کد خبر : 176631
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
-

بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی دریا فراهم است

بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی دریا فراهم است

به گزارش قائم آنلاین، مجتبی برجسته رئیس مرکز رشد و فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر پردیس بندرعباس در گفت‌وگو ، در خصوص محورهای فعالیتی مرکز فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: یکی از محورهای فعالیت این دانشکده پژوهش‌های صنعتی و مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود است. وی افزود: بدین منظور تصمیم بر آن شد با همکاری

به گزارش قائم آنلاین، مجتبی برجسته رئیس مرکز رشد و فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر پردیس بندرعباس در گفت‌وگو ، در خصوص محورهای فعالیتی مرکز فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: یکی از محورهای فعالیت این دانشکده پژوهش‌های صنعتی و مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود است.

وی افزود: بدین منظور تصمیم بر آن شد با همکاری حامیان مالی فعال در صنایع دریایی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین مرکز رشد و فناوری صنایع دریایی کشور در پردیس بندرعباس دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی شود.

برجسته با بیان اینکه محورهای فعالیت این مرکز را می‌توان شامل موارد متعددی است، ادامه داد: حمایت از استارتاپ های دریایی، ارائه خدمات رایج در مراکز رشد شامل فضای اداری، کارگاهی، زیرساخت‌های ارتباطی و امثال آن، ایجاد ارتباط مؤثر بین صنایع دریایی و تیم‌های عضو مرکز، ارائه انواع مشاوره‌های علمی و صنعتی به تیم‌های عضو مرکز به‌منظور طراحی و ساخت انواع تجهیزات دریایی، انجام مطالعات بازار و ارائه نتایج به تیم‌های عضو به‌منظور هدفمند کردن تحقیقات تیم‌ها ونیز  حمایت مالی از تیم‌های عضو مرکز از سوی حامیان مالی و در راستای رفع نیازهای صنعتی آن‌ها.

همکاری مرکز با دانشجویان و استارتاپ‌ها

وی در پاسخ به این سؤال “دانشجویان، استارتاپ ها و شرکت‌های نوبنیان که قصد همکاری و حضور در این مرکز را دارند با چه شرایطی امکان‌پذیر است؟” اظهار کرد: هر تیمی که اعضای آن بیش از دو نفر بوده و دارای یک ایده قابل دفاع (از لحاظ علمی و صنعتی) در صنایع دریایی باشد، می‌تواند عضو این مرکز شود. برای عضویت در این مرکز لازم نیست تیم دارای شرکت ثبت‌شده باشد اما قبل از اتمام سال اول حضور در مرکز باید ثبت شرکت انجام شود. ایده مطرح‌شده و شرایط تیم متقاضی در شورای مرکز مطرح‌شده و پس از تأیید عضویت تیم در مرکز قطعی خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر پردیس بندرعباس افزود: عضویت مجازی در این مرکز برای تیم‌های خارج از استان هرمزگان نیز مقدور است.

امکانات مرکز رشد و فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر

وی همچنین در خصوص امکاناتی که این مرکز می‌تواند در اختیار دانشجوهای استان قرار دهد، تصریح کرد: قراردادهای حمایتی برای تیم‌های فعال مرکز با تأمین اعتبار از سوی حامیان مالی و در راستای رفع نیازهای صنعتی آن‌ها، فضای اداری و کاری مجزا، فضای اداری و کاری مشترک، اینترنت پرسرعت، ماشین‌آلات اداری به‌صورت مشترک، مشاوره حقوقی در مورد ثبت شرکت و عقد قراردادها، مشاوره‌های علمی و صنعتی در مورد ساخت تجهیزات دریایی، مشاوره به تیم‌های عضو به‌منظور تسهیل و تسریع فرآیند دانش‌بنیان شدن تیم‌ها، ایجاد ارتباط بین تیم‌ها و صنایع دریایی خصوصی و دولتی، ایجاد فضای کارگاهی برای ساخت تجهیزات مختلف، امکان بازدید از صنایع مختلف دریایی متناسب با فعالیت تیم‌ها و گفتگو با کارشناسان مربوطه، شناسایی بازار و ارائه به تیم‌ها جهت هدفمند کردن تحقیقات تیم‌ها.

برجسته در خصوص تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حال حاضر با این مرکز همکاری دارند، اضافه کرد: این مرکز دارای ظرفیتی معادل استقرار ۱۳ تیم تحقیقاتی است. هم‌اکنون با گذشت کمتر از یک سال از افتتاح رسمی آن، هفت تیم توانسته‌اند شرایط استقرار در مرکز را کسب و عضو این مرکز فناوری شوند. فعالیت این تیم‌ها در حوزه‌های مختلف صنایع دریایی شامل ساخت تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی دریایی، ساخت شناورهای تفریحی، فناوری اطلاعات در حوزه دریایی، پردازش داده‌های دریایی، طراحی و ساخت نرم‌افزارهای دریایی و امثال آن است.

