباره قابلیت‌های این دستگاه اظهار کرد: نخستین دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی ۲۵۶ اسلایسی قلب مازندران با حمایت‌های ویژه وزارت بهداشت با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی در مازندران راه‌اندازی شده است.

وی با اعلام اینکه بر اساس توافق با مرکز خصوصی خریدار دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی، بیماران ارجاعی از مراکز درمانی دولتی در قالب طرح تحول نظام سلامت به‌صورت رایگان از این تجهیزات برای شناسایی بیماری قلبی استفاده می‌کنند.

سیدعباس موسوی افزود: خرید این تجهیزات پزشکی از سوی مرکز خصوصی بهداشتی و درمانی گام بزرگ برای توسعه تجهیزات پزشکی در استان است و همواره این نوع سرمایه‌گذاری‌ها مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی قرار داشت.

* عدم تأیید اظهارات رئیس دانشگاه

اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با انعقاد تفاهمنامه مورد تأیید سعید امیری رئیس مرکز نگین ساری قرار نگرفت و اعلام کرد: هنوز تفاهمنامه‌ای در این ارتباط امضا نکردیم.

یکی از سؤال‌های پیش‌رو در ارتباط با افتتاح این دستگاه چرا متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به تعریفی که از قابلیت‌های این دستگاه دارند و با توجه به مراجعات مکرری که به مراکز دولتی در استان می‌شود نسبت به خرید این دستگاه اقدام نکردند.

* وضعیت نامشخص دستگاه سی‌تی آنژیو خریداری شده در سال ۹۲

به گزارش فارس، سابقه خرید دستگاه سی‌تی آنژیو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به سال ۹۲ باز می‌گردد، در خبری که رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مازندران از خرید دستگاه سی‌تی آنژیو برای مرکز قلب ساری از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مردم اطلاع داده بود.

رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نصب و استقرار دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی بعد از دو ماه در مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی قلب ساری خبر داده بود.

ناصحی گفته بود: دستگاه از گمرک ترخیص شده و در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در تشریح کارکرد این دستگاه گفت: دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی ۶۴ اسلایس و دارای قدرت تشخیص و تفکیک بالایی است.

با وجود گذشت بیش از ۶ سال در طول این مدت صحبتی از استقرار این دستگاه در بیمارستان قلب ساری نیست و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به جای برگزاری جشن خرید این دستگاه در مرکز مرتبط با خودشان در مراسم افتتاحیه‌ حضور پیدا کردند که هنوز تفاهمنامه‌ای مکتوبی برای بهره‌برداری همه اقشار از این دستگاه  به امضاء نرسیده است.

افتتاح دستگاه سی‌تی آنژیو بدون در نظر گرفته درآمد بخش اقشار آسیب‌پذیر جامعه به‌نوعی با شعار عدالت در سلامت متولیان امر در استان، دانشگاه علوم پزشکی مغایرت داشته و متولیان امر اگر برنامه مدونی برای استفاده عامه مردم از این دستگاه فراهم نکنند به نوعی در تقسیم اعتبارات سلامت استان تبعیض قائل شدند.

انتظار است که متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت شفاف درباره تفاهمنامه با متولیان امر در بخش خصوصی به نتیجه رسیده و نتایج حاصل از آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =