کد خبر : 173894
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
-

افزایش ۲ برابری آتش‌سوزی مراتع در همدان

افزایش ۲ برابری آتش‌سوزی مراتع در همدان

به گزارش قائم آنلاین، اسفندیار خزایی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه آتش‌سوزی باغات حیدره با منشأ انسانی بود، اظهارکرد: روز گذشته در حدود یک هکتار از باغات حیدره شهر همدان دچار حریق شد. وی افزود: در ساعت ۱۸ روز گذشته آتش‌سوزی به صورت پراکنده در باغات حیدره شروع شد و متأسفانه به مراتع کشیده

به گزارش قائم آنلاین، اسفندیار خزایی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه آتش‌سوزی باغات حیدره با منشأ انسانی بود، اظهارکرد: روز گذشته در حدود یک هکتار از باغات حیدره شهر همدان دچار حریق شد.

وی افزود: در ساعت ۱۸ روز گذشته آتش‌سوزی به صورت پراکنده در باغات حیدره شروع شد و متأسفانه به مراتع کشیده شد.

وی تصریح کرد: در عملیات مهار این آتش‌سوزی از توان NGO ها و بسیج کمک گرفته شد و توانستیم آتش را در ساعت ۲۱:۳۰ مهار کنیم.

خزایی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده بود، یادآور شد: سال گذشته بیشتر بارش‌ها در اردیبهشت بود و چون ۱۵ اردیبهشت اجازه ورود دام به مراتع داده شد گیاهان یکساله مرتعی چرا شدند و در واقع مدیریت چرا و طبیعت تطبیق داشتند و کمتر آتشسوزی رخ داد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان عنوان کرد: امسال به دلیل اینکه بارشها در فروردین صورت گرفت و تا ۱۵ اردیبهشت که زمان ورود دام به مراتع بود، گیاهان مرتعی خشک شده و مانع چرای دام شده و شرایط برای ایجاد حریق مهیا شد.

وی اظهارکرد: تمامی آتش‌سوزی‌های مراتع استان همدان منشأ انسانی داشته و متأسفانه از چند نقطه شروع می‌شود که همین مسأله باعث سختی مهار آتش می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متوسط ۱۰ ساله آتش‌سوزی مراتع استان همدان بیش از ۵۰۰ هکتار است، ادامه داد: مراتع درجه یک دچار حریق نشده‌اند و بیشتر آتش‌سوزی‌ها در حریم شهرها و حاشیه جاده‌ها رخ داده است.

خزایی تأکید کرد: امسال بیشترین میزان آتش‌سوزی مراتع در شهرستان نهاوند با ۲۰ هکتار بوده و حتی در شهرستان فامنین که شهرستان سبز و بدون آتش‌سوزی بود چند مورد رخ داده است.

ایجاد ۱۰۰۰ هکتار جنگل چندمنظوره در همدان

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان از ایجاد ۱۰۰۰ هکتار جنگل در همدان خبرداد و گفت: با حضور وزیر جهاد کشاورزی در استان تصمیم بر ایجاد ۱۰۰۰ هکتار جنگل گرفته شد.

وی بیان کرد: به طور متوسط در هر شهرستان ۱۰۰ هکتار جنگل‌کاری انجام خواهد گرفت که البته ممکن است در برخی شهرستانها بیشتر نیز باشد.

خزایی ادامه داد: در شهرستان همدان ۳۰۰ جنگل‌کاری نهایی شده است که بخشی از آن در حوزه سد اکباتان و برای جلوگیری از فرسایش صورت خواهد گرفت و در گردنه اسدآباد ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه نقشه کاشت درختان آماده شده است، گفت: جانمایی‌ها به سرعت صورت خواهد گرفت و از درختان جنگلی چند منظوره در این طرح استفاده خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه برای ایجاد ۱۰۰۰ هکتار جنگل یک میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، تصریح کرد: تلاش ما این است که جنگل ایجاد شده چند منظوره باشد و در این جنگل‌کاری به دنبال مصرف آب نیستیم بلکه توسع جنگل بدون آب هدف است.

خزایی با اشاره به اینکه طرح جنگال‌کاری طی سند ۳ ساله استان اجرایی می‌شود، ادامه داد: بادام شیرین، بادامک، ارژن و بسیاری از گونه‌های جنگلی چندمنظوره درنقاط مختلف استان همدان کاشته خواهد شد که این درختان علاوه براینکه برای فضای سبز مفید است در گردشگری و صنایع دستی نیز نقش خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + هشت =