کد خبر : 179509
تاریخ انتشار : شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
-

دستگاه‌ها‌ی اجرایی بخش زیادی از بودجه پژوهش را صرف امور جاری و عمرانی می‌کنند

دستگاه‌ها‌ی اجرایی بخش زیادی از بودجه پژوهش را صرف امور جاری و عمرانی می‌کنند

به گزارش قائم آنلاین، تورج محمدی معاون ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو ، در پاسخ به سؤال فارس درباره اینکه طبق قانون باید یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به پژوهش اختصاص پیدا می‌کرد، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تخصیص این بودجه در سال قبل چگونه بوده است؟ گفت: مسلم است که عملکرد دستگاه‌های

به گزارش قائم آنلاین، تورج محمدی معاون ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو ، در پاسخ به سؤال فارس درباره اینکه طبق قانون باید یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به پژوهش اختصاص پیدا می‌کرد، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تخصیص این بودجه در سال قبل چگونه بوده است؟ گفت: مسلم است که عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این موضوع بسیار بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده است و در واقع به نظر می‌رسد دستگاه‌ها تمایلی برای هزینه‌کرد در این حوزه ندارند.

*  آمادگی زیرساخت‌های دانشگاهی برای انجام پروژه‌های بزرگ پژوهشی 

وی گفت: عملکرد این چنینی دستگاه‌ها در حالی است که در طرف مقابل در دانشگاه‌ها ظرفیت به کارگیری این اعتبارات برای انجام پروژه‌ها وجود دارد.

* دستگاه‌ها‌ی اجرایی بخش عمده‌ای از بودجه پژوهشی را صرف فعالیت‌ جاری و مهندسی می‌کنند

محمدی افزود: دانشگاه‌ها تا حدود زیادی زیرساخت‌های لازم برای انجام پروژه‌های بزرگ را فراهم کرده‌اند و فقط باید پروژه‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شود. زیرا دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند پروژه‌های بزرگ را به بهترین شکل انجام دهند، باید تغییراتی در زیرساخت‌های خود لحاظ کنند یا زیرساخت‌های جدید ایجاد کنند تا امکان انجام پروژه‌های بزرگ با به کارگیری تخصص‌های مختلف در دانشگاه‌های مختلف فراهم شود.

معاون ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: اما آنچه که اکنون نگران‌کننده است این است که دستگاه‌ها اعتبارات مربوط به حوزه پژوهش خود را صرف پژوهش در دستگاه‌ها نمی‌کنند و بخش عمده‌ای از آن را صرف فعالیت‌های جاری، عمرانی و مهندسی می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید این موضوع یکی از دلایلی است که ارتباطی که باید بین دانشگاه‌ها و صنایع شکل بگیرد، تاکنون شکل نگرفته است.

* دستگاه‌های نظارتی ورود کنند که دستگاه‌ها اعتبار پژوهش را صرف چه کردند؟

محمدی افزود: از این رو به نظر می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند و دانشگاه‌ها را ارزیابی کنند، همچنان که هم اکنون هم ارزیابی می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی را هم ارزیابی کنند تا ببینند دستگاه‌ها اعتباراتی که دراختیارشان بوده را در چه حوزه‌هایی و در چه حد برای پژوهش هزینه کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 15 =