کد خبر : 177094
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
-

خیرین سلامت عصای دست دولت

خیرین سلامت عصای دست دولت

به گزارش قائم آنلاین، میهمان ویژه این مراسم دکتر عنایت داودپور، جراح متخصص و نخستین رئیس بیمارستان فخریه و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر در سال ۱۳۴۰ بود که از بدو ورود تا پایان مراسم و حتی طی سخنرانی، شور، نشاط و انگیزه ای خاص در حضار ایجاد کرد و بازار عکس و

به گزارش قائم آنلاین، میهمان ویژه این مراسم دکتر عنایت داودپور، جراح متخصص و نخستین رئیس بیمارستان فخریه و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر در سال ۱۳۴۰ بود که از بدو ورود تا پایان مراسم و حتی طی سخنرانی، شور، نشاط و انگیزه ای خاص در حضار ایجاد کرد و بازار عکس و سلفی گرفتن و تجدید خاطرات ۴۵ سال پیش با این پزشک نمونه کشوری، در بین شرکت کنندگان جای تأمل داشت.

جمعی از خیرین و پزشکان در این همایش جمع شده بودند تا هر کس در حد بضاعت خود گره ای را از زندگی بیماری باز کند. این همایش نشان داد میزان کمک مهم نیست بلکه دل های بزرگ و نیات خالص برای کسب رضای خداوند مهم است، هر کس با هر توان مادی آمده بود تا بهره معنوی عظیمی از حضورش در کنار بیماران نیازمند ببرد که به طور قطع باقیات و صالحاتی ماندگار برای امروز و فردای زندگی اش است.

در حاشیه این مراسم کارت اهدای عضو نیز برای علاقمندان پر می شد تا گامی باشد برای دمیدن روح و جان تازه به بدن آنان که منتظر احیای دوباره زندگی هستند.

مجمع خیرین سلامت؛ الگویی از نمایش رفتارهای غیرسیاسی

در این آئین سرپرست صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه مجمع خیرین سلامت، الگویی خالص از نمایش رفتارهای غیرسیاسی است، گفت: اعضای این مجمع به اندازه توانایی شان در سطح جامعه مفید بوده و امید ایجاد کرده اند. افرادی که در این مجمع مشغول خدمت هستند، فارغ از جایگاه و سمتشان از صمیم قلب و خالصانه کار می کنند.

بهروز رحیمی با بیان اینکه دولت به علت محدودیت های منابع مالی قادر نیست تمام وظایف حوزه بهداشت و درمان را انجام و نیازهای جامعه را مرتفع سازد، ادامه داد: هدف ما در مجمع کمک به این حوزه است.

وی به ۷ سال فعالیت این مجمع در ملایر و برکات حاصله از آن گذری  زد و افزود: امروز حلقه های محبت، مهربانی و نیک اندیشی خیرین سلامت ملایر به هم وصل شده و فعالان این عرصه با کرامات خود بیمارستان و اورژانس می سازند و بخش های مختلف و مراکز درمانی فرسوده را تجهیز و بازسازی می کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه برای بازسازی و تجهیز بخش ۳۰ تخت CCU بیمارستان امام حسین(ع) ملایر ۳۰ میلیارد تومان توسط خیرین هزینه شد، تصریح کرد: آثار مهربانی خیرین به زندگی شان برمی گردد.

سرپرست صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در مجمع هیچ گرایش سیاسی و فعالیت حزبی نداشته و با وابسته به هیچ گروه سیاسی نیستیم، اظهار کرد: ما به دولت و سازمان خاصی وابسته نیستیم اما سازماندهی و برنامه ریزی خوبی داریم.

رحیمی با تأکید بر اینکه در برگزاری چنین همایش هایی ما هرگز از پول خیرین استفاده نمی کنیم بلکه این همایش ها با هزینه شخصی عوامل اجرایی برگزار می شود، تصریح کرد: پول خیرین در مسیر و مواردی که مدنظر آنهاست، هزینه می شود.

وی به برگزاری نخستین جشنواره غذا به نفع بیماران سرطانی با حضور ۲۰۰ بانوی خیر ملایری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۸۰ میلیون تومان عواید فروش غذا در این جشنواره صرف بیماران صعب العلاج شد و امسال نیز ۳۱ مردادماه و یکم شهریور دومین جشنواره غذا و صنایع دستی به نفع بیماران نیازمند و صعب العلاج در ملایر به همت مجمع خیرین سلامت برگزار می شود.

در ادامه رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر با بیان اینکه از بدو تأسیس تا کنون به همت خیرین سلامت شهرستان اقدامات ماندگار فراوانی در راستای کاهش آلام و مشکلات بیماران نیازمند صورت گرفته است، گفت: خداوند بندگانی دارد که آنها را برای خدمت به مردم خلق کرده است.

