کد خبر : 176553
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
-

رحمانی فضلی: ظرف ۲۰ روز نیازهای بیش از ۲٫۳ میلیون زائر را تامین می‌کنیم

رحمانی فضلی: ظرف ۲۰ روز نیازهای بیش از ۲٫۳ میلیون زائر را تامین می‌کنیم

به گزارش قائم آنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در دومین همایش بین‌المللی فعالان اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که رمز جاودانگی و ماندگاری اربعین چیست؟ چگونه از لابه‌لای تاریخ، حوادث متعدد و مکرر و جریانات مهم و فراگیر تاریخی موضوعی به نام اربعین جاودانه

به گزارش قائم آنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در دومین همایش بین‌المللی فعالان اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که رمز جاودانگی و ماندگاری اربعین چیست؟ چگونه از لابه‌لای تاریخ، حوادث متعدد و مکرر و جریانات مهم و فراگیر تاریخی موضوعی به نام اربعین جاودانه می‌شود؟.

وی افزود: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید معنای جاودانگی، بقا و ماندگاری را بدانیم، اینکه چه اموری ماندگار و جاودانه می‌شوند؟ یکی از خواست‌ها و تمایلات فکری تمام انسان‌ها ماندگاری و جاودانگی است، انسان ذاتا کمال‌گرا بوده و همه انسان‌ها به دنبال کمال هستند. مهم‌ترین کمالی که انسان فرای خودش تعریف می‌کند، این است که بتواند جاودانه بماند.

رحمانی فضلی ادامه داد: آن چیزی فانی و از بین رفتنی بوده، پدیده‌ای است که ماده و ویژگی‌های ماده را داشته، زمان‌پذیر و مکان‌پذیر بوده و حجم و ابعاد داشته باشد، در این صورت فناپذیر است و مرگ به سراغش می‌آید. آن چیزی جاودانه است که فرای زمان و مکان بوده حجم و ابعاد قابل اندازه‌گیری نداشته باشد که در حوزه فرامادی قرار می‌گیرد و از بعد ملکی به ملکوتی می‌رود. زیبایی، عشق، ایمان و اعتقاد از جنس جاودانگی و ماندگاری هستند، بنابراین رمز جاودانگی در عشق، زیبایی، محبت و اعتقاد است. اربعین باقی مانده و باقی و جاودانه خواهد ماند.

وزیر کشور بیان کرد: این چشمه‌سار جوشان تاسوعا، عاشورا، خط غدیر، امامت و ولایت همچنان در طول تاریخ تا زمانی که عالم هستی و انسان هست، می‌جوشد، سیراب و شکوفا می‌کند و جاری می‌شود. اربعین از جنس عشق، محبت، زیبایی، شدن، تعالی، رشد و مسیر رسیدن به خدا بوده و تحقق شعار انا لله و انا الیه راجعون است. ما باید به عنوان مسلمان موحد و کسانی که افتخار به دین اسلام و موحد بودن را داریم، به خود ببالیم و مفتخر باشیم به اینکه جزو برگزیدگانی هستیم که خدا نوید پیروزی و غلبه این برگزیدگان در راه و مسیر حق را به عالم هستی داده است.

وی خاطرنشان کرد: مسیر این جاودانگی برای ما همه اعتقادات، باور، اصول و ارزش‌هایی بوده که از سرچشمه قدرت مطلق توسط دردانه تاریخ و انسان کامل گرفته شده و به کمک راهنمای اصلی و در مسیری است که آن اولیا و ائمه خدا یعنی رسول الله، قرآن، ائمه و ولایت به ما نشان دادند. ما امروز توفیق داریم که بعد از ۱۴۰۰ سال دور هم جمع شویم و در مسیر جریان زلال و شفاف حقیقت خدمتی جزیی انجام دهیم که اگر این خدمت از سر صدق، صفا و خلوص باشد، خود ما و جامعه از برکات آن برخوردار خواهیم بود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در اعتقادات ما هست که اسلام دینی جهانی بوده و دین خدا منطبق بر فطرت همه انسان‌ها و متعلق به همه آن‌ها است، عنوان کرد: بعد از ۱۴۰۰ سال علیرغم مخالفت‌ها، بغض‌ها، کینه‌ها، مقابله‌ها، جنگ‌ها، مبارزات و انحرافات، دین اسلام در مسیر حرکت خود دل‌های مردم را سیراب می‌کند و پذیرش آن از سوی انسان‌ها صورت می‌گیرد.

