کد خبر : 172551
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۱۵
-

شمشیر دولبه نوسانات ارزی بر تولید فرش دستبافت خراسان شمالی

شمشیر دولبه نوسانات ارزی بر تولید فرش دستبافت خراسان شمالی

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه خراسان شمالی در شماره امروز (دوشنبه ۷ مردادماه) به موضوع تأثیرات نوسانات ارزی بر بازار فروش فرش اشاره‌کرده و آورده است؛ بازار فرش دست‌باف خراسان شمالی که طی سال‌های گذشته در رکود به سر می‌برد با افزایش نرخ دلار تحت تأثیر قرار گرفت و تا حدودی رونق یافت به‌طوری‌که در

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه خراسان شمالی در شماره امروز (دوشنبه ۷ مردادماه) به موضوع تأثیرات نوسانات ارزی بر بازار فروش فرش اشاره‌کرده و آورده است؛ بازار فرش دست‌باف خراسان شمالی که طی سال‌های گذشته در رکود به سر می‌برد با افزایش نرخ دلار تحت تأثیر قرار گرفت و تا حدودی رونق یافت به‌طوری‌که در یک مقطع زمانی به دلیل گران شدن نرخ دلار، وضعیت بازار خریدوفروش فرش دست‌باف نسبت به قبل بهتر شد درحالی‌که تولید آن کاهش و قیمت افزایش یافت.

با تمام این تفاسیر بازار این صنعت در سال‌های گذشته به‌قدری کم رونق بود که هنوز هم بسیاری از فعالان برخلاف نظر رئیس اتحادیه فرش دست‌باف مرکز استان، از رکود بازار گلایه می‌کنند.

 بااین‌وجود تولیدکنندگان بر این باورند که اگر قیمت دلار روند افزایشی داشته باشد به نفع صنعت فرش است و درآمدزایی را در این صنعت افزایش می‌دهد.

یکی از آن‌ها که به گفته خودش طی سال‌های اخیر تولید فرش در اولویت آخر فعالیت اش قرارگرفته است، می‌افزاید: بازار فرش دست‌باف خراسان شمالی زمانی طرفداران زیادی در داخل و حتی خارج از کشور داشت اما مدت‌هاست به دلیل تحریم و نوسان‌های نرخ ارز و دلار، از نفس افتاده و امروز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

هرچند هنوز هم افرادی هستند که گران شدن نرخ ارز را تکانه‌ای مثبت برای بازار فرش می‌دانند اما درعین‌حال نبود زیرساخت‌های تولید فرش را در استان عامل بی‌رونقی تولید آن می‌دانند.

یک فعال و کارشناس فرش، گران شدن نرخ ارز را عاملی برای به‌صرفه بودن صادرات می‌داند و اظهار می‌کند: ازآنجایی‌که با گران شدن نرخ دلار مردم علاقه‌مند به تهیه کالاهای ارزشمندی همچون فرش می‌شوند، مدتی فرش خراسان شمالی از ارزش بالایی برخوردار بود چون فروش و صادرات آن رونق گرفته بود.

«اکبری» گرانی و نبود ابریشم در ماه‌های گذشته را عامل کاهش و وقفه شدید در تولید می‌داند به‌طوری‌که بسیاری از تولیدکنندگان کار را تعطیل کردند و امروز که شرایط تا حدودی بهبودیافته تعدادی از آن‌ها ترغیب به تولیدشده‌اند.

به گفته وی، اگرچه افزایش نرخ ارز تا حدودی در رونق بازار فرش تأثیرگذار بود ولی اثرات منفی گرانی ارز بر این بازار، بسیار بیشتر بوده است.

در مقابل ادعای رونق بازار فرش در راستای گران شدن نرخ ارز، فروشندگان بر این باورند که نه تنها بازار فرش تحرکی ندارد بلکه در حال تجربه روزهای کسادتری نسبت به گذشته است. به گفته آن‌ها، با شروع مجدد نوسان نرخ دلار، بازار فرش شرایط خوبی ندارد و اکنون مشتری و فروشنده معامله نمی‌کنند.

یکی از فروشندگان که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران در این بخش تصور می‌کنند با افزایش نرخ ارز، صادرات فرش رونق گرفته درحالی‌که چنین اتفاقی نیفتاده است و بازار فرش همچنان در رکود به سر می‌برد.

به گفته او، با افزایش  نرخ دلار، هزینه‌های تولید فرش هم افزایش می‌یابد درنتیجه قیمت نهایی بیشتر و این وضعیت باعث انصراف مشتری از خرید می‌شود و تا زمانی که نرخ دلار بالا برود قیمت فرش گران می‌شود.

در این میان، رئیس اتحادیه فرش دست‌باف بجنورد نظری برخلاف تولیدکنندگان و فعالان در این بخش دارد و می‌گوید: طی ۶ ماه اخیر وضعیت تولید و خریدوفروش فرش در استان فرق چندانی نکرده اما نسبت به سال گذشته این بازار مقداری رونق یافته است.

«ابوالقاسم محمدی» افزایش نرخ دلار را در رونق بازار فرش تأثیرگذار می‌داند و خاطرنشان می‌کند: صادرات به دلار بستگی دارد بنابراین وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد تأثیر آنی بر بازار فرش دارد و با کاهش نرخ ارز در هفته‌های گذشته، وضعیت فرش مقداری بی‌رونق شد.

 او هرچند تثبیت نرخ دلار را بر بازار فرش تأثیرگذارتر می‌داند اما درعین‌حال از صادرات فرش خراسان شمالی به نام دیگر استان‌ها گلایه و تصریح می‌کند: متأسفانه باوجود ظرفیت بالای تولید فرش، زیرساخت‌های لازم را در این بخش نداریم و تولیدکنندگان ناگزیر به خرید مواد اولیه مرغوب از کارخانه‌های دیگر استان‌ها با هزینه‌های بالا می‌شوند.

وی ایجاد کارگاه کوچک ریسندگی را در اشتغال‌زایی و درآمدزایی مؤثر می‌داند و معتقد است: بااینکه شرایط ایجاد چنین کارگاهی در استان فراهم است اما به دلیل ناآگاهی سرمایه‌گذاران از میزان درآمدزایی در این حوزه، هنوز سرمایه‌گذاری ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش نشده است.

به گفته «محمدی»، فرشی که تولید می‌شود به آمادگی ثانویه برای صادرات نیاز دارد ولی متأسفانه در استان این زیرساخت‌ها فراهم نیست و به همین دلیل تولیدات خراسان شمالی به نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

وی بیمه بافندگان و نبود مرکز تهیه مواد اولیه مرغوب را ازجمله مشکلات این بخش می‌داند و خاطرنشان می‌کند: اگرچه عمده تولیدکنندگان نخ مرغوب را از کارخانه‌های اصفهان با هزینه‌های بالا تهیه می‌کنند اما این کار برای بافندگان به دلیل هزینه‌های بالا مقرون‌به‌صرفه نیست و گاهی ناگزیر به تهیه نخ نامرغوب می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =