کد خبر : 176035
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۴۵
-

یادگیری زبان دوم را از چه سنی آغاز کنیم؟

یادگیری زبان دوم را از چه سنی آغاز کنیم؟

به گزارش قائم آنلاین، در خیلی از مهمانی‌ها بچه‌هایی را می‌‌بینیم که به اصرار والدین برای عمو یا خاله‌شان غلط یا درست از یک تا ۱۰ را به انگلیسی می‌شمرند یا «اپل» می‌گویند و «اورنج» را نشان می‌دهند اما واقعاً از چه سالی باید آموزش زبان به کودکان را شروع کرد؟  از ۶ ماهگی به بعد کودکان کم‌کم زبان

به گزارش قائم آنلاین، در خیلی از مهمانی‌ها بچه‌هایی را می‌‌بینیم که به اصرار والدین برای عمو یا خاله‌شان غلط یا درست از یک تا ۱۰ را به انگلیسی می‌شمرند یا «اپل» می‌گویند و «اورنج» را نشان می‌دهند اما واقعاً از چه سالی باید آموزش زبان به کودکان را شروع کرد؟

 از ۶ ماهگی به بعد کودکان کم‌کم زبان مادری را می‌آموزند. برخی والدین از سن ۳ یا ۴ سالگی فرزندان خود را در مهدکودک‌های دو زبانه ثبت نام می‌کنند تا فرزندان از همان سن کم یک زبان دیگر مثل انگلیسی یا فرانسوی را بیاموزند.

آموزش زبان دوم از همان دوران کودکی انجام شود

بیشتر کارشناسان معتقدند بهتر است آموزش زبان دوم از همان دوران کودکی انجام شود، زیرا اگر از دوران کودکی به شخصی یک زبان آموزش داده شود، آن شخص در سنین بالاتر در یادگیری آن زبان موفق‌تر خواهد بود و آن زبان را بهتر می‌آموزد.

بررسی‌های بیشتر در مورد یادگیری زبان در سنین پایین نشان داد کودک نه تنها با یادگیری زبان، برخورد اجتماعی‌اش تقویت می‌شود و در ارتباط با دیگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می‌کند، بلکه این مسأله می‌تواند سبب پیشرفت عملکرد کلی کودک در بقیه دروس در مدرسه نیز بشود.

برخی از پژوهشگران و بسیاری از مردم عامه بر این باورند که بهترین سن برای فراگیری زبان دوم، از سه سالگی است، اما حقیقت آن است که برای پرسش مطرح شده نمی‌توان پاسخ قطعی داد؛ به عبارت دیگر هرچند باور عامه بر این است که بهترین سن برای یادگیری زبان دوم قبل از پنج سالگی است، اما باید گفت این نسخه‌ای نیست که بتوان برای همه کودکان پیچید و حتی همه زبانشناسان و روانشناسان حوزه کودک نیز به آن اعتقادی ندارد.

بهترین زمان شروع آموزش زبان انگلیسی در کودکان ۵ تا ۷ سال است

محسن شاهرخی با بیان این‌که بهترین زمان شروع آموزش رسمی زبان انگلیسی برای کودکان زمانی حدودا  بین سن ۵ تا ۷ سالگی است، اظهار داشت: از بدو تولد می‌توان آموزش غیررسمی به کودک را آغاز کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با بیان این‌که آموزش زبان انگلیسی به کودکان کمتر از ۵ سال که ارگان‌های آوایی آن‌ها در زبان مادری هنوز شکل نگرفته توصیه نمی‌شود، افزود: می‌توان به کودک زیر ۵ سال یا خردسال به صورت غیر رسمی و قرار دادن کودک در محیطی که واژه‌های زبان را بشنود آموزش داد.

وی با اشاره به این‌که شعر، انیمیشن، آهنگ انگلیسی و بازی‌هایی به زبان انگلیسی راه‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی به صورت غیر رسمی به کودک است، بیان کرد: به جای این‌که از عبارت زبان بین‌الملل برای زبان انگلیسی استفاده کنیم بهتر است از عبارت زبان مشترک استفاده کنیم، چون تمام انسان‌ها به دنبال زبانی مشترک برای ارتباط با یکدیگر هستند.

شاهرخی با تأکید بر این‌که داشتن زبان مشترک برای بیان عقاید، نظرات، دریافت عقاید و نظرات دیگران بسیار ضروری است، تصریح کرد: فراگیری زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد، در ارتباطات فراملی برای ارتباط با انسان‌ها، آشنایی با عقاید و آداب و رسوم و فرهنگ در سایر کشورها دانستن یک زبان مشترک ضروری است و در حال حاضر زبان انگلیسی این نقش را ایفا می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا خاطرنشان کرد: نه تنها در زندگی فردی بلکه در ابعاد علمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سایر زمینه‌ها دانستن زبان مشترک برای مطرح کردن توانایی‌های خود در عرصه جهانی ضروری است.

وی با اشاره به عدم رضایت مردم از نحوه آموزشی زبان انگلیسی در کشور تصریح کرد: روال آموزشی کارآمد نبوده و در کشور ما هنوز آموزش زبان به جایی نرسیده که سبب رضایت‌مندی فراگیران باشد.

آموزش زبان در خواب و فضای مجازی صرفاً تبلیغ بوده و صحت ندارد

شاهرخی ادامه داد: البته در چند سال اخیر شاهد تحولاتی در زمینه آموزش زبان و بازبینی محتوای کتاب‌های آموزشی بوده‌ایم اما نکته‌ای که به آن اشاره نمی‌شود زمانی است که باید به این رشته داده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شهرضا با بیان این‌که مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش زبان در مدارس و دانشگاه نیازمند بازنگری است، اضافه کرد: آموزش‌های یک روزه یا در زمان کوتاه، آموزش زبان در خواب و فضای مجازی صرفاً تبلیغ بوده و صحت ندارد.

وی با تأکید بر این‌که اگر آموزش زبان انگلیسی را با آموزش زبان مادری‌مان مقایسه کنیم کاملاً مشخص است که فرآیند یادگیری زبان زمان بر است، گفت: دانستن زبان تعریف خاصی دارد و به معنای دانستن چند جمله و لغت نیست بنابراین اگر ما چنین تعریفی را برای زبان داشته باشیم دیگر به سراغ این تبلیغات دروغین نخواهیم رفت.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان در قالب بازی باید باشد

مینا محمدی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: والدینی که خیلی علاقه به این امر دارند می‌توانند در منزل با کودک خود به ورت آموزش اولیه شروع به تمرین کنند و مکالمه‌های ساده را انجام دهند که بهتر است این آموزش در قالب بازی انجام شود تا علاوه بر اینکه سبب لذت بردن کودک می‌شود و آن را از یک کار سخت به کاری مورد علاقه او تبدیل می‌کند، در رابطه کودک و والد نیز تاثیرگذار باشد و سبب بهبود رابطه آن‌ها شود.

این کارشناس کودک با بیان این‌که آنچه مورد پذیرش روانشناسان است، تربیت غیرمستقیم کودکان است، گفت: هر آموزشی باید به ‌صورت غیرمستقیم و در قالب بازی، سرگرمی و تفریح به کودکان ارائه شود، در این راستا، کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی کودکان، باید مفرح بوده و جنبه آمرانه نداشته باشد، در غیر این صورت برای کودک، دافعه ایجادشده و یادگیری حاصل نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =