کد خبر : 173115
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
-

دغدغه‌ای از جنس اوقات‌فراغت

دغدغه‌ای از جنس اوقات‌فراغت

به گزارش قائم آنلاین، غنی سازی اوقات فراغت یکی از راهکارهای مؤثر در ایجاد آرامش و سلامت روانی دانش آموزان بوده که به بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای هر چه بیشتر آنان منجر می‌شود، از این رو فرهنگسازی به منظور استفاده بهینه از این اوقات ضمن ارتقا بهره وری به افزایش نشاط آنان کمک می‌کند. شهرستان

به گزارش قائم آنلاین، غنی سازی اوقات فراغت یکی از راهکارهای مؤثر در ایجاد آرامش و سلامت روانی دانش آموزان بوده که به بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای هر چه بیشتر آنان منجر می‌شود، از این رو فرهنگسازی به منظور استفاده بهینه از این اوقات ضمن ارتقا بهره وری به افزایش نشاط آنان کمک می‌کند.

شهرستان اسدآباد هم از جمله شهرستانهایی است که بخشی از جمعیت ۱۰۰ هزار نفری آن را نوجوانان و جوانان تشکیل داده که گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهای متولی شهرستان برای گذران مناسب این اوقات به فکر برنامه ریزی مناسب برای جوانان باشند چرا که پر کردن اوقات فراغت جوانان، اهمیت خاصی داشته و در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی می‌تواند ایفا کند و شکوفایی استعدادها و استفاده بهینه از توانایی آنان باید در اهم امور مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از ظرفیت جوانان مستعد شهرستان به نحو احسن بهره برد.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسدآباد در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از ۵۷ کانون فرهنگی و هنری مساجد اسدآباد ۵۲ کانون فرهنگی هنری ثبت سامانه بچه‌های مسجد است، اظهار کرد: در تابستان امسال ۴۸ کانون فرهنگی و هنری اسدآباد برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان ونوجوانان شهرستان دارای برنامه هستند.

رضا قاسمی با اشاره به اینکه از ۴۸ کانون فرهنگی و هنری در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ۱۷ کانون مختص بانوان بوده و از ۴۸ کانون ۲۵ کانون در شهر و ۲۳ کانون در روستا درنظر گرفته شده است، افزود: این کانون‌ها از اول تیرماه فعالیت خود را آغاز کرده اند و فعالیت آنان تا ۲۰ شهریور با محوریت برنامه‌های قرآن و عترت، آموزش و توانمند سازی، شبکه سازی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، فعالیت‌های اجتماعی، استفاده از هنر، اردوهای درون استانی و … ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به همکاری ۲۶۰ مربی در برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان تصریح کرد: تعداد اعضا ثبت شده کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان در سامانه بچه‌های مسجد ۲۵۲۰ نفر بوده که با آغاز برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت تعداد اعضا ثبت شده اسدآباد در سامانه بچه‌های مسجد به ۶ هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.

قاسمی ادامه داد: علاوه بر ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری برای طرح غنی سازی اوقات فراغت، در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیز کلاسهای قرآن، ۲ گروه نمایشی، انجمن خوشنویسی و … دایر بوده و آموزشگاه‌های آزاد نیز با کلاسهای مختلفی چون موسیقی، خوشنویسی و… فعالیت دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه والدین برای اوقات فراغت دانش‌آموزان نقش مهی را ایفا می‌کنند و آنها باید راه‌های صحیح استفاده از اوقات طلایی را به فرزندشان نشان دهند، گفت: اوقات فراغت دانش‌آموزان فرصتی برای فراگیری مهارت‌ها و آموزش‌های مختلف به شمار می‌آید و برنامه‌ریزی‌ها باید براساس علایق و توانایی‌های جوانان و نوجوانان انجام شده و به گونه‌ای باشد که علاوه بر شکوفایی استعدادها و توانایی‌های این قشر ایامی خوش برای آنان رقم زند.

مدیر اداره ارشاد اسدآباد همچنین از فضای مجازی به عنوان تیغ ۲ لبه فرصت و تهدید برای کودکان، نوجوانان و جوانان نام برد و بیان کرد: استفاده نادرست از این فضا می‌تواند به شخصیت آنان ضربه وارد کند که نیاز است والدین و خانواده‌ها نسبت به این امر بویژه در ایام تعطیلات و اوقات فراغت فرزندانشان توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان اسدآباد هم از افزایش ۵۰ درصدی شرکت دانش آموزان اسدآبادی در دوره‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در تابستان امسال با زیرساخت‌های فراهم شده و پتانسیل‌های موجود کارگاه‌ها و به روزرسانی کارگاه‌ها، حضور و شرکت دانش آموزان در دوره‌های آموزشی مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای این شهرستان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته که امیدوایم با توجه به برنامه ششم توسعه دولت این امر منجر به جذب کارآفرینان بیشتر و مهارت آموختگان در این کلاسهای آموزشی مهارت آموزی شود.

محمودرضا خزایی افزود: براساس پیش بینی‌ها در تابستان امسال بیش از ۲ هزار نفر دانش آموز در کارگاه‌های دوره آموزشی فنی و حرفه‌ای این شهرستان شرکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۳۰ هزار ساعت آموزشی در ۱۵ دوره آموزشی برای کارآموزان فنی و حرفه‌ای اسدآباد تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳ مرکز تخصصی خواهران و برادران فنی و حرفه‌ای اسدآباد در ۲۰ رشته فنی و تخصصی در حال فعالیت هستند.

خزایی با بیان اینکه اوقات فراغت دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های والدین است که باید چگونه این زمان را پر کرد تا فرزندان بهترین استفاده را از تعطیلات داشته باشند، گفت: برای اوقات فراغت باید میان والدین و دانش‌آموزان مشاوره و مشورت انجام شود و تعاملی صورت گیرد تا اوقات فراغت برای دانش‌آموز نسبت به سال گذشته متفاوت باشد.

وی افزود: باید با دانش‌آموزان مشورت کرد که چه کلاس‌هایی را مدنظر قرار دارند و تصمیم گیری نهایی برای شرکت در کلاس‌های اوقات فراغت را به خود آنان واگذار کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد هم تعداد دانش آموزان این شهرستان را ۱۸ هزار نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: امسال برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان اسدآبادی در تابستان ۱۸ پایگاه اوقات فراغت شهری و روستایی درنظر گرفته شده که هم اکنون این پایگاه‌ها در حال فعالیت هستند.

غلامرضا همایی‌لطیف با اشاره به نقش کلاسهای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تربیت گفت: دانش افزایی، مهارت یابی، تقویت روحیه جسمانی، مذهبی، فرهنگی هنری از جمله شاخص دست آورده‌ای این کلاس‌ها است.

وی با بیان اینکه پر کردن اوقات فراغت، بدون شک دانش آموزان را از پرسه زدن در فضای مجازی نیز رهایی می بخشد، تصریح کرد: اوقات فراغت یکی از دورانی است که می‌تواند با توجه به آموزش‌های ارائه شده بر روی تصمیم سازی و تصمیم گیری های آینده کودکان و نوجوانان ما تاثیربسزایی داشته باشند.

در پایان اینکه در کنار کلاسهای مختلف برای ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان ارتباط بیشتر با خانواده به عنوان یکی از مسائل مهمی است که در برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نباید فراموش شود وغنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آنها نباشد بلکه ضمن توانمندسازی دانش آموزان ونوجوانان در غنی سازی اوقات فراغتشان، باید به پایگاه‌های اوقات فراغت در مناطق محروم نیز توجه ویژه‌ای شود.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =