کد خبر : 172842
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
-

برخی از آداب و رسوم ایلامی‌ها در سوگ عزیزانشان

برخی از آداب و رسوم ایلامی‌ها در سوگ عزیزانشان

به گزارش قائم آنلاین، هر منطقه‌ای آداب و رسوم و سنت‌های ویژه خود را دارد و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردم این استان دارای عادات و فرهنگ‌های هرچند کوچک هستند، اما نسل به نسل منتقل شده‌اند و در این مطلب می‌خواهیم برخی سنت‌ها و آداب را معرفی کنیم. استان ایلام با

به گزارش قائم آنلاین، هر منطقه‌ای آداب و رسوم و سنت‌های ویژه خود را دارد و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردم این استان دارای عادات و فرهنگ‌های هرچند کوچک هستند، اما نسل به نسل منتقل شده‌اند و در این مطلب می‌خواهیم برخی سنت‌ها و آداب را معرفی کنیم.

استان ایلام با پیشینه بسیار طولای دارای آداب و رسوم و سنتی در مراسمات عزا است که برخی هنوز توسط مردم انجام می‌شوند. ایلامی‌ها در مراسمات عزا برای همدردی با خانواده متوفی سنت‌هایی دارند که از آن جمله می‌توان به چمر، چاینه، پرسانه و … اشاره کرد.

مراسم چَمَر

وحید پارسا کارشناس مردم شناسی در این باره و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایلام از دیرباز با مردم بوده و با گذر زمان برخی از این سنت‌ها کمرنگ شده است.

وی افزود: برخی از نسل‌های جدید و امروزی بیشتر اطلاعات خود را از فضای مجازی دریافت می‌کنند و اطلاع کافی از آیین‌ها و رسومات محلی ندارند که جا دارد مسوولان مربوط به حفظ و انتقال آنها به نسل جدید اقدام کنند.

این کارشناس مردم شناسی در ادامه به سنت‌های عزاداری ایلامی اشاره کرد و گفت: چمر یکی از سنت‌های قدیمی است که هم اکنون در برخی مراسمات عزا مورد توجه قرار می‌گیرد و غیر از ایلام در مراسمات عزا لرستان و کرمانشاه نیز رواج دارد.

پارسا اظهار کرد: مراسم چمر با نوای غمباری در سوگ عزیز از دست رفته به فاصله ۱ تا ۳ هفته پس از مرگ متوفی برگزار می‌شود‌ که در این فاصله یکی به طایفه‌های اطراف فرستاده می‌شود تا خبر برگزاری مراسم چمر و زمان و مکان آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: در روز چمر دعوت شدگان با لباس‌های تیره در مراسم شرکت می‌کنند و سپس مردانی که به آنها (مور آر) گفته می‌شود شروع به سرودن اشعار غمگین برای متوفی می‌کنند و با کوبیدن طبل این نوا غم انگیزتر می‌شود و در پایان مراسم نیز حاضران به شامی که به آن (شو شیم) گفته می‌شود دعوت می‌شوند.

مراسم چاینه

فروغ مهری که از اجرا کنندگان مراسم چاینه است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: چاینه یکی از مراسمات مختص زنان است که هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم در ایلام برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم چاینه در عزاداری‌ها توسط گروهی از زنان و یک نفر مداح انجام می‌شود که بیشتر در دهه اول محرم مورد توجه قرار می‌گیرد.

این بانی مراسم چایینه خاطرنشان کرد: در این مراسم بیش از ۳۰ نفر از زنان با تشکیل یک حلقه سینه زنان می‌چرخند و به سرو پیشانی خود می‌زنند و با حضرت زینب(س) در غم از دست دادن برادرانش همدردی می کنند.

پِرسانه

بابک میرزایی یکی از شهروندان ایلامی در این باره به خبرنگار فارس گفت: پرداخت پرسانه توسط اطرافیان متوفی به منظور همدردی و کاهش هزینه‌های کفن و دفن و برگزاری مراسمات عزا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رسم پرداخت پرسانه از رسوم پسندیده است زبرا برخی افراد ممکن است توانایی برگزاری مراسمات کفن و دفن را نداشته باشند، افزود: بر اساس این آیین اطرافیان متوفی هر کدام درحد توان به خانواده متوفی کمک نقدی می‌کنند تا صاحبان سوگ در برگزاری مراسمات با مشکل مادی مواجه نشوند.

موارد گفته شده بخشی از آداب و رسوم ایلامی‌ها در مراسمات عزاداری است و گل گرفتن بر سر، خراش صورت، پوشیدن لباس سیاه و…. از دیگر آداب و رسومی است که در برخی از مناطق استان کماکان انجام می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − سه =