کد خبر : 175071
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۴۰
-

کاشی طوس جانی دوباره گرفت

کاشی طوس جانی دوباره گرفت

به گزارش قائم آنلاین، کارخانه کاشی طوس یکی از واحدهای قدیمی و مهم در خراسان رضوی به شمار می‌آید که به‌عنوان برندی شناخته‌شده در عرصه داخلی و بین‌المللی مطرح است اما طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کرد و مدتی از گردونه تولید و فعالیت خارج شد. این واحد صنعتی در سال ۹۵

به گزارش قائم آنلاین، کارخانه کاشی طوس یکی از واحدهای قدیمی و مهم در خراسان رضوی به شمار می‌آید که به‌عنوان برندی شناخته‌شده در عرصه داخلی و بین‌المللی مطرح است اما طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کرد و مدتی از گردونه تولید و فعالیت خارج شد.

این واحد صنعتی در سال ۹۵ به دلیل رکود در صنعت ساختمان و صنایع وابسته و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات در داخل و حتی خارج از کشور با مشکلاتی درزمینه پرداخت مطالبات کارگران و حتی تسویه‌حساب قبوض دستگاه‌های خدماتی مثل گاز روبرو و همین امر سبب تعطیلی موقت و پس‌ازآن مدت‌دار این کارخانه مهم تولیدی در صنعت کاشی خراسان شد.

سال گذشته و پس از انتصاب استاندار جدید خراسان رضوی طرحی به‌عنوان مثلث توسعه اقتصادی برای شهرهای این استان مطرح شد که در آن سه ضلع دستگاه اجرایی، قوه قضاییه و امام‌جمعه در کنار نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع موانع اقتصادی برای تولید و تسهیل کردن کارها قدم بردارند که این مسئله توانسته است تاکنون یک واحد نیمه فعال در قوچان را راه‌اندازی کند.

نبود نقدینگی مشکل تعطیلی کاشی طوس طی ۱۸ ماه گذشته بود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با یادآوری این موضوع که کاشی طوس و دوچرخه‌سازی آساک از جایگاه اجتماعی و کیفیت بالای محصولات در داخل و خارج کشور برخوردار هستند، گفت: متأسفانه کاشی طوس در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی نظیر رکود در صنعت ساختمان که از توان مدیران این واحد نیز خارج بود با مشکلاتی روبرو شده و ناتوانی در پرداخت مطالبات به وجود آمد و این واحد را به تعطیلی کشاند.

علی حبیبی‌کیا بابیان اینکه راه‌اندازی مجدد یک واحد بزرگ صنعتی که تعطیل‌شده باشد سخت بوده اما سهامداران کاشی طوس دوباره این کارخانه را فعال کردند، افزود: کارخانه حدود ۱۸ ماه تعطیل بود که از اوایل اردیبهشت‌ماه اورهال دستگاه‌ها و اقدامات اولیه برای راه‌اندازی مجدد در کاشی طوس کلید خورد.

وی با اشاره به این مطلب که کارخانه از اوایل تیرماه به‌صورت رسمی آغاز به کارکرده و در حال حاضر روزانه بالای ۴ هزار مترمربع تولید دارد، بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۳۰ نفر در کاشی طوس مشغول به فعالیت هستند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کارخانه تا شهریورماه به تولید روزانه ۶ هزار مترمربع کاشی دست پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان با اشاره به اینکه کماکان یکی از مشکلات اساسی این واحد تولیدی سرمایه در گردش و نقدینگی است، ادامه داد: یک واحد تولیدی برای تأمین نیازمندی‌ها و مواد اولیه موردنیاز باید مقداری از آن را با توجه به شرایط بازار به‌صورت نقدی خریداری کند که این مسئله نیازمند تأمین سرمایه در گردش است.

حبیبی کیا بابیان اینکه نقدینگی مشکل تعطیلی این واحد در ۱۸ ماه گذشته بود اما تلاش‌ها برای تزریق نقدینگی در حال حاضر انجام می‌شود، افزود: فضای بازار به شکلی مهیا بوده که نسبت به این برند خاص و کیفیت بالای آن اطلاعات کافی رادارند و تقاضا نیز برای خرید محصولات این کارخانه نیز وجود دارد، بنابراین تأمین نقدینگی می‌تواند این واحد را تثبیت کند.

