کد خبر : 177438
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
-

راه‌اندازی ۱۲ خوشه جدید صنعتی در اردبیل

راه‌اندازی ۱۲ خوشه جدید صنعتی در اردبیل

به گزارش قائم آنلاین، محمد اهلی در نشست با خبرنگاران در اردبیل به دو رسالت شهرک‌های صنعتی در حمایت از واحدهای کوچک و متوسط اشاره و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع کوچک و متوسط به اشکال مختلف از رسالت‌های اساسی شهرک‌های صنعتی است تا اسباب تولید و

به گزارش قائم آنلاین، محمد اهلی در نشست با خبرنگاران در اردبیل به دو رسالت شهرک‌های صنعتی در حمایت از واحدهای کوچک و متوسط اشاره و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع کوچک و متوسط به اشکال مختلف از رسالت‌های اساسی شهرک‌های صنعتی است تا اسباب تولید و اشتغال این واحدها فراهم آید.

وی با بیان اینکه در صنایع کوچک با اشتغال زیر ۵۰ هزار نفر و صنایع متوسط بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیروی کار مشغول هستند، خاطرنشان کرد: سهم صنایع استان در تولید ناخالص داخلی ۷ درصد و سهم اشتغال نیز در این بخش ۲۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: در استان اردبیل یک هزار و ۷۰ واحد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند که بیش از ۹۷ درصد آنها را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که بالغ بر یک هزار و ۴۷ واحد می‌باشد.

اهلی ادامه داد: ۵۲۵ واحد صنعتی و تولیدی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند که این میزان واحد صنعتی ۴۹ درصد کل واحدهای تولیدی استان را شامل می‌شود که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند.

وی بیان کرد: ما از مرحله واگذاری زمین تا مرحله نصب سوله و ماشین‌آلات در این واحدها نظارت داریم به طوری که در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی استان در یک هزار و ۲۰۰ هکتار بیش از ۳۵۵ طرح صنعتی در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از شروع عملیات اجرایی چهار ناحیه صنعتی موران، انگوت، هشجین و کزج خبر داد و تصریح کرد: سهم استان اردبیل از نواحی صنعتی روستایی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه ۱۰ ناحیه صنعتی است که برخی از مراحل استعلام از ادارات و صدور مجوزها در حال انجام است.

اهلی در مورد شهرک صنعتی غیردولتی و خصوصی نیز گفت: چهار شهرک پروانه تاسیس گرفتند مه در مراحل مختلف اجرا و عملیاتی شدن هستند که از جمله آنها می‌توان حدیدمبتکران تولید کامیون در مشگین‌شهر، شهرک صنعتی قهرمان در گرمی تولید کننده شیرآلات، آرتاپروتئین در نمین و پتروشیمی اردبیل را نام برد.

وی افزود: یک شهرک غیردولتی نیز با نام آرتاپلاست در نمین پروانه بهره‌برداری گرفته و هم اکنون فعال است ولی همچنان سیاست ما توسعه و راه‌اندازی شهرک‌های خصوصی است که در این زمینه ۸ مورد درخواست در حال بررسی است تا با صدور پروانه تاسیس مراحل استعلام، تحویل زمین و سایر مطالعات به انجام برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل به برخی از مزایای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها، واگذاری زمین با اقساط بلندمدت، تامین امکانات زیرساختی به ویژه آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب و … از جمله این مزایاست.

اهلی اظهار کرد: ایثارگران، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاران خارجی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از مشوق حمایتی بهره‌مند می‌شوند و سرمایه‌گذاران در صورت استقرار در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم از معافیت ۷ تا ۱۳ ساله برخوردار شده و پایان کار رایگان به آنها اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۱ واحد مشاوره و یک واحد کلینیک کسب و کار در استان فعال است و در حوزه‌های مختلف حقوقی، بازاریابی و فنی به سرمایه‌گذاران ارائه خدمات می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل تصریح کرد: ۳۶ واحد صنعتی در سال گذشته احیا و به چرخه تولید بازگشتند و امسال درصدد احیای ۴۰ واحد دیگر هستیم.

اهلی در مورد ارائه خدمات عمومی در شهرک‌ها و فعال بودن شرکت‌های خدماتی در این حوزه گفت: در رفت و روب، توسعه فضای سبز و همچنین سایر فعالیت‌های عمومی این شرکت‌ها عهده‌دار مسئولیت هستند و شرک شهرک‌های صنعتی با واگذاری این فعالیت‌ها به خود صاحبان صنایع از هرگونه دخالت خودداری می‌کند.

وی شرط حضور سرمایه‌گذاران خارجی را نیازمند صدور مجوز اقتصاد و دارایی اعلام و اذعان کرد: در مدل حمایتی از این سرمایه‌گذاران در واگذاری زمین تا ۱۰ درصد تخفیف ارائه شده و در اقساط سه تا چهار ساله این اراضی واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل اضافه کرد: توان ما در تامین برق مورد نیاز واحدها تا دو مگاوات است و بالاتر از این میزان واحدهای صنعتی باید خود اقدام به تامین برق کنند.

اهلی ضرورت صدور مجوز از محیط زیست را در جانمایی و احداث شهرک‌ها و همچنین واحدهای صنعتی یادآور شد و بیان کرد: سه خوشه صنعتی هم اکنون در استان فعال است و قرار شده تا ۱۲ خوشه صنعتی جدید نیز مورد مطالعه قرار گرفته و شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

وی رویکرد این خوشه‌ها را شناخت واحدهای مشابه با اهداف مشترک و شبکه‌سازی در پیوستگی ارتباط موثر از تامین مواد اولیه تا صادرات اعلام کرد و گفت: خوشه فرش در استان اردبیل از خوشه های موفق در کشور است و در کنار آن خوشه پلاستیک و لبنیات نیز در این استان فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در پایان اظهار کرد: به جای دامن زدن به برخی از مسایل حاشیه‌ای و تفکیک جغرافیایی در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل و محدوده نمین که براساس مصوبه هیئت وزیران این شهرک صنعتی با نام شهرک شماره دو اردبیل شناخته شده است بهتر است همه در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تلاش کنیم چرا که ما امروز موظف به تقویت رونق تولید و اشتغال هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × دو =