کد خبر : 172695
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
-

برگزاری نشست وزیر فرهنگ و ارشاد با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هرمزگان

برگزاری نشست وزیر فرهنگ و ارشاد با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هرمزگان

به گزارش قائم آنلاین، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته(هفتم مردادماه) در پایان سفر دو روزه به استان هرمزگان در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در طبقه چهارم استانداری هرمزگان حاضر و پای درد و دل‌های آنان نشست. در ابتدا رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان بیان کرد: انجمن نمایش استان هرمزگان دو

به گزارش قائم آنلاین، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته(هفتم مردادماه) در پایان سفر دو روزه به استان هرمزگان در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در طبقه چهارم استانداری هرمزگان حاضر و پای درد و دل‌های آنان نشست.

در ابتدا رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان بیان کرد: انجمن نمایش استان هرمزگان دو هزار و ۵۰۰ نفر عضو فعال دارد و در طول سال به‌صورت مستمر نمایش‌هایی برگزار می‌شود.

حسین کریمی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان، کم بودن زیرساخت‌ها است. تنها سالن تخصصی تئاتر در مرکز استان واقع‌شده است و فقط ۷۱ صندلی دارد که به‌هیچ‌عنوان در شأن مردم استان و هنرمندان نیست.

وی افزود: سال گذشته ۱۲۰ تولید نمایش در استان داشتیم و جشنواره رضوی که ۱۱ دوره در استان هرمزگان برگزارشده بود، سال گذشته به دلیل کمبود بودجه از استان هرمزگان گرفته شد.

همچنین رئیس انجمن عکاسان هرمزگان تصریح کرد: حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان در بعد سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌های توسعه‌ای با شیبی معکوس روبرو شده است.

حسام‌الدین انصاریان بیان کرد: استان هرمزگان از گذشته به‌عنوان استانی ویژه و مطرح در حوزه فرهنگی و هنری و آئینی شناخته می‌شود.

وی افزود: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد، این خطه از جغرافیای خاورمیانه با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی اصلی جهان در قرون متمادی در کرانه شمالی خلیج‌فارس جاذب فرهنگ‌ها، آداب‌ورسوم و ذائقه‌ متنوعی بوده که امروز خود در حوزه پوشش، موسیقی، ادبیات گویش، سنت‌ها و آئین‌ها دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری است که در صورت توجه می‌تواند به‌عنوان یک بانک فرهنگی در سطح جهانی مطرح شود.

انصاریان بیان کرد: سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متأسفانه در زمانی است که حوزه فرهنگ و هنر استان در بعد سیاست‌گذاری کلان و راهبردی و همچنین در بعد برنامه‌های توسعه‌ای، موضوعی و حمایتی در این سال‌ها نسبت به سال‌های پیشین با شیب معکوس روبرو شده است و رکودی قابل‌ملاحظه‌ای در تمامی ابعاد فرهنگی و هنری دیده می‌شود.

رئیس انجمن عکاسان هرمزگان تصریح کرد: کاهش اعتبارات فرهنگی هنری استان، مدیریت چندبعدی و موازی کاری، بی‌انگیزگی و عدم تخصص لازم در نزد متولیان و مسائل خرد و کلان دیگر سبب انحطاط فعالیت‌های فرهنگی هنری در استان شده است.

وی ادامه داد: تعطیلی جشنواره‌های مختلف مانند فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان، ضامن آهو، شعر و قصه که در سال‌های اخیر، نمادی از رمق باقیمانده حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان به شمار می‌رفته و می‌رود.

انصاریان افزود: دچار شدن دستگاه‌های سیاست‌گذار حوزه فرهنگ و هنر به روزمرگی، سبب پیش آمدن وضعیتی شده که می‌توان گفت زمینه ناامیدی هر چه بیشتر فعالان عرصه فرهنگ و هنر را رقم‌زده است.

وی اظهار کرد: معتقدیم هنر مردمی نمی‌میرد و در خانه به خانه و کوچه به کوچه استان هرمزگان و هرمزگانی‌ها ریشه دوانده است.

در ادامه یک پیشکسوت عرصه هنر و فرهنگ هرمزگان بین کرد: استدعا داریم که به میراث مکتوب توجه بیشتری شود و پیشنهاد من تهیه اطلس فرهنگی است.

علی‌رضایی ادامه داد: این موضوع در شورای فرهنگ عمومی مطرح و پذیرش شد اما با تغییر مدیریت اجرای آن بر زمین‌مانده است.

