کد خبر : 178241
تاریخ انتشار : شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۰
-

سرانه فضای کتابخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشور بیشتر است

سرانه فضای کتابخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشور بیشتر است

به گزارش قائم آنلاین، ‌یاسر رحیمیان در گفت‌وگو ، با بیان اینکه در استان کتابخانه سیار وجود ندارد، افزود: ۶۴ کتابخانه فعال در این استان وجود دارد که از این تعداد، ۳۴ کتابخانه شهری، ۳۰ کتابخانه روستایی و ۷ کتابخانه مشارکتی بامشارکت بسیج و سازمان زندان ها در شهرستان های مختلف فعالیت دارند. وی با

به گزارش قائم آنلاین، ‌یاسر رحیمیان در گفت‌وگو ، با بیان اینکه در استان کتابخانه سیار وجود ندارد، افزود: ۶۴ کتابخانه فعال در این استان وجود دارد که از این تعداد، ۳۴ کتابخانه شهری، ۳۰ کتابخانه روستایی و ۷ کتابخانه مشارکتی بامشارکت بسیج و سازمان زندان ها در شهرستان های مختلف فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در این استان ۴۷ هزار نفر عضو کتابخانه هستند که ۵۵۰ هزار نسخه کتاب برای آنها در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: به ازای هر ۱۰۰ نفرجمعیت این استان بیش از ۷۴ نسخه کتاب وجود دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیشترین کتاب‌های مورد مطالعه افراد در استان ادبیات رمان، دین، علوم اجتماعی، تاریخ، فلسفه و منطق هستند.

رحیمیان تصریح کرد: آمار به دست آمده نشان می دهد که در سال های اخیر مردم به کتابهای علوم اجتماعی بیشتر از گذشته علاقه مندشدند که این موضوع باعث ارتقاء فرهنگ در سطح استان می شود.

وی ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ نفر در استان ۲٫۶ متر فضای کتابخانه ای وجود دارد که نسبت به نرم کشوری در سطح بالاتری قرار دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در صورت بهره برداری از کتابخانه شهر مادوان سرانه فضای کتابخانه ای در این شهر به بیش از ۶ متر زیربنا خواهد رسید که با افتتاح آن تنها شهری در کشور خواهد بود که این وضعیت را داراست.

رحیمیان عنوان کرد: در استان ۵ پروژه کتابخانه در حال اجرا وجود دارد که ۳ پروژه مادوان با یک هزارو ۲۰۸ متر زیربنا، گچساران با ۲۸۰ متر زیربنا و دهدشت با ۸۰۴ متر زیربنا، ۹۱ درصد پیشرفت دارند. دو پروژه چرام و بهمئی با یک هزارو ۳۲۷ متر زیربنا ۴۰ درصد پیشرفت دارند که با تکمیل این پروژ ها تقریبا وضعیت کتابخانه های استان مطلوب خواهد شد.

وی تاکید کرد: بیش از ۷۸ میلیون تومان در قالب تجهیزات در اختیار هر کتابخانه ‌ای که ساخته می شود، قرار می دهیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سرانه مطالعه در استان گفت: سازمان آمار کشور، آمار سرانه مطالعه را در سال اخیر در اختیار ما قرار نداده است.

رحیمیان اظهار کرد: در کلیه کتابخانه ها برای کودکان قصه گویی و قصه خوانی در نظر گرفته شده است و جشنواره های متعدد پژوهشی در استان انجام می گیرد که هدف این جشنواره ها ترویج کتاب و کتابخوانی و هم چنین آشنایی با سیره و روش ائمه اطهار بوده است.

وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته آمار شرکت کننده ها ۳۶ درصد افزایش داشت که در مجموع ۱۸ هزارو ۳۵۰ نفر شرکت کننده در استان در این جشنواره شرکت کردند و از این تعداد ۱۳۴ نفر برگزیده استانی داشتیم و با پرداخت بیش از ۱۱ میلیون تومان از آنها تقدیر شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از این تعداد ۲ نفر برگزیده کشوری داشتیم آنها اکنون در مشهد حضور دارند و از آنها تقدیر به عمل می آید. علاوه بر آن بیش از ۱۳۰ میلیون تومان از طرف دستگاه های فرهنگی و انجمن خیرین کتابخانه ساز استان به آنها پرداخت شد.

رحیمیان بیان کرد: در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب در کشور، بیش از ۲ هزار شرکت کننده از دستگاه های مختلف شرکت کرده بودند که روستای ده جلیل خیرآباد گچساران جزو ۲۰ شرکت کننده برتر شد و نیز در جام باشگاه های کتابخوانی گچساران با بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت در این جام، باشگاه زیر گنبد کبود گچساران جزو ۷ باشگاه برتر شد.

وی گفت: مشکل عدیده ای درحال حاضر در زمینه کتابخانه ها دراستان وجود ندارد سعی ما براین است که کتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند تا علاوه بر اینکه مردم به سوی کتابخانه ها بروند بتوانیم کتاب ها را به سمت مردم ببریم و در حال حاضر به سمت نهادینه کردن کتابخوانی در بین کودکان حرکت می کنیم، به همین منظور طرحی به نام متیل‌گویی در نظر گرفتیم و ازتمام مردم استان می خواهیم که از پدر بزرگها و مادر بزرگها قصه هایی در قالب فیلم یا صوت ضبط کرده و از طریق آدرسی که بعدا اعلام خواهیم کرد برای ما ارسال کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بودجه ای که سالانه برای مرمت و بازسازی کتابخانه ها در نظر گرفته می شود متغیر است اما در سال جاری ۳۸۰ میلیون تومان تجهیزات به کتابخانه های حاشیه شهر در استان اختصاص داده شده است.

رحیمیان در پاسخ به تاثیر فضای مجازی در کتابخوانی مردم استان بیان کرد: فضای مجازی بر کتابخوانی تاثیر گذار است اما هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد مردم باید بدانند در فضای مجازی اطلاعات تحریف می شوند و راست و دروغ اطلاعات آنها مشخص نیست.

وی بیان کرد: چون امروزه بیشتر مردم از فضای مجازی استفاده می کنند؛ در همین خصوص فعالیت‌هایی در فضای مجازی شروع کرده ایم. یک پویش مجازی معرفی کتاب داریم به این صورت که کتابی را ۳ تا ۵ دقیقه معرفی می کنند و خلاصه ای از آن کتاب را ارائه می دهند که در فروشگاه آپارات فرستاده و در فروشگاه های مجازی کشوری به اشتراک گذاشته می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =