کد خبر : 175427
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
-

خرمای سیستان و بلوچستان در راه بازار

خرمای سیستان و بلوچستان در راه بازار

به گزارش قائم آنلاین، زورقی تصریح کرد: امسال با تهیه کارتن حمایتی و ارسال آن به شهرستان ها، خرمای استان با بهترین بسته بندی ودر قالب برند خود استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می شود رئیس سازمان جهاد کشاورزی عمده نیاز سیستان و بلوچستان در خصوص صادرات خرما، سرمایه گذاری در

به گزارش قائم آنلاین، زورقی تصریح کرد: امسال با تهیه کارتن حمایتی و ارسال آن به شهرستان ها، خرمای استان با بهترین بسته بندی ودر قالب برند خود استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی عمده نیاز سیستان و بلوچستان در خصوص صادرات خرما، سرمایه گذاری در راه اندازی واحد تولید کارتن مرغوب در داخل استان را عنوان کرد.

وی گفت: سیستان وبلوچستان دارای ۵۷هزار هکتار نخلستان است که ۴۵هزار هکتار آن بارور بوده و بیش ۲۳۰هزارتن خرما در استان تولید می شود.

رئیس جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: سیستان و بلوچستان در بخش تولید خرما از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و در زمینه سطح کشت رتبه ‌اول و سطح تولید رتبه دوم کشور را دارد.

زورقی با بیان این‌که خرمای سیستان و بلوچستان جنبه صادراتی دارد گفت: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود

وی گفت: کار برداشت خرما از نیمه دوم تیرماه در سیستان و بلوچستان آغاز می شود و تا نیمه اول آبان ماه ادامه دارد.

وی افزود: هم اکنون بیشتر باغ‌های جدید سیستان و بلوچستان با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بسترسازی مناسب و اصول فنی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان این مطلب که هلیله ، مضافتی ، کتومی ، نگال و شکری از جمله ارقام کشت شده خرما در استان است یادآور شد: ۷۰ نوع خرما در استان تولید می شود . خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح کشت و ارقام خرمای تولیدی استان را تشکیل می دهند و به نوعی می‌توان گفت که سیستان و بلوچستان در زمینه محصول خرما قابلیت بین المللی شدن را دارد.

وی ایرانشهر را قطب تولید خرما در استان اعلام کرد و افزود: این شهرستان با ۱۰ هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: با توجه به این‌که خرما محصولی مهم در امر صادرات است باید نسبت به حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازارپسند ، اصلاح و احیای باغ‌های درجه ۲ و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی اقدام شود.

وی گفت: در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

زورقی افزود: سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب، مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان نیز در آغاز فصل برداشت خرما در این شهرستان گفت: در این شهرستان ۱۱هزار و۷۸۲هکتار نخلستان وجود دارد.

شیرزاد کمالی اظهار کرد: کار برداشت خرما در شهرستان با خرمای ربی در نیمه اول مردادماه در بخش جالق آغاز شده و با برداشت رقم دیر رس ماکیلی و هلیله در آبان‌ماه به اتمام می‌رسد. نخل کاران از سطح ۱۱هزار و۲۸۰هکتار خرمای دیم وآبی شهرستان بیش از ۳۸هزارو۱۷۰تن انواع خرما برداشت وروانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

کمالی افزود: خرمای ربی در سطح ۸هزارو ۳۱هکتار وخرما مضافتی در سطح ۳هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت نخلستان‌های شهرستان را به خود اختصاص داده و۸۵۱هکتار نیز زیر کشت سایر ارقام شامل رنگنو، پپو، پیمازو، ماکیلی و… است.

وی تصریح کرد: خرمای ربی سراوان بدلیل ارگانیک بودن مهمترین محصول صادراتی منطقه است که طی سال‌های گذشته به کشورهای اروپایی صادر شده است.

کمالی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۰۰هکتار از نخلستان‌های خرمای دیم منطقه مک سوخته موفق به اخذ گواهی خرمای ارگانیک از شرکت سرس آلمان شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 10 =