کد خبر : 178932
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
-

اتصال یک هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه آبرسانی تا پایان کار دولت

اتصال یک هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه آبرسانی تا پایان کار دولت

به گزارش قائم آنلاین، رضا اردکانیان ظهر امروز در حاشیه بازدید و آغاز آبرسانی از سد مراش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در طرح‌های آب و برق باید رعایت ملاحظات زیست محیطی را رعایت بکنیم و کاری نکنیم که هزینه‌های سنگین‌تری برای هموطنان ایجاد شود. وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های مختلفی در دست مطالعه

به گزارش قائم آنلاین، رضا اردکانیان ظهر امروز در حاشیه بازدید و آغاز آبرسانی از سد مراش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در طرح‌های آب و برق باید رعایت ملاحظات زیست محیطی را رعایت بکنیم و کاری نکنیم که هزینه‌های سنگین‌تری برای هموطنان ایجاد شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های مختلفی در دست مطالعه داریم، گفت: تا پایان امسال ۱۰ سد بزرگ افتتاح می‌شود و از این طریق ۲۶ هزار هکتار اراضی جدید دارای شبکه‌های مدرن و زهکشی خواهند شد و از قبل همین امر یک هزار و ۱۲۴ روستای دیگر ظرف هفت ماه آینده به شبکه آب شرب و سالم و پایدار متصل خواهند شد.
وی افزود: ۲۹ تصفیه‌خانه تا پایان امسال به مدار خواهند آمد و تا پایان دولت یک هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه آبرسانی متصل خواهند شد و امیدواریم جزو اولین کشورهایی باشیم که همه روستاها از آب شرب و سالم برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه در سطح دولت و مجلس حمایت خوبی از طرح‌‎های آب و برق شده است، اضافه کرد: چند طرح مهم نیز در همین راستا در استان زنجان افتتاح شد.
استاندار زنجان نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته دولت بر امیدبخشی بیشتر در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: امروز دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران است.
فتح‌الله حقیقی با اشاره به پروژه‌های افتتاحی استان به مناسبت هفته دولت افزود: برخی از آنها افتتاح شده و برخی نیز در روزهای آتی افتتاح می‌شود.
وی در ادامه با عذرخواهی از مردم به علت تاخیر دو ماهه در گازرسانی به ۱۴ روستای خرم‌دره بیان کرد: ما در تلاش بودیم که در هفته دولت افتتاح شود اما امیدوار هستیم که طرح‌های آبرسانی را در همان مدت زمانی تعیین شده به انجام برسانیم.
*آغاز عملیات آبرسانی از سد مراش
طرح آبرسانی سد مخزنی مراش با هدف تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای مسیر به میزان ۴ میلیون مترمکعب در سال و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در اطراف این شهرها به میزان ۲٫۵ میلیون مترمکعب در سال در حال اجراست.تاریخ آغاز مطالعات آبرسانی این سد به سال ۸۹ باز می‌گردد، اعتبار لازم برای اجرای این طرح ۲ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال است که در سال جاری ۶۹٫۶ میلیارد ریال ابلاغ شده است.
خطوط انتقال آن به طول ۷۸٫۶ کیلومتر با جنس فولادی بوده که از طریق پمپاژ آب به داخل مخزنی در ارتفاع ۸۰ متری و انتقال آب به صورت ثقلی در ادامه مسیر خط انتقال عمل می‌کند. این خطوط به قطر ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌متر است که ظرفیت انتقال ۵۱۰ لیتر آب در ثانیه را دارد؛ آبرسانی از سد مخزنی با ظرفیت سالانه ۶٫۵ میلیون مترمکعب آب انجام می‌شود و در زمینی به مساحت ۷۶ هکتار احداث شده است.
مطالعات سد مراش در اردیبهشت ۱۳۸۵ به مهندسین مشاور ارکان رهاب واگذار شده و پس از تصویب مطالعات توسط کارفرما و اخذ مجوز از ارگان‌های مربوطه، عملیات اجرایی آن از خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد و در اسفند ماه ۱۳۹۰ به اتمام رسید.
در ادامه با برگزاری مناقصه در اسفند ۱۳۹۰ پیمانکار اجرای عملیات سد و تاسیسات وابسته انتخاب شد، با تکمیل سیستم انحراف در حال حاضر عملیات اجرایی احداث بدنه سد در حال انجام است.مبلغ اولیه این قرارداد این سد یک هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.
اهداف احداث این سد تامین آب شرب شهرستان ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه است و از سوی دیگر تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط زیست محیطی منطقه، اشتغالزایی در منطقه و کنترل سیلاب های رودخانه‌ای نیز دیگر اهداف احداث این سند است.
سد مراش از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۳۶ متر است و احداث سد تنظیمی مراش به عنوان کنترل سیل و تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز صنایع منطقه است.
سد مراش با ۵۲ متر ارتفاع از بستر رودخانه و حجم مخزن ۴.۸۸ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است. عملیات اجرایی طرح آبرسانی سد مراش از آذر ۱۳۹۶ با مبلغ اولیه قرارداد  یک هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال آغاز شده و در حال حاضر اجرای پیشرفت فیزیکی اجرای خط انتقال آب سد مخزنی مراش ۲.۷ درصد است.
گفتنی است، اعتبار هزینه شده تا پایان سال گذشته برای سد مراش ۲۴۰ میلیارد ریال بوده است و اعتبار ابلاغیه سال ۹۸، ۶۹.۶ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح یک هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال است. سد مخزنی مراش در استان زنجان در شهرستان ماهنشان از توابع بخش انگوران و در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان و در حدود ۴ کیلومتری شهر دندی قرار دارد.
در  ادامه این برنامه کلنگ‌زنی طرح آبرسانی به ۱۲۲ روستای شهرستان ماهنشان و شهرهای ماهنشان و دندی نیز انجام شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + 14 =