وی عنوان کرد: موسیقی مقامی اعتبار بالایی در استان دارد اما به دلیل عدم‌حمایت، دستخوش تغییرات فراوانی شده و در حال فراموشی است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر در حوزه هرمزگان شناسی ابراز کرد: بخش زنان در حوزه فرهنگ نیازمند توجه ویژه است، مدتی است که جشنواره موسیقی مقامی در کشور تعطیل‌شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هرمزگان در برگزاری جشنواره‌های کشوری توانمند است، درخواست داریم جشنواره موسیقی مقامی کشوری در استان هرمزگان برگزار شود.

رضایی تصریح کرد: جزایر دارای فرهنگ خاموش هستند و نتوانسته‌ایم آئین‌های آن‌ها را عملی کنیم و به عرصه تماشا بیاوریم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مراسمات، مراسم در میناب علم پیغمبر است، اضافه کرد: این رویداد بسیار بزرگ نادیده گرفته‌شده است. هنرمندان این استان توان اجرایی بالایی دارند و درست نیست برای پروژه‌های مختلفی که در حوزه‌های عکاسی و رسانه‌ای برگزار می‌شود از فعالان خارج استان‌ دعوت به عمل بیاید.

همچنین رئیس انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان نیز عنوان کرد: انجمن هنرهای تجسمی از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را شروع کرده و تا چند روز آینده ۲۱ ساله خواهد شد.

ابوذر نوروزی ضمن ارائه توضیحاتی از فعالیت این انجمن و با بیان اینکه انجمن هنرهای تجسمی دارای بیشترین زیرشاخه است، افزود: این انجمن نیز مانند تمام انجمن‌های دیگر به حمایت‌های مادی و معنوی نیاز دارد تا بتواند برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را اجرا کند.

در ادامه رئیس انجمن موسیقی هرمزگان ادامه داد: موسیقی یک شاخه هنری است که با تقریباً ۵۰ زیرشاخه جانبی از لحاظ اشتغال‌زایی برای فعالان آن بسیار اهمیت دارد.

احمد پاداش بیان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان‌های استان هرمزگان نیز استقبال خوبی از کنسرت‌ها می‌شود، اما متأسفانه مکان و سالن مناسبی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه صداوسیما سه روز پس از اتمام دهه اول محرم در تلویزیون اقدام به پخش موسیقی‌هایی با ریتم‌های معمولی می‌کند، اما متأسفانه خوانندگان مدت دو ماه اجازه برگزاری کنسرت ندارند.

پاداش با بیان اینکه برای بسیاری، خوانندگی تنها را درآمدی و امرارمعاش افزود: یک پدر چگونه می‌تواند مدت دو ماه بدون کار بماند و هیچ درآمدی نداشته باشد؟!

وی در پایان گفت: در نظر گرفتن بیمه‌ها و امکانات درمانی برای این حفظ سلامت این هنرمندان ضروری بوده و همچنین با توجه به افزایش تعداد موزیسین‌های خانم بهتر است فضای مناسبی برای فعالیت آنان نیز ایجاد شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص عنوان کرد: تعداد ۵۳ نفر از خوانندگان کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها در درخواستی، اعلام کرده‌اند که تنها راه معیشت آن‌ها خوانندگی بوده و خواهان تجدیدنظر در این خصوص بوده‌اند چرا که تلویزیون نیز چند روز پس از اتمام روزهای تاسوعا و عاشورا اقدام به پخش موسیقی‌هایی ملایم می‌کند.

همچنین رئیس انجمن داستان هرمزگان بیان کرد: جامعه هنری استان هر مقدار سرمایه‌گذاری که برای فرهنگ استان هرمزگان شود، قدر دانسته و سبب شکوفایی بیشتر و بهتر در این حوزه خواهد بود .

محسن بختیار اضافه کرد: هنر در روح مردم هرمزگان جاری است، از تعداد ۱۳شهرستان، ۱۱ شهرستان دارای انجمن مستقل داستان هستند و حدود ۲۰۰ نفر در آن‌ها فعالیت می‌کنند .

وی به ارائه دو پیشنهاد پرداخت و گفت: در ابتدا تقاضا داریم مانند گذشته کنگره شعر و قصه به میزبانی استان هرمزگان برگزار و همچنین سالنامه‌ای منتخب از آثار هنرمندان منتخب انجمن به چاپ رسد.

در ادامه رئیس خانه مطبوعات استان هرمزگان عنوان کرد: متأسفانه در شرایط کنونی رسانه‌های مکتوب نقشی رو به افول یافته‌اند. هرمزگان با مجموع ۱۴۲ رسانه، دارای ۹۶ رسانه مکتوب بوده که از این تعداد ۴۰ هفته‌نامه به چاپ می‌رسید، که با مشکلات به وجود آمده از جمله گرانی کاغذ فعالیتشان متوقف و یا کم‌تر از گذشته شده است.

