کد خبر : 176226
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۴۰
-

هم‌نوایی دف و باران در مرکز کردستان

هم‌نوایی دف و باران در مرکز کردستان

به گزارش قائم آنلاین، اجتماع بزرگ دف‌نوازان ایران‌زمین با عنوان «آوای دوست» در بخش جنبی نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت عصر چهارشنبه هم‌نوا با بارش باران با حضور چشم‌گیر مردم برگزار شد. پارک استقلال سنندج امروز در شور عاشقانه سرانگشتان هنرمندانه زنان و مردان ایران زمین عارفانه‌ترین روزش را با حضور عاشقانی در تاریخ

به گزارش قائم آنلاین، اجتماع بزرگ دف‌نوازان ایران‌زمین با عنوان «آوای دوست» در بخش جنبی نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت عصر چهارشنبه هم‌نوا با بارش باران با حضور چشم‌گیر مردم برگزار شد.

پارک استقلال سنندج امروز در شور عاشقانه سرانگشتان هنرمندانه زنان و مردان ایران زمین عارفانه‌ترین روزش را با حضور عاشقانی در تاریخ حک کرد که از نقاط مختلف کشور گرد هم آمده بودند تا در حلقه اتحاد و هم‌بستگی نوای محبت و دوستی بنوازند…

همه آمده بودند، از پیر و جوان، زن و مرد، استاد و شاگرد تا بگویند اینجا کردستان است سرزمین صفا و صمیمیت، انجا که نامش را پایتخت دف گذاشته‌اند و هر ساله میزبان زیباترین رویداد فرهنگی است رویدادی از جنس هنر، هنری که خالقانش آوای دوسـت می‌نوازند!

مولودی موسیقی دف امروز در سنندج بر ساز باران سوار شد و عظمتی را به تصویر کشید که تک و بی‌نظیر بود، جلوه‌های عاشقانه‌ای که گوش‌ها را نوازش کرد و خیلی‌ها را به سماعی عارفانه راغب!

از پیرمرد ۸۰ و چند ساله کردستانی که نی می‌نواخت تا علی و زهرا که یکی از تربت جام آمده بود و آن دیگری از دیار سی و سه پل اصفهان، مهمان کردستانی‌های مهمان‌نواز بودند…

دستانی که بر سیمای دف نوازش‌گونه پایین می‌آمد تا ملودی زیبایی خانقاهی و سایر نت‌ها را متحد و هم‌نوا خلق کنند، باران رحمت الهی بر جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت باریدن گرفت تا این جشنواره متفاوت و بی‌بدیل را متفاوت‌تر کند.

جشنواره دف‌ نوای رحمت، مصداق فرهنگی‌بودن کردستان است

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان ضمن ابراز خرسندی از استقبال بسیار خوب مردم از این برنامه فرهنگی اظهار کرد: برگزاری چنین مراسمات ارزشمندی توسط حوزه هنری استان جای تقدیر دارد.

حسین خوش‌اقبال ابراز امیدواری کرد؛ همه ما در مسیر ارتقای فرهنگ و هنر حرکت کنیم و قدرشناس افرادی باشیم که تلاش می‌کنند استان فرهنگی کردستان را به شکل واقعی خود نشان دهند.

وی اذعان داشت: حضور دف‌نوازان و گروه‌های موسیقی از استان‌ها و کشورهای مختلف در این مراسم، فرهنگی‌
بودن این خطه را بیش از پیش به نمایش می‌‌گذارد.

خوش‌اقبال از کردستان به عنوان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور نام برد و گفت: برگزاری این برنامه‌های فرهنگی توسط دستگاه‌های فرهنگی، احساس ناامنی برای افرادی که بعضا فکر می‌کنند کردستان ناامن است را از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: اینگونه برنامه‌ها به توسعه فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و غیره در این استان کمک می‌کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان افزود: افرادی که برای شرکت در این برنامه بین‌المللی در استان حضور پیدا می‌کنند با روحیات و نقش مهم مردمان این دیار در اعتلای هنر و فرهنگ و حفظ ارزش‌ها و مرزهای این کشور بیش از پیش آشنا می‌شوند.