دکتر عباس آذرهمایون اظهارامیدواری کرد: خط مشی ابراهیم خلیل الله که تسلیم مطلق خداوند بود و خط مشی امام علی(ع) که پارسایی و حمایت از مستمندان است، سرلوحه کار ما قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف از این همایش تقدیر از افرادی است که بی هیچ چشمداشتی در مسیر سلامت جامعه و کاهش آلام بیمارن نیازمند قدم خیر برمی دارند، افزود: سلامتی و امنیت جزء نعمت های مجهول به شمار می روند.

آذرهمایون ادامه داد: طی این سال ها مجمع خیرین سلامت ملایر با عملکرد خود درمیان مردم اعتمادسازی کرده است و این را عیناً به منصه ظهور رساندیم.

خیرین کمک حال دولت باشند

وی با اشاره به اینکه محدودیت بودجه های دولتی و از سوی دیگر رشد روزافزون تجهیزات پزشکی و خدمات نوینی که باید ارائه شود، در حوزه سلامت، بهداشت و درمان چالش ایجاد کرده است، تأکید کرد: می طلبد که خیرین پا در این عرصه بگذارند و کمک حال دولت باشند.

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر با بیان اینکه انقلاب بزرگی در حوزه بهداشت و درمان ملایر به دست خیرین سلامت رقم خورده است، اظهار کرد: واحد مددکاری ما در سال ۹۷ به ۹۰۰ بیمار مراجعه کننده خدمات متنوعی را ارائه داده است.

آذرهمایون با بیان اینکه ۷۵ بیمار سرطانی تحت پوشش مجمع خیرین سلامت ملایر هستند، اضافه کرد: از این تعداد به ۴۰ مورد کمک هزینه شیمی درمانی در مجموع ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در طول امسال ۳ نوبت و به مناسبت های مختلف ۱۰۰ بسته موادغذایی بین بیمارن تحت پوشش توزیع شد، گفت: از محل نذورات و کمک های مردمی نیز ۸۰۰ پُرس غذای گرم بین بیماران توزیع کردیم همچنین ۴ مورد جهیزیه و ۲ مورد نیز سیسمونی از طرف خیرین به بیماران تحت پوشش اعطا شد.

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر در رابطه با پروژه های عمرانی انجام شده، اظهار کرد: احداث پایگاه سلامت شهری بلال حبشی توسط بانوی نیک اندیش دکتر حمیرا حاج سیدجوادی، احداث پارکینگ بیمارستان امام حسین(ع) به یاد خیر قمر جوکار، احداث همراه سرا، نمازخانه و فضای اداری در بیمارستان غرضی، درمانگاه جوراب و بیمارستان تخصصی جوراب همگی توسط حسن توکلی و احداث پایگاه شماره ۳ فوریت های پزشکی شادوران یدالله کاکاوند از جمله پروژه های احداث شده در ملایر است.

وی به اهدای ۸ دستگاه تشک مواج برقی، ۱۰ دستگاه ویلچر، یک دستگاه ترالی اورژانش و یک دستگاه تخت ژینکولوژی برقی توسط خیرین اشاره کرد و افزود: افتتاح پد هلیکوپتر در بیمارستان امام حسین(ع)، برگزاری پنجمین همایش تجلیل از خیرین سلامت، برپایی غرفه های سمن ها، برگزاری جشنواره غذا به نفع بیماران صعب العلاج و برگزاری همایش گرامیداشت بانو فخرالحاجیه و بانوان خیّر ملایر از جمله برنامه های محقق شده به شمار می رود.

آذرهمایون با اشاره به اینکه در طول سال نشست های مختلفی با اصحاب رسانه به منظور اطلاع رسانی و شفاف سازی داشتیم، عنوان کرد: ترویج فرهنگ اهدای عضو، چاپ هزار بروشور معرفی بانوان خیر، برپایی غرفه سلامت در مکان اقامه نمازجمعه، راه اندازی کتابخانه بخش اطفال ویژه کودکان در بیمارستان مهر ملایر و برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از چاقی صورت پذیرفت.

وی به انعقاد تفاهم نامه های مختلف با سازمان ها و ارگان های گوناگون چون آموزش و پرورش، دارالایتام احمدیه و دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره و بیان کرد: با وجود اقدامات فراوان انجام شده اما همچنان نیازمندی های متعددی داریم.

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر تصریح کرد: این شهرستان در حوزه بهداشت و درمان به احداث یک بیمارستان خصوصی مجهز برای جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص به منظور ارائه خدمات درمانی بهتر و بیشتر به بیماران، مرکز جامع توانبخشی، مرکز آب درمانی، مرکز فیزیوتراپی دولتی، مرکز کاردرمانی  و … نیازمند است همچنین مرکز جامع سلامت در بیمارستان مهر نیازمند تجهیز و تأمین امکانات پیشرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فعال بودن واحد مددکاری مجمع و اقدامات انجام شده در بحث اهدای عضو اشاره کرد و گفت: در سطح کشور ۲۸ هزار نفر بیمار در صف انتظار دریافت عضو هستند این درحالیست که ما با پدیده مرگ مغزی مواجه هستیم و هر بیمار دچار مرگ مغزی می توان جان ۸ نفر را نجات دهد.

آذرهمایون با بیان اینکه ملایر نخستین همایش اهدای عضو را در غرب کشور برگزار کرد، یادآور شد: با همکاری شهرداری یک قطعه ویژه در بهشت هاجر ملایر برای خاکسپاری بیماران مرگ مغزی که اعضای خود را اهدا کرده اند، اختصاص یافته است.

پزشکان، مادی گرا نباشند

جراح خوش نام ملایری که خاطرات خدماتش در این شهرستان و حتی شهرهای همجوار هیچگاه از اذهان پاک نمی شود، سخنران بعدی این مراسم بود. دکتر عنایت داودپور، به عنوان نخستین رئیس شبکه بهداشت و درمان و رئیس بیمارستان فخریه ملایر حالا پزشکی ۸۸ ساله است.

او در معرفی خود گفت: در سال ۱۳۱۱ متولد شدم و در سال ۱۳۳۷ با رتبه دوم از دانشگاه تهران در رشته پرشکی فارغ التحصیل شده و در سال ۱۳۴۰ در رشته جراحی تخصص گرفته و وارد ملایر شدم تا سال ۱۳۵۳ در سمت های مختلف در این شهرستان و در بیمارستان فخریه به خدمت پرداختم. تصور می کردم وقتی به این همایش بیایم به علت اینکه ۴۵ سال پیش به تهران آمدم، دیگر کسی مرا به یاد بیاورد اما استقبال گرم حضار مرا شگفت زده کرد.

داودپور به بیان برخی خاطرات خود از دوران طبابتش در ملایر اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۴۰ ساده ترین و ابتدایی ترین امکانات اولیه پزشکی در ملایر وجود نداشت به همین علت با وزیر بهداشت وقت، ملاقات و کلیه امکانات و تجهیزات لازم را دریافت کردم.

این پزشک پیشکسوت با بیان اینکه حتی در آن زمان پرستار دوره دیده و پزشک بیهوشی نداشتیم و کار پزشک بیهوشی را هم خود انجام و پرستاران را آموزش می دادم، افزود: در ۶ ماه اول سال ۱۳۴۱ بیش از ۳۰۰ عمل جراحی موفق در ملایر انجام شد که بخشی از آن مربوط به بیماران شهرهایی چون تویسرکان، الیگودرز، درود و برجرود بود.

وی با اشاره به گذراندن دوره یک ساله تخصصی جراحی در پاریس، ادامه داد: پس از آن دوباره به ملایر بازگشتم و تا سال ۱۳۵۳ به عنوان رئیس شبکه بهداشت و درمان و رئیس بیمارستان فخریه ملایر خدمت کردم.

داودپور با بیان اینکه در سال ۱۳۸۳ از سوی وزارت بهداشت و درمان به عنوان پزشک نمونه کشوری معرفی شدم، اظهار کرد: توصیه من به پزشکان جوان این است که همواره ۳ فاکتور مهم تشخیص صحیح و کار درست، رفتار و اخلاق خوب، پرهیز از مادی گرا بودن و کمک به بیماران محتاج توسط پزشکان را سرلوحه کار خود قرار دهند. هنوز هم بعد از سال ها یک روز در هفته در مطبم به طبابت می پردازم و به طور رایگان به بیماران ملایری خدمات ارائه می دهم.

گفتنی است؛ در پایان همایش از سال ها تلاش خالصانه و عام المنفعه کمک کنندگان مستمر به مجمع خیرین سلامت، تعدادی از خانواده های اهداکننده عضو شامل زنده یادها محمدعلی مرادی، پارسا چهاردولی، شقایق اکبری و اکبر ترکزبان، از دکتر عنایت داودپور به عنوان پزشک زبردست و جراح متخصص دهه ۴۰ و ۵۰ ملایر که نخستین رئیس شبکه بهداشت و درمان ورئیس بیمارستان فخریه ملایر بود و خدمات ماندگار فراوانی در این بخش برای ملایری های آن زمان به ارمغان آورد و درسال ۱۳۸۳ نیز به عنوان پزشک نمونه کشوری معرفی شد، از حسن توکلی، خیر بزرگ بخش سلامت، تعدادی دیگر از فعالان این حوزه و خبرنگارانی که سال ها در این وادی قلم می زنند و به صورت افتخاری سفیران مجمع خیرین سلامت ملایر هستند، تجلیل به عمل آمد.

همچنین در حاشیه این مراسم خیر بزرگ بخش سلامت به رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر ملایر که در جلسه حضور داشتند، پیشنهاد داد تا با همکاری شهرداری و شورا، ملک پارکینگ دکتر راستان واقع در شهر ملایر تغییر کاربری یابد و ساختمانی شامل پارکینگ در زیر و یک مجموعه مجهز درمانی در بالای آن توسط خیرین برای درمان بیماران نیازمند ساخته شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهار =