کد خبر : 179732
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
-

پنجمین اجرای نمایشی «خاتون» در ایام محرم

پنجمین اجرای نمایشی «خاتون» در ایام محرم

به گزارش قائم آنلاین، نمایش خاتون به کارگردانی حسین عالم بخش پنج سال است که در عرصه نمایش‌های مذهبی و دینی در ایام ماه محرم در تهران اجرا می‌شود. امسال سال پنجمی است که این نمایش قرار است با تفاوت‌هایی در پردیس تئاتر خاوران اجرا شود. داستان این نمایش از این قرار است که خرابه

به گزارش قائم آنلاین، نمایش خاتون به کارگردانی حسین عالم بخش پنج سال است که در عرصه نمایش‌های مذهبی و دینی در ایام ماه محرم در تهران اجرا می‌شود.

امسال سال پنجمی است که این نمایش قرار است با تفاوت‌هایی در پردیس تئاتر خاوران اجرا شود.

داستان این نمایش از این قرار است که خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید، مدتی از رفتن اسراء از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد آسیه پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. آریحا دختر کوچک نصرانی که یتیم است و نزد عمویش یوحنا که تاجر جوانی است به آنجا رفت و آمد داشته و با همبازی خود در حجره‌ای مشغول به بازی است، مامورین حکومت در هنگام حضور در خرابه با حمیده یکی از غساله‌های شهر که همدم آسیه است و یوحنا برخورد کرده و مسائلی در این زمینه پیش می‌آید.

علی برجی یکی از بازیگران این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: خوشبختانه این روزها مشغول تمرین و آماده سازی نمایش خاتون به کارگردانی حسین عالم بخش در پردیس تئاتر خاوران هستیم. این نمایش قرار است از ۲۸ شهریور ماه اجرایش را آغاز کند.

وی در ادامه افزود: امسال سال پنجمی است که این نمایش اجرا می‌شود تفاوت‌هایی امسال کار دارد، برخی بازیگران تغییر کرده اند و بازیگرانی چون امید زندگانی، فرهاد بشارتی، منوچهر علیپور به کار اضافه شده‌اند.

برجی همچنین گفت: طبیعتا چون بازیگران عوض شده‌اند، شرایط مزانسن، حرکت و طراحی دکور و صحنه هم تغییراتی کرده است اما متن همان متن است.

وی با اشاره به موفق بودن این نمایش عنوان کرد: خوشبختانه استقبال از این کار در دوره‌های گذشته خیلی خوب بوده و این اتفاق خوبی است، حسین عالم بخش هم پرتوان تر از هر سال پیگیر کارها است و خدا توفق بدهد فکر می‌کنم امسال هم کار خوبی از آب دربیاید.

برجی با بیان اینکه سومین سال است در این گروه حضور دارد، گفت: من نقش طاهر دمشقی را برعهده دارم، شخصیتی که مشابهات‌هایی با شخصیت یزید دارد، به نوعی نمادی از یزید روی صحنه است و واقعه خرابه شام را روایت می‌کند که دردانه دختر امام حسین(ع) آنجا مدفون است و به شهادت رسیده است.

وی درباره محتوای نمایش نیز گفت: قصه ، قصه یک پیرزنی به نام آسیه است که خرابه را واگذار نمی‌کند، قبل تر به معاویه خرابه را تحویل نداده و حال هم یزید قصد دارد خرابه را تصرف کند که باز هم موفق نمی‌شود، حتی سربازانش را هم می‌فرستد که دیوارها را خراب کنند ولی پیرزن حاضر به معامله نمی‌شود و از آن خانه نمی‌رود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه آسیب‌هایی در نگارش آثار دینی و مذهبی نمایشی می‌بیند، گفت: در کل من اعتقادم این است با توجه به اینکه مردم ما دینمدار هستند ، اگر نمایشی با کیفیت و خوب در عرصه نمایش‌های دینی و مذهبی تولید شود، مخاطب ما از آن استقبال خواهند کرد،‌چون مردم دینمدار هستند.

برجی دراین باره افزود: متأسفانه ما در مقوله نوشتاری و در بخش تحقیق و نویسندگی مشکل زیاد داریم، آثار فاخری در این عرصه نمایش تولید نشده و عمدتا آثاری که وجود دارد هیئتی و روضه خوانی است که در عرصه نمایش و چارچوب‌های دراماتیک برای فاخر بودن، محدود هستند.

برجی اظهار داشت: در این فضا و زمینه نویسندگان خوبمان کارهایی تولید کرده‌اند و نوشته‌اند اما به جرأت می‌توانم بگویم که انگشت شمار هستند، درحالیکه ما در عرصه تعزیه کارهایی داریم که سالهاست قدمت دارند و استوار و در بحث نمایش‌های مذهبی و آیینی پرمحتوا هستند.

وی در پایان گفت: این نکته را هم بگویم که در دوستان ما در تماشاخانه سرو ، از امشب به مدت هفت شب اجراخوانی نمایشنامه‌های ایام محرم را خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + 7 =