کد خبر : 172806
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
-

«فرشته یا آدمی، کتابی برای معرفی آدمی

«فرشته یا آدمی، کتابی برای معرفی آدمی

به گزارش قائم آنلاین، اولین کتاب از مجموعه روایت‌های ماندگار تحت عنوان «فرشته یا آدمی» که به شهید حسین آدمی (یکی از سه شهید خانواده آدمی) می‌پردازد، به قلم رحیم میرعظیم منتشر شد. کتاب نامبرده در ۵۶ صفحه در قطع رقعی و به همت نشر هدی قم در سال جاری منتشر شده است. نویسنده در

به گزارش قائم آنلاین، اولین کتاب از مجموعه روایت‌های ماندگار تحت عنوان «فرشته یا آدمی» که به شهید حسین آدمی (یکی از سه شهید خانواده آدمی) می‌پردازد، به قلم رحیم میرعظیم منتشر شد.

کتاب نامبرده در ۵۶ صفحه در قطع رقعی و به همت نشر هدی قم در سال جاری منتشر شده است. نویسنده در این مجموعه تلاش کرده است تا با بیان خاطراتی کوتاه به زندگی این شهید بپردازد. پرداخت داستانی، خاطرات شهید را از قالب خاطره فراتر برده و به داستان کوتاه کوتاه یا فلش استوری نزدیک کرده است.

از دست‌فروشی تا خدمت در آموزش‌وپرورش

نویسنده کتاب فرشته یا آدمی که بیش از ۲۰ سال است به شغل خبرنگاری مشغول است در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در ابرکوه، گفت: کتاب فرشته یا آدمی در نوع خود برای اولین بار است که به زندگی یک شهید در یک کتاب مجزا در شهرستان ابرکوه می‌پردازد.

میرعظیم اظهار کرد: کتاب مذکور در قالب ۳۱ خاطره به شرح زندگی و شاخصه‌های اخلاقی شهید حسین آدمی ازجمله مهربانی، همت و تلاش، صله‌رحم، توجه به کسب روزی و نان حلال، انصاف، نماز اول وقت، توکل و … می‌پردازد.

هر صفحه، یک خاطره

نویسنده کتاب اذعان کرد: شهید حسین آدمی در طول زندگی خودکارهای بسیاری را ازجمله دست‌فروشی، خدمت در آموزش‌وپرورش، کار در شهرهای شیراز و ابرکوه را تجربه کرده و انسانی کاملاً خودساخته بوده است که به همراه ۸ نفر دیگر از رزمندگان ابرکوهی به‌عنوان اولین گروه اعزامی از ابرکوه، راهی جبهه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشغله‌های بسیار زندگی‌های امروز و اینکه مردم کمتر فرصت مطالعه کتاب را دارند، فرم روایتی «هر صفحه، یک خاطره» نیز این فرصت را برای خواننده به وجود می‌آورد که در هر فرصت اندکی بتواند با مطالعه یک صفحه از کتاب، با بخشی از ویژگی‌های شهید به صورت یک داستان کوتاه آشنا شود.

این خبرنگار ابرکوهی ادامه داد: در این کتاب تلاش بر این بود که بیشتر به مطالبی پرداخته شود که شاید کمتر در مصاحبه‌ها و کتاب‌های دیگر به آن‌ها پرداخته می‌شود. لذا کتاب فوق شامل خاطراتی از افرادی است که به‌نوعی با شهید در ارتباط بوده؛ اما تاکنون با هیچ رسانه و یا نویسنده‌ای مصاحبه نداشته و این مطالب را عنوان نکرده بودند.

دو اثر دیگر از مجموعه روایت‌های ماندگار، در راه است

میرعظیم از گردآوری دو کتاب دیگر از همین مجموعه نیز خبر داد و افزود: در انتخاب شهدا برای نوشتن کتاب ملاک خاصی وجود ندارد و هدف صرفاً معرفی شهدا است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال‌های زیادی از ماجرای جنگ ۸ ساله می‌گذرد و در این سال‌ها برخی از والدین شهدا به دیار باقی شتافته و بعضاً نیز به خاطر کهولت سن و گذر زمان خاطرات را فراموش کرده‌اند، از همه افرادی که علاقه‌مند به حوزه دفاع مقدس بوده و دستی بر قلم دارند دعوت می‌شود تا به جمع‌آوری خاطرات و هرگونه اطلاعات از خانواده‌های شهدا و رزمندگان بپردازند.

ضرورت ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان و خانواده‌های شهدا

نگارنده که خود در حوزه «تاریخ شفاهی» به صورت حرفه‌ای مشغول به کار است، ابراز کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله جمع‌آوری مطالب و ضبط آن است تا در مراحل بعدی تدوین و در قالب کتاب منتشر شود؛ چراکه از برخی از شهدا تنها یک نام وجود دارد و ضروری است تا منابع آگاه در دسترس هستند، خاطرات آنان را ثبت و ضبط کرد.

میرعظیم یادآور شد: در دفاع مقدس اقشار مختلف مردم، اصناف و … حضورداشته و هر یک به‌نوعی نقش‌آفرینی داشتند که پرداختن به هر موضوع می‌تواند سوژه‌های متعددی برای نوشتن چندین کتاب داشته باشد. این در حالی است که ما هم‌اکنون نتوانسته‌ایم به نسبت حجم شهدایی که وجود دارد گام اول را که همان پرداختن به موضوع شهدا است، کامل کنیم.

فراوانی سوژه‌های ناب از دفاع مقدس

وی ادامه داد: هرچند در رابطه با شهدا نویسندگان بسیاری از کوچک و بزرگ قلم‌فرسایی کرده‌اند؛ اما به فرموده مقام معظم رهبری اگر در باب ۸ سال دفاع مقدس ۸۰ سال مطلب نوشته شود، بازهم جای کار دارد. من بیش از ۴۰۰ ساعت با رزمندگان و خانواده‌های شهدا گفتگو داشتم و متوجه شدم هنوز هزاران سوژه ناب وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت.

نویسنده کتاب فرشته یا آدمی با اشاره به ضعف عملکرد حمایتی بخش اداری از نویسندگان دفاع مقدس، تصریح کرد: همیشه نویسندگان دفاع مقدس از سوی برخی نویسندگان دیگر مورد این اتهام قرار می‌گیرند که از سوی ارگان‌های دولتی حمایت می‌شوند.

نویسندگان چشم‌انتظار حمایت معنوی

میرعظیم ادامه داد: واقعیت این است که نویسندگان دفاع مقدس برای کسب درآمد قلم نمی‌زنند و انتظار حمایت مالی ندارند؛ چراکه بهترین حمایت از نویسنده حمایت معنوی و خریداری کتاب است.

خبرنگار ابرکوهی در خاتمه از افرادی که با معرفی کتاب فرشته یا آدمی در فضای مجازی وی را مورد حمایت قرار دادند، تقدیر کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × دو =