معصومه قاسمی با بیان اینکه متأسفانه در استان هرمزگان چاپخانه وجود ندارد، اظهار کرد: مطبوعات مکتوب استان هرمزگان برای چاپ روزنامه‌ها، هفته‌نامه و غیره ناچارند آن‌ها را برای چاپ به تهران، کرمان و فارس ارسال کنند.

وی تصریح کرد: باید در خصوص خبرنگاران پایگاه‌های خبری تجدیدنظر شود، خبرنگاران آن‌ها مانند همکاران خود در رسانه‌های مکتوب و نیز خبرگزاری‌های بیمه نیستند.

قاسمی در پایان گفت: نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی بسیار اهمیت دارد و فقر فرهنگی بسیار خطرناک‌تر از فقر اقتصادی است، لذا درخواست داریم امکانی فراهم شود تا با استفاده از امتیاز مرزی بودن و دارا بودن شرایط موردنیاز برای واردات کاغذ، فعالان خود بتوانند کاغذ موردنیاز را وارد کنند.

همچنین نماینده خبرگزاری‌های استان هرمزگان نیز گفت: با توجه به شرایط حساس امروزه کشور و اتفاقات مختلف در حوزه خلیج‌فارس، خبرگزاری‌های استان در ارسال اخبار دارای حساسیت ویژه‌ای هستند و در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی منبع خبری ویژه‌ای در کشور به‌حساب می‌آیند، لذا از شما درخواست داریم تا نگاه ویژه‌تری به خبرگزاری‌های استان داشته باشید.

هومن محمد کرمی افزود: برای پوشش‌های خبری قوی نیازمند تجهیزات مناسب هستیم و خبرنگاران خبرگزاری‌های استان باید آموزش‌های مضاعفی را نسبت به سایر استان‌ها بگذرانند.

وی اظهار کرد: تعدادی از همکاران ما مدت ۲۰ سال است که بدون بیمه فعالیت کرده‌اند و اخیراً تصمیماتی برای آن‌ها گرفته‌شده است، اما سؤال این است که تکلیف ۲۰سال عمر رفته آن‌ها چه می‌شود؟ پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن حق بیمه برای آن‌ها امیدواری نسبی بعد از ۲۰ سال به آن‌ها دهید.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: این انجمن از سال ۹۶ با مجوز تعاون فعالیت رسمی خود را آغاز و دارای ۱۰۰ عضو فعال است.

شمس‌الدینی عنوان کرد: تنها راه نجات خبرنگاران عدم دخالت است. شرایط اقتصادی موجود متأسفانه برخی از خبرنگاران را حذف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به امضای تفاهم‌نامه توسعه فرهنگی استان خواهشمندیم به آن عمل شود.

شمس‌الدینی بیان کرد: اگر خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور است پس از نظر درامد و بیمه نیز باید تجدیدنظر شود. با توجه به اینکه مطبوعات استان روزهای سختی را داشته است، یارانه‌ای برای آن در نظر گرفته شد که متأسفانه کفاف هزینه‌ها را نداد. مطبوعات به جد نیازمند حمایت هستند.

رئیس انجمن سینماگران استان نیز در ادامه افزود: چرا در استان هرمزگان پردیس سینما نداریم؟

مهرداد امیرزاده با بیان اینکه طی تفاهم‌نامه‌ای شهرداری‌ها، فرهنگسراهایی در سطح شهر ساخته‌اند اما هیچ‌کدام از آن‌ها دست سینماگران نیست.

وی گفت: فراهم شدن تجهیزات سینمایی را برای کمک به پیشرفت این صنعت و این هنر در استان نیاز داریم.

نماینده آموزشگاه‌های سینمایی استان هرمزگان تصریح کرد: رشد سیستم آموزشی آموزشگاه‌ها، توزیع فیلم، فراهم شدن تجهیزات و لوازم فیلم‌سازی، کمک به فیلم‌سازان ایرانی برای و روز به بازارهای جهانی، تخصیص بودجه برای فعالیت‌های فیلم‌سازی، برگزاری ورکشاپ های مختلف، کمک به ارسال آثار تولیدی به جشنواره‌های بین‌المللی، برخورد با اماکن غیرمجاز از مجموعه درخواست‌های ما بوده و در نهایت امیدواریم به لحاظ مکان فعالیت به نحوی(تخصیص وام_ زمین) نیز اقداماتی صورت گیرد.

نماینده جامعه قرآنی استان هرمزگان نیز در ادامه به بیان اهمیت جایگاه قرآن در میان اقشار و سنین مختلف جامعه پرداخت و افزود: با توجه به اهمیت قرآن در میان مسلمانان نباید شاهد مظلومیت این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: استان هرمزگان دارای مفاخر قرآنی بسیاری است، لذا امیدواریم شرایط برگزاری نشست‌هایی ایجاد شود که به‌عنوان مشاور قرآنی در آن‌ها حضور یابند.

رئیس انجمن مد و لباس استان هرمزگان نیز عنوان کرد: این انجمن با ۱۲۰ عضو مدت ۱۰ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

آریانا بیان کرد: مدت ۵ سال است که در حال پیگیری برای تخصیص فضا به فعالان این عرصه هستیم، تا مکانی برای عرضه محصولات داشته و در قدم‌های بعد اقدام به صادرات این محصولات کنیم.

رئیس انجمن ترانه استان هرمزگان گفت: این انجمن با بیش از ۵۰ سال قدمت به‌صورت هفته‌ای نشست‌هایی برگزار می‌کند و در فعالیت‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف از جمله کودکان کار به فعالیت پرداخته است.

سامان سایبانی افزود: تمام داشته‌های ما همان نداشته‌هایی است که دیگر نداریم. در اواسط دهه ۸۰ کنگره ملی ترانه در استان برگزار می‌شد اما دیگر این امکان برای استان فراهم نشده است.

وی ادامه داد: تالار مرکزی در حال تخریب است ما هیچ زمان به آن دسترسی نیافته‌ایم، اما خوشبختانه اخیراً آقای کمالی با دست‌خالی اما پشتکار و آقای همتی با همت اتفاقات خوبی را رقم‌زده‌اند.

در ادامه نماینده هنرمندان شهرستان حاجی‌آباد بیان کرد: نبود امکانات و تجهیزات در این شهرستان نیز مانند سایر شهرستان‌ها مانع  فعالیت مناسب هنرمندان حاجی‌آباد شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه حاجی‌آباد با برگزاری مراسمات داخلی توانمندی خود را در این خصوص به نمایش گذاشته است لذا درخواست داریم که امکان برگزاری جشنواره‌های ملی نیز فراهم شود.

در ادامه نماینده هنرمندان جزیره هرمز تصریح کرد: جزایر در بحث هنر نیز محروم‌اند، بهبود شرایط زیرساختی، عملی شدن دغدغه‌ها و خواسته‌های هنرمندان و مکان مناسب اداره‌ای برای فعالیت تعدادی از درخواست‌های ما است.

نماینده صنف کتاب‌فروشان نیز در ادامه عنوان کرد: بازار کتاب بازاری بیمار است. درست است که سرانه مطالعاتی در کشور پایین است اما این بدین معنا نیست که اصلاً کتاب‌خوان نداریم، کتاب‌خوان که هست اما کتاب گران شده است  و همان کتاب‌خوان‌ها هم دیگر آن‌چنان توانایی خرید کتاب ندارند.

استاد افزود: کتابی معروف به نام ۴ اثر از فلورانس اسکاول شین سال گذشته ۲۰ هزار تومان بود، حال همان کتاب با قیمت ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، چگونه انتظار داریم فرهنگ و هنر پیشرفت کند وقتی ماده اولیه تمام هنرهای و فرهنگ‌ها کتاب است و آن‌هم به این روز افتاده است؟!

وی اضافه کرد: اگر فکری به حال کتاب نشود، فرهنگ بیمارتر از این هم خواهد شد.

استاد اظهار کرد: یک‌بار برای همیشه تکلیف مالیات برای کتاب‌فروشی‌های مشخص شود و تصمیم مشخصی برای آن گرفته شود، یک سال می‌گویید معافیم از پرداخت مالیات و سال بعد می‌گویید شما سواد ندارید و نمی‌دانید قانون عدم پرداخت مالیات دقیقاً چه می‌گوید! مجدداً معاف می‌شویم و مجدداً بی‌سواد!

در پایان معاون صندوق اعتبار هنرمندان نیز به ارائه توضیحات در خصوص اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: ۴۶۰ نفر عضو قطعی صندوق‌اند و بسیاری از شهرستان‌ها حتی یک نفر هم عضو ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نیز بیان کرد:  تجهیز ۱۴ انجمن، کمک به رفع مشکلات خانه مطبوعات، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز استان از اقدامات اخیر صورت گرفته است.

رضا کمالی زرکانی افزود: فاز اول توسعه زیرساخت‌ها شروع خواهد شد، توسط استاندار به شهرداران دستور داده شد که برای هنرمندان پلاتوهایی ساخته شود.

وی در پایان گفت: در خصوص تالار مرکزی نیز پیگیری‌ها در حال انجام است و امیدواریم به نتایج و توفیقات خوبی با مرکز برسیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − شش =