ارتباط با تمام صنایع بزرگ

وی با بیان اینکه ارتباط این مرکز با صنایع بزرگ تصریح کرد: این مرکز تقریباً با تمامی صنایع بزرگ دریایی شامل صنایع کشتی‌سازی، شیلات، سازمان بنادر، تأسیسات دریایی و دیگر ارگان‌های فعال در حوزه صنایع دریایی ارتباطات مؤثری دارد. همچنین این مرکز فناوری توانسته است که ارتباطات بسیار مناسبی با صنایع دریایی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ایجاد کند که در آینده‌ای نزدیک در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مهندسان و دانشجویان

رئیس مرکز فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر پردیس بندرعباس در خصوص تربیت مهندسان و دانشجویان در این مرکز عنوان کرد: اعضای تیم‌ها در یک دوره شش‌ماهه در مرکز پیش رشد مستقر خواهند بود. در این دوره شش‌ماهه مشاورین مرکز اقدام به ارائه انواع مشاوره‌های موردنیاز این تیم‌ها خواهند شد. همچنین منتورهای مرکز با توجه به ایده اصلی تیم‌ها، راهکارهای مناسب جهت نیل به این اهداف را مطرح خواهند کرد. پس از طی دوره شش‌ماهه و در صورت مناسب بودن شرایط تیم‌ها، استقرار آن‌ها در مرکز رشد صورت خواهد گرفت. در این دوره که حداکثر سه سال می‌تواند به طول بی انجامد، مهارت‌های بازاریابی و ساخت تجهیزات مختلف متناسب با ایده تیم‌ها به آن‌ها آموزش داده خواهد شد. در مرحله نهایی نیز تیم‌ها وارد مرکز فناوری خواهند شد و مشمول خدمات ویژه مرکز در قراردادهای صنعتی بزرگ خواهند شد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که صنایع دریایی کشور یک صنعت نوپا است که درگیر مشکلات فراوانی است و صنایع دیگر کشور نیز با آن روبرو هستند. هرچند ده‌ها شرکت دانش‌بنیان دریایی در کشور در حال فعالیت هستند اما اطلاعات من از مجموع فعالیت این شرکت‌ها، مطلوب نیست.

برجسته افزود: به عقیده من مشکل اصلی، در عدم شناسایی درست بازار داخلی و ایجاد ارتباطات مؤثر با صنایع دریایی و سرمایه‌گذاران خصوصی خلاصه می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی باید در نظر داشته باشند که صنعت دریایی یک تجارت بین‌المللی است و نباید مشتریان خارجی را فراموش کنند که البته با توجه به شرایط کشور، محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد. البته نوپا بودن صنعت دریایی کشور نوید شرایط بسیار مناسب و سودآوری را برای فعالان حوزه‌های فناورانه در آن خواهد داشت.

ورود داوطلبان به حوزه دریایی و مهندسی دریا/ بازار کار مناسب است

رئیس مرکز فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر پردیس بندرعباس در خصوص پیشنهادهای خود  برای دانشجویان و دانش آموزان برای ورود به حوزه دریایی(انتخاب رشته و اشتغال در فضای دریایی کشور)، بیان کرد: رشته مهندسی دریا و گرایش‌های مختلف آن از لحاظ بازار کار، موقعیت خوبی در مقایسه با دیگر رشته‌های مهندسی دارد و شواهد موجود نشان می‌دهد احتمالاً میزان فارغ‌التحصیلان بیکار در این رشته به‌طور نسبی کمتر از دیگر رشته‌های فنی است. علاوه بر آن مزایای دیگری همچون قبولی ساده‌تر و امکان ادامه تحصیل و کاریابی آسان در کشورهای مختلف، از مزایای دیگر تحصیل در این رشته است. در مجموع شرایط تحصیلی و کاری مناسبی در این رشته پیش روی متقاضیان آن وجود دارد.

همکاری با دانشگاه‌های بومی منطقه

وی همچنین در خصوص همکاری مرکز فناوری دریایی دانشگاه امیرکبیر با سایر دانشگاه‌ها اظهار کرد: مرکز رشد و فناوری دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تمامی دانشگاه‌های بومی منطقه همکاری دارد و در حال انجام مذاکرات مختلفی برای ایجاد همکاری با دیگر دانشگاه‌های دریایی کشور است.

برجسته با بیان اینکه صنعت دریایی کشور یک صنعت نوپا است، افزود: این وضعیت یک شرایط فوق‌العاده برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای فناورانه ایجاد کرده است. تجارت فناورانه دریایی همواره یک تجارت سودآور و جذاب برای فعالان این حوزه بوده است.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود تمامی پژوهشگران این حوزه مهندسی، استفاده از ظرفیت‌های بکر این تجارت نوپا را در برنامه کاری تحقیقاتی و صنعتی خود قرار دهند. مرکز رشد و فناوری دریایی امیرکبیر آمادگی همکاری و حمایت از تمامی علاقه‌مندان در این حوزه را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − سیزده =