کد خبر : 179659
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
-

بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه قربانی جاده صعب‌العبور

بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه قربانی جاده صعب‌العبور

به گزارش قائم آنلاین، استان کردستان در سال‌های اخیر در زمینه احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان سردآبی رشد بسیار خوبی کرده است و اکنون چندین مجتمع پرورشی در این استان فعال است که یکی از آنها مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان است که در محدوده روستای دیوزناو و جولانده روستای دیوزناو در منطقه اورامانات سروآباد با

به گزارش قائم آنلاین، استان کردستان در سال‌های اخیر در زمینه احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان سردآبی رشد بسیار خوبی کرده است و اکنون چندین مجتمع پرورشی در این استان فعال است که یکی از آنها مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان است که در محدوده روستای دیوزناو و جولانده روستای دیوزناو در منطقه اورامانات سروآباد با فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز این شهرستان واقع شده است روستایی با قدمت هزار ساله در دامنه رشته‌ کوه‌های شاهو و در حاشیه رودخانه سیروان.

این مجتمع، بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه است که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال ۸۰ در استان کردستان آغاز شد، این پروژه از دو فاز تشکیل شده که عملیات اجرایی دو فاز همزمان آغاز شد اما فاز اول آن در سال ۸۷ به بهر‌ه‌برداری رسید.

فاز اول این مجتمع با ظرفیت ۳۸۰ تن، در سایتی ۲ هکتاری مشتمل بر ۳۸ مزرعه ۱۰ تنی بوده که ضمن اینکه برای ۷۳ خانوار ایجاد درآمد و اشتغالزایی کرده است، تولیدات این مجتمع پرورش ماهی به شهرستان‌های استان و خارج از استان صادر می‌شود.

فاز دوم مجتمع سیروان هم در زمینی به مساحت ۸ هکتار شامل ۱۱۲ مزرعه با تأمین اعتبار و تسهیلات لازم در آینده به بهره‌برداری می‌رسد در واقع هدف از اجرای فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی اشتغال‌زایی پایدار روستایی برای خانوارهای ساکن در روستاهای جولانده و دیوزناو است که در فاز اول از محل اجرای این طرح بهره‌ای نبردند.

شیرکو فرهادی مدیرعامل تعاونی شیلات سیروان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از سنندج اظهار داشت: در حال حاضر در این مجتمع ۷۲ خانواده از اهالی روستا در ۳۶ مزرعه این مجتمع مشغول تولید ماهی سردآبی قزل‌آلا هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: در این مجتمع سالانه حدود ۳۰۰ تن ماهی تولید می‌شود که تنها ۱۰ درصد آن در استان مصرف می‌شود و بقیه را به بازار استان‌های کرمانشاه، قم، مشهد و تهران می‌فروشیم اما متاسفانه به دلیل وضعیت بد راه روستا، مجبوریم محصول خود را زیر قیمت به فروش برسانیم.

فرهادی ادامه داد: هرچند بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه در روستای دیوزناو قرار دارد اما متاسفانه راه ارتباطی این روستا در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد و حجمی از ماهی‌های تولید شده مجتمع ما در زمان عبور از جاده خاکی بسیار بد روستا تلف می‌شوند.

مدیرعامل تعاونی شیلات سیروان تاکید کرد: بی‌شک زمانی که بخواهیم از گردشگر و سرمایه‌گذاری برای بازدید از مکان‌های دیدنی، تاریخی و یا اقتصادی دعوت کنیم اولین سوال پیش‌رو چگونگی وضعیت جاده‌هاست اما روستای دیوزناو و ظرفیت عظیم شیلات آن قربانی جاده‌ ناهموار روستا شده است به‌طوری که خریداران ماهی‌های قزل‌آلا که به این روستا مراجعه می‌کنند یا نصف قیمت ماهی‌ها را خریداری می‌کنند و یا اینکه می‌روند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند.

وی گفت: مردم این روستا برای تهیه مواد اولیه و نیازهای روزانه و همچنین فروش ماهی‌های تولیدشده خود مدام در این مسیر در رفت و آمد هستند و این راه ناهموار را مدام باید تحمل کنند.

فرهادی تصریح کرد: هرچند گردشگری، کشاورزی و شیلات محورهایی هستند که می‌توانند موتورهای محرک توسعه پایدار دیوزناو باشند اما مطمئنا این توسعه و دیدن زیبایی‌های آن نیاز به جاده‌های مطلوب دارد ولی همانطور که می‌دانیم با وجود گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی و تلاش مسؤولان برای زدودن محرومیت‌ها از چهره این روستا و بعد از گذشت سال‌ها مراجعه، درخواست و پیگیری مکرر در خصوص مشکلات این جاده تاکنون هیچ اقدامی در خصوص رسیدگی به وضعیت آن نشده است و هنوز هم یکی از دغدغه‌های مردم این روستا داشتن جاده ارتباطی مناسب است، جاده ای که فقط ۱۳ کیلومتر طول دارد.

وی تاکید کرد: ما از مسؤولان امکانات رفاهی آنچنانی نمی‌خواهیم، خواهان اعطای تسهیلات از مسئولان نیستیم و به اندک درآمد خود که با زحمات زیاد از شیلات داریم بسنده می‌کنیم؛ ما فقط از مسؤولان می‌خواهیم که به مشکل بزرگ ما که همانا جاده و راه مناسب است، رسیدگی کنند تا در مواقع اضطراری و بیماری و یا مواقع حمل ماهی به‌راحتی به مرکز شهر و روستاهای اطراف دسترسی داشته باشیم.

مدیرعامل تعاونی مجتمع شیلات سیروان یادآور شد: متاسفانه مسؤولینی که به این روستا آمده‌اند با بهترین ماشین‌ها مسیر این جاده پرپیچ و خم و ناهموار را طی می‌کنند، یک ساعت می‌مانند، ماهی می‌خورند و می‌روند لذا هیچ درکی از مشکلاتی که ما درحال عبور و مرور از این جاده داریم ندارد، آنها می‌روند و وعده‌های خود را فراموش می‌کنند و ما می‌مانیم با این جاده صعب‌العبور و ماهیانی که در این بین تلف می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − چهارده =