وزیر کشور گفت: یکی از نگرانی‌های بزرگ استکبار وارد شدن ما به بحث سلاح پیشرفته، فضا و هوا، موشک و انرژی هسته‌ای بوده که بسیاری از کشورها نیز این موارد را دارند، این بهانه بوده و نگرانی آن‌ها این است که اسلام به عنوان دینی منطبق با فطرت که دنیا و آخرت بشری را نوید داده است. آن‌ها نتوانستند این انسان‌ها و مردم خسته از دروغ، نفاق و ناکارآمدی غرب و شرق را سیراب کنند، بنابراین آن‌ها به دنبال آرامش درونی، زندگی مسالمت‌آمیز، عدالت، صلح و آزادی هستند.

وی اضافه کرد: تمام آن‌هایی که مدعی چنین موضوعاتی در عرصه جهانی بودند، اکنون با شکست مواجه شدند، نه قدرت شرقی با محور عدالت و نه قدرت غربی با محور آزادی، هیچ کدام موفق نیستند. نتیجه ماده‌گرایی منبعث از عقل بشری ناقص است که نتوانسته به مطالبات، خواسته‌ها و نیازهای بشری پاسخ دهد و انسان‌ها امروز سرگشته و حیران از این شکست‌ها دل و جان و فطرت خود را به آموزه‌های اصیل دیگر و مبناهای عمیق فکری واگذار می‌کنند.

رحمانی فضلی بیان کرد: این حجم عظیم توجه به دین به ویژه دین اسلام را مشاهده کرده و به زعم خود تصور می‌کنند که باید سرچشمه اسلام ناب را دچار شبهه کنند که این کار را با جنگ، تحریم، جریان منحرف، وهابیت، سلفی‌گری، القاعده، طالبان و داعش انجام می‌دهند، همه هدف این است که چهره زلال رحمانی و رحمت الهی منطبق با فطرت دین را خشن، ضد حقوق بشر و صلح و افرادی نافرمان و قانون‌ناپذیر نشان دهند.

وزیر کشور افزود: این جریانات ساخته استکبار است، پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها را آن‌ها انجام می‌دهند اما عبث و بیهوده است زیرا با هر اتفاقی روز به روز چهره واقعی و حقیقی اسلام بیشتر نمایان می‌شود. امروز چه کسی در دنیای اسلام و دنیا نمی‌داند جریان داعش یک جریان انحرافی دست‌ساخته صهیونیسم و استکبار است؟ چه کسی نمی‌داند آبشخور القاعده کجاست؟ چه کسی فرق بین آموزه‌های الهی و شیطانی آن‌ها را نمی‌داند؟.

