کد خبر : 175437
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
-

جهاددانشگاهی به لحاظ باورمندی، شفاف عمل می‌کند

جهاددانشگاهی به لحاظ باورمندی، شفاف عمل می‌کند

به گزارش قائم آنلاین، فریبا نظری‌پورکیایی در بازدید از پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق جهاددانشگاهی زنجان با اشاره به این‌که بسیاری از دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید و بنیاد نخبگان، تجربه همکاری بسیار موفقی را با نهاد انقلابی جهاددانشگاهی داشته‌اند، اظهار کرد: یکی از دلایل راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی بانوان

به گزارش قائم آنلاین، فریبا نظری‌پورکیایی در بازدید از پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق جهاددانشگاهی زنجان با اشاره به این‌که بسیاری از دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید و بنیاد نخبگان، تجربه همکاری بسیار موفقی را با نهاد انقلابی جهاددانشگاهی داشته‌اند، اظهار کرد: یکی از دلایل راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی بانوان این بود که فضای حاکم بر حوزه زنان وزارت کشور و یا سایر دستگاه‌ها تا حدودی از نیازهای خاص گروه زنان نخبه و فرهیخته دور بود و نگاه حاکم، بیشتر به سمت گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه گرایش داشت. البته در کل کشور، دستگاه‌ها وظایف ستادی در قبال قشر آسیب‌پذیر دارند ولی گروه‌های خاصی وجود دارند که ممکن است نادیده گرفته شوند.

وی ادامه داد: تحلیلی در حوزه مسائل حوزه اجتماعی صورت گرفته با این مضمون که شاید یکی از دلایل شتاب جامعه به سمت برخی آسیب‌های فردی و اجتماعی، سرخوردگی و پاسخ نگرفتن قشر فرهیخته‌ای است که به حوزه‌های علمی و یا کسب و کار و کارآفرینی ورود می‌کنند. این افراد بستر را فراهم نمی‌بینند و پاسخی برای توانمندی‌های خود دریافت نمی‌کنند، به همین خاطر، به شکل دیگری اعتراض خود را بیان می‌کنند.

نظری‌پورکیایی افزود: سال گذشته مشخص شد که در معاونت علمی و فناوری، اعتباری برای تاسیس و راه‌اندازی مراکز زیرمجموعه پارک‌های علم و فناوری از جمله مراکز نوآوری و شکوفایی بانوان اختصاص داده شده است. پارسال تعدادی از استان‌ها در این مسیر قدم گذاشتند ولی امسال به عنوان یکی از تکالیف مورد تایید مطرح شد. در استان زنجان نیز ظرفیت فراهم است برای این‌که بانوان بتوانند استعدادهای خود را به نحو احسن شکوفا کنند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با بیان این‌که جهاددانشگاهی این زیرساخت و بستر را فراهم کرده است، تصریح کرد: آن‌چه که جهاددانشگاهی زنجان فراهم کرده، در حوزه علوم انسانی است و بیشترین فارغ‌التحصیلان دختر از دانشگاه علمی‌کاربردی این نهاد در حوزه گرافیک و هنر هستند، از همین‌رو زمینه برای به فعلیت رساندن توانمندی این زنان به جد فراهم است.

وی یادآور شد: جهاددانشگاهی بخشی از بدنه انقلابی حاکمیت است و هر زمان، هر دستگاهی نیاز به همکاری پیدا می‌کند، جهاددانشگاهی جزو اولین نهادهایی است که اعلام آمادگی می‌کند. علاوه بر این، هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ باورمندی و رعایت خط قرمزها بسیار شفاف عمل می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین معاونت‌های این نهاد، معاونت فرهنگی است و از همان ابتدا، انقلاب فرهنگی بود که بستر پیدایش جهاددانشگاهی شد.

کامران جعفری ادامه داد: با وجود منابع مالی محدود، امکان درخواست‌های مستمر برای دریافت اعتبار و اجرای برنامه‌های فرهنگی امکان‌پذیر نیست. از همین‌رو، از ۱۰ سال پیش تحقیقی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها بر دوش شاخص‌های فرهنگی است و ۳۳ درصد اشتغال بر اساس صنایع فرهنگی صورت می‌گیرد؛ در واقع سایر کشورها از مقوله فرهنگ درآمدزایی دارند و متاسفانه ما همیشه برعکس فکر کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که اولین باشگاه علمی‌فرهنگی دانشجویان در دانشگاه زنجان به عنوان پایلوت کشوری راه‌اندازی شده است، افزود: در ‌خصوص مراکز نوآوری و شکوفایی، استعدادیابی از سنین پایین و یافتن افرادی که به حوزه کسب و کار و کارآفرینی علاقه‌مندند نخستین گام است؛ در واقع کار این مراکز، تیم‌سازی و صیقل دادن ایده‌های اولیه است و «هسته‌ها» و «فناورها» در مراکز رشد پذیرفته می‌شوند.

این مسئول با اشاره به این‌که در وهله اول در راستای ارائه آموزش‌های لازم برای ۴۰۰ نفر اقدام کردیم، تصریح کرد: مرکز صنایع فرهنگی خلاق جهاددانشگاهی زنجان فعالیت خود را از زیر صفر آغاز کرد ولی طی یک سال گذشته، ۶۹۰ میلیون تومان گردش مالی و ۲۵۰ میلیون تومان فروش محصول داشتیم.

وی افزود: می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا زمینه برای رقابت بانوان فراهم‌تر باشد و به عنوان مثال، طرح‌هایی که توسط بانوان ارسال می‌شود، بین خودشان به رقابت گذاشته شود. جهاددانشگاهی در این راستا هم دست یاری خود را دراز کرده و بسترسازی کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × سه =