کد خبر : 172659
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
-

آیا نیروهای همپیمان امارات از جنوب یمن خارج می‌شوند؟

آیا نیروهای همپیمان امارات از جنوب یمن خارج می‌شوند؟

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از سایت خبری عربی ۲۱، حدس‌هایی در این زمینه زده می‌شود، برخی حدس می‌زنند امارات قصد دارد نیروهای رسمی‌ خود در یمن را با برخی مزدوران جایگزین کند، اما برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند تصمیم ابوظبی برای خارج کردن نیروهایش شامل این نیروهای هم‌پیمان نیز می‌شود. جدایی‌طلبان جنوب یمن پیشتر

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از سایت خبری عربی ۲۱، حدس‌هایی در این زمینه زده می‌شود، برخی حدس می‌زنند امارات قصد دارد نیروهای رسمی‌ خود در یمن را با برخی مزدوران جایگزین کند، اما برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند تصمیم ابوظبی برای خارج کردن نیروهایش شامل این نیروهای هم‌پیمان نیز می‌شود.

جدایی‌طلبان جنوب یمن پیشتر ابوظبی را به تلاش برای برهم زدن اوضاع شهرهای جنوبی با کمک این نیروهای هم‌پیمان و کنترل بر مناطق دارای منابع نفتی و بنادر حیاتی متهم کرده بودند.

گروه‌های هم‌پیمان با امارات

شورای انتقالی جنوب و نیروهای طارق با نیروهای وابسته به جنبش انصارالله مقابله می‌کنند، اما هیچ کدام مشروعیت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن را قبول ندارند. امارات حدود ۹۰ هزار سرباز را آموزش داد و به تازگی نیز تمامی نیروهای نظامی در غرب یمن از جمله نیروهای مستقر در شهر حدیده را تحت فرماندهی طارق صالح درآورده و در راستای تقویت کنترل خود بر این