وی ادامه داد: همه متوجه شدند که هرچه این ناخالصی‌ها کنار رود، هرچند برای ما و دنیای اسلام هزینه‌های انسانی، تمدنی و مادی دارد اما از آن طرف برای ما این منافع را دارد که همه قدرت تشخیص بین خالص و ناخالص پیدا کردند. این موارد از اثرات عاشورا، اربعین و اعتقادات دینی ما بوده و آبشخورشان توحید، نبوت، امامت و معاد است. اکنون که به لطف خدا جریان عظیمی به نام اربعین شروع شده، در هر سال باشکوه‌تر، موثرتر و بانفوذتر مسیر خود را طی می‌کند و به عنوان یک مقوله و موضوع بین‌المللی جامعه‌شناختی و معرفتی توسط آن‌ها مطالعه می‌شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه موضوع اربعین، عاشورا، تاسوعا و سایر موضوعات مناسبتی ما به عنوان اسلام چشمه‌های جوشانی هستند که مسیر تاریخی بشریت را آبیاری و سیراب می‌کنند، تصریح کرد: باید بوستان معطر اسلام را در تمام دنیا جاری کنند. اربعین مساله شیعه و اهل تسنن و فارس و عرب نیست، اربعین موضوع انسانی است که به همه انسان‌های آزادی‌خواه و افرادی که می‌خواهند منطبق با فطرت زندگی کنند، برمی‌گردد.

وزیر کشور گفت: ما به عنوان کسانی که ملقب به خدمت در جریان اربعین برای زائران شدیم، باید بدانیم این مسیر دو حالت دارد، یک حالت صورت و معنا و یک حالت ظاهر و باطن است. ظاهر و صورت این بوده که حرکت عظیم مردمی رو به تزاید و گسترش داریم که معادلات و محاسبه جهانی در خصوص آن در حیرت است. بیش از ۱۰ میلیون انسان در موعد محدودی در یک نقطه جمع شوند و همه در سایه امنیت، برادری، صفا، صدق و اسلام به هم کمک می‌کنند. تمام مظاهر اخلاق در این مدت جاری می‌شود.

وی اضافه کرد: همه متعجب هستند که چگونه می‌شود ایران ظرف ۲۰ روز بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر را از اقصی نقاط ایران به کشور دیگر برادر و دوست خود یعنی عراق برده و تمام امکانات و زیرساخت‌ها را تامین کند. این کار ساده‌ای نیست. امسال نیز چنین حرکتی شکل می‌گیرد و اتفاق می‌افتد، همه ما همت می‌کنیم، مردم نیز تلاش می‌کنند و ظرفیت‌ها و امکانات پای کار می‌آید. بیش از ۸۰ درصد اقدامات، منابع و شرایط به وسیله مردم تامین می‌شود. نقش دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی تامین زیرساخت‌ها، تسهیلات و امکانات خدماتی است اما سایر امور توسط مردم تامین می‌شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در کنار این ظاهر حیرت‌آور، قابل توجه و از نظر مدیریتی و برنامه‌ریزی سنگین، باید در زمینه باطن نیز در حوزه معنا، عشق، زیبایی، عقلانیت، فکر، فراتر از خود رفتن و تعالی نیز همزمان و همگام قدم برداریم. عظمت ظاهر موضوع حیرت‌آور است اما در درازمدت شاید نتواند معنای واقعی گسترش ایده‌های ناب دینی و فکری باشد. اگر در کنار ظاهر، در حوزه اعتقادی، فرهنگی، معارفی و اخلاقی نیز کار را جلو ببریم و آثار عاشورا، تاسوعا و اربعین را در عرصه زندگی، روابط اخلاق، کمال‌جویی و کمال‌گرایی انسان به کار بگیریم، جامعه ما الگو خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه موضوع اربعین موضوع برادری، صلح، رحمت ایثار و همکاری است که بین ما و عراق و بین سایر کشورهای وجود دارد، عنوان کرد: همکاری ما در چارچوب پروتکل‌های رسمی نیست، فعالیت‌های ما ورای آن‌ها و بر اساس عشق، اعتماد، حسن اخلاق و اعتلا است. ما امروز باید بدانیم که همه گام‌هایی ولو کوچک که در مسیر این حقانیت و حرکت اعتقادی و دینی برداشته می‌شود، در برابر خدا قابل محاسبه، ماندگار و جاودانه بوده، همان‌طور که عاشورا و اربعین ماندگار و جاودانه است. شما با این فعالیت، از حوزه ملکی به ملکوتی و از حوزه مادی به فرامادی می‌روید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − 4 =