وی با عنوان اینکه تداوم این جشنواره در راستای توسعه همه‌جانبه گردشگری فرهنگی اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: حوزه هنری جز دستگاه‌های فرهنگی موفق در استان است و کارهای خوبی انجام داده است و اینگونه برنامه‌ها موجب ارتقا و معرفی جایگاه فرهنگی استان می‌شود.

خوش‌اقبال گفت: رئیس حوزه هنری کردستان گام‌های بلندی در راستای توسعه فرهنگی کردستان برداشته و ما هم به عنوان مجموعه استانداری حامی اینگونه برنامه‌ها هستیم.

جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت بوی مردم می‌دهد

سیدبهاءالدین حسینی از داوران نهمین دوره جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی دف نوای رحمت و از پیشکسوتان دف‌نوازی در کردستان اظهار کرد:‌ هر مدیری گوشه نگاهی به مردم داشته باشد مردم اینگونه دورش جمع می‌شوند.

وی گفت: مدیری که برنامه‌هایش را بر اساس خواسته و مطالبه مردم تعریف می‌کنند، قطعا اقبال عمومی را بدون هیچ دعوتی خواهد داشت.

حسینی اضافه کرد: جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت بوی مردم می‌دهد به همین دلیل بدون هیچ دعوت و پیامکی مردم دور مدیر مردمی حوزه هنری جمع می‌شوند و حاضر هستند ساعت‌ها زیر باران تا پایان این رویداد ارزشی بایستند.

وی خاطرنشان کرد: تمام کسانی که امروز با این شور شوق در این پارک جمع شده‌اند از این دیار هستند، کسانی که با بهانه و بی‌بهانه بدون هیچ دعوتی اینجا گرد هم آمده‌اند تا پایتخت دف بودن کردستان را بار دیگر به اثبات برسانند.

این پیشکسوت دف‌نوازی عنوان کرد: استقبال مردم از ابتدایی‌ترین برنامه جنبی نهمین دوره جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت خیلی بیشتر از دوره هشتم است.

وی اضافه کرد: جشنواره ذکر و ذاکرین را از کردستان گرفتند و جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت در واقع احساس نیازی بود که مردم را به نوعی به سمت پایه‌گذاری این جشنواره ترغیب کرد.

حسینی گفت: جشنواره ذکر و ذاکرین درختی بود که بریده شد و جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت در حقیقت جوانه‌ای بود که از کنده آن درخت روئید و این جوانه بعد از ۹ سال با تلاش مجموعه حوزه هنری به ویژه مدیر توانمند این نهاد انقلابی به درختی تنومند و خیلی زیباتر و بارورتر از جشنواره ذکر و ذاکرین تبدیل شده است.

ریتم همدلی را با هم نواختیم

علی فتاحی دف‌نوازی از تربت جام در مورد جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت اظهار می‌کند: این نقطه آغاز زیبایی بر یک رویداد زیباتر در استان کردستان است.

وی گفت: این برنامه بسیار عالی بود، ریتم همدلی را در کنار آدم‌هایی نواختیم که هر کدام از فرهنگ‌ها، جغرافیا و تاریخ مختلف هستند.

وی اضافه کرد: ملاک در اینجا این نبود که از کدام استان و چه فرهنگ و چه قومیتی هستیم تنها ملاک این بود که با زبان هنر و موسیقی می‌توان آدم‌ها را کنار هم با اتحاد قرار دهیم.

وی اضافه کرد: وقتی کلمه پایتخت برای چیزی می‌آید، بیهوده نیست وقتی کردستان پایتخت دف می‌شود قطعا این را دیده‌اند که دف در اینجا تکمیل شده است.

و اما….

باران در سنندج با همان سرعت در حال باریدن است، اما هنوز پارک استقلال این شهر لبریز از جمعیتی است که همه آمده‌اند تا آوای دوست را در کنار نوازندگانی از سراسر کشور با هم بنوازند، موسیقی‌ای که از فکر تراوش می‌کند و بر قلب‌ها می‌نشیند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − چهار =