کد خبر : 178906
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
-

ضرورت استفاده از دیسپچینگ

ضرورت استفاده از دیسپچینگ

به گزارش قائم آنلاین، محمود رستمی مدیرعامل شرکت شبکه گستر فن آوا در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد:امروزه سیســتم های پیشــرفته کنترلی در افزایــش بهــره وری صنایع، نقش به ســزایی دارند و بدون استفاده از آنها امکان بهره وری از همــه پتانســیل های صنایــع بزرگی چون صنایــع نفــت، گاز و برق که به لحاظ کاربرد

به گزارش قائم آنلاین، محمود رستمی مدیرعامل شرکت شبکه گستر فن آوا در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد:امروزه سیســتم های پیشــرفته کنترلی در افزایــش بهــره وری صنایع، نقش به ســزایی دارند و بدون استفاده از آنها امکان بهره وری از همــه پتانســیل های صنایــع بزرگی چون صنایــع نفــت، گاز و برق که به لحاظ کاربرد در گستره وسیع جغرافیایی در سطح کشور مطرح می باشند ،امکان پذیر نخواهد بود و نیازمند مدیریتی در ســطح کلان اســت کــه آن هم بــدون بهره گیــری از سیســتم های پیشــرفته دیسپچینگ امری دشوار و شاید دست نیافتنی به نظر می‌رسد.
وی افزود: وجه مشترک این  صنایع ، سه بخش تولید ، انتقال و توزیع است که هر یک وظایف خاصی را انجام می‌دهند و در گستره جغرافیایی صنعت مربوطه جایگاه ویژه ای دارند که می بایست فرایند از تولید تا تحویل نهایی به مصرف کننده را تحت کنترل داشته باشند  لذا هر یک از بخش ها باید مجهز به مرکز کنترلی باشند .
رستمی ادامه داد: مراکز کنترل با دریافت اطلاعات از تولید کنندگان و مصرف کنندگان که در سطوح متفاوتی پراکنده هستند و با درنظرگرفتن وضعیت خطوط انتقال، وظیفه تحویل انرژی را به صورتی مطمئن ، پیوسته و بهینه به مصرف کننده به عهده دارد که این نقش به عهده مراکز دیسپاچینگ است .

وی درباره اهمیت و ضرورت دیسپچینگ توضیح داد: گستردگی شبکه نفت و گاز، اعم از فرایند تولید، انتقــال و توزیع و نیــز اهمیت دقت در کنترل میزان تولید، توزیع و مبادلات، استفاده از سیستم دیسپچینگ را بیش از پیش ضروری می‌کند. با دراختیار داشــتن چنین سیستم هایی می توان به آسانی و با سرعت و قابلیت اطمینان بالا، همه عملیات لازم از قبیل نمایش و انتقال اطلاعات، تشــخیص مؤثر و ردیابی خطاهای بوجودآمده را بررسی و کنترل کرد.
رستمی اضافه کرد: امروزه دیســپچینگ الزامــى حیاتی برای نظــارت بهتــر و مدیریــت کارآمــد معرفــی می شود. دیســپچینگ با دسترسی به اطلاعات دقیق، ســریع و کافی از همه بخش های تولید، انتقــال، توزیع و مصــرف و بــا بهره گیری از نرم افزارهای تحلیلی براى پردازش اطلاعات، اتخاذ تصمیمات مدیریتی در ســطوح مختلف را بادقت و سرعت بالا انجام پذیر خواهد کرد.
وی ادامه داد: دیسپچینگ نه تنها ابزاری مؤثر در مدیریت خطاهای بوجودآمده در سیســتم و اصلاح به موقع آن اســت، بلکه با استفاده از آن می توان به برنامه ریزی بهینه در تولید، کاهش تلفات و شناســایی منابع هدررفتگی و توازن در عرضه و تقاضا دســت یافت. قابلیت تهیه و نگهداری گزارش هاى دقیق و جامع عملکردی از سیستم و محاســبات دقیق مبادلات انجام شده از دیگر مزایای استفاده از دیسپچینگ است.
وی در ادامه به تشریح بخش های ســامانه دیســپچینگ پرداخت و گفت: سامانهRTU   وظیفــه جمــع آوری اطلاعــات دیجیتــال و آنالوگ از نقاط مختلف شــبکه و ارســال آن به مرکز دیسپچینگ را بر عهده دارد.مرکـز دیسـپچینگ نیز یــک سیســتم چندلایه ای سلسله مراتبی با قابلیت تعریف میزان دسترسی هاســت که وظیفه دریافت، پردازش، نمایــش و بایگانــی اطلاعــات از RTU و ارســال فرمان در صورت نیاز را بر عهده دارد.
مدیرعامل فن آوا تصریح کرد: همچنین کانال هـای مخابراتـی، یکی از اجزاى مهم ســامانه های دیسپچینگ است. زیرساخت های مخابراتی برای برقراری ارتباط است که بدون چنین بســترهایی امکان پذیر نیســت و اتصال هیچ کدام از اجزاى سیســتم اعــم از RTUها، مراکز عملیاتی، واحدهای بهره برداری و مرکز اصلی ممکن نخواهد بود.نرم افزارهـای کاربـردی نیز بــراى شبیه ســازی، تحلیــل شــبکه، محاســبات و پردازش داده، پیش بینی پارامترهای شــبکه و تقویت قدرت تصمیم گیری و گزارش گیری به نرم افزار کاربردی قوی نیاز اســت تا ضمن ارائه گزارشات مدیریتی موارد همچون محاسبه ذخایر(در صورت قابل ذخیره بودن مورد کنترل)؛ شبیه سازی لحظه ای پارامترهای خطوط نفت و گاز اعم از فشــار، دما، ترکیبات ســیال و غیره،  بررسی موازنه، بهینه سازی عملیات ارسال و توزیع، تحلیل پارامترهای کیفی و شبیه ســازی عملیاتی را انجام دهد.
وی ادامه داد: دیسپچینگ شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در چند حوزه در حال اجرا بوده که یکی از حوزه ها دیسپاچینگ جایگاه‌های سوخت مایع کشور است. در سطح کشور نزدیک به ۳۸۰۰ جایگاه سوخت وجود دارد که با اجرای کامل طرح دیسپچینگ می توان هماهنگی بسیار مناسبی را بین بخش هــای مختلف تولید، انتقال و توزیع ، کنترل و مدیریت شــبکه  انتقال سوخت کشــور، کنتــرل کمیت و کیفیت سوخت و نظــارت بر اندازه گیــری سوخت ایجاد کرد.
رستمی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین امکاناتی نظیر مصرف ، موجودی و پایداری شامل زیر فیلتر زمان، فراورده، مخزن، جایگاه، ناحیه، منطقه، کل کشور فراهم می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + هشت =