وی یادآور شد: عارضه‌یابی و نظارت کامل بر واحدهای تولیدی در دستور کار قرار داشته تا با کمک واحدهای علمی مستقر در سطح شهرستان مثل دانشگاه آزاد اسلامی و صنعتی قوچان مسائل و موضوعات مربوط به صنعت و بازار تولید رصد شود و پیش از بروز مشکلات آن‌ها را رفع کرد.

درخواست ۳۰۰ میلیارد ریالی کاشی طوس برای رفع مشکل نقدینگی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌های انجام‌ شده از فعالیت کارخانه کاشی طوس، ۱۲۷ نفر در این واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستند، گفت: حدود ۸۰ درصد دستگاه‌های این کارخانه اورهال و راه‌اندازی شده و در حال حاضر با ۸۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است.

حسین ولایتی با یادآوری این مطلب که طلب ۱۰ نفر از کارگران که بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال بوده به‌طور کامل پرداخت‌شده است، افزود: این واحد تولیدی حدود ۴۰ میلیارد ریال به کارگران و ۳۰ میلیارد ریال به تأمین اجتماعی بدهی دارد که حدود ۴۰ درصد اولیه بدهی‌ها پرداخت‌شده است.

وی بزرگ‌ترین مشکل این واحد تولیدی را نقدینگی دانست که اگر رفع شود بالغ‌بر ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و تصریح کرد: کارگران این واحد در حال حاضر به‌صورت روزمزد کار می‌کنند و تاکنون بیمه‌ای برای آنان واریز نشده است اما برنامه‌ریزی برای این بوده که پس از تثبیت کامل قراردادها به‌صورت قانونی منعقد شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان با اشاره به اینکه درخواستی برای تأمین نقدینگی به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال توسط مدیرعامل این واحد تولیدی داده‌شده که پیگیری‌ها و رایزنی‌ها از طریق مدیر بانک عامل در سطح کشور در حال انجام است، بیان کرد: وقتی یک شرکت به این وسعت راه‌اندازی می‌شود سهامداران بازدهی، سود و موضوعات اجتماعی نظیر اشتغال را نیز مدنظر قرار می‌دهند که این مسئله به‌طورقطع برای فعالیت مستمر کاشی طوس مؤثر خواهد بود.

مطالبات مانده کارگران کاشی طوس تا پایان شهریور پرداخت می‌شود

فرماندار قوچان نیز بابیان اینکه یکی از رویکردها برای رونق تولید و اقتصاد تعیین وضعیت واحدهای نیمه فعال در این شهرستان بوده است، گفت: کاشی طوس ظرفیت تولید داخلی، صادراتی و اشتغال فراوانی دارد که عارضه‌یابی‌ها درزمینه علت تعطیلی این واحد درگذشته انجام‌شده است.

هادی رجایی نیا با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات این واحد درگذشته مربوط به عدم پرداخت حق کارگران بود، تصریح کرد: نگاه کارگران این واحد هم راه‌اندازی مجدد کارخانه بود و برای فعالیت مجدد مساعدت کردند که طبق توافق انجام‌شده با مدیران واحد مقرر شد بخشی از مطالبات همان ابتدای راه‌اندازی پرداخت، مابقی تا پایان تیر که با تأخیر پرداخت شد و بقیه مطالبات نیز تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.

وی مهم‌ترین نیاز این واحد تولیدی را تسهیلات حمایتی دانست و خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات منوط به این موضوع شد که این واحد راه‌اندازی شود و مدیران آن ثابت کنند که قصد فعالیت دارند و بعدازآن با رایزنی‌ها می‌توان تسهیلات را جذب و پس از آن نیز خطوط جدیدی را راه‌اندازی کرد.

کاشی طوس با ظرفیت تولید ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع در روز با حدود ۱۲۷ کارگر مشغول به کارشده و قصد فعالیت بلندمدت دارد و تنها مشکل آن تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش است که تأمین تسهیلات می‌تواند نوش دارویی برای تداوم فعالیت یک واحد صنعتی و رونق تولید شود و به طبع رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال را فراهم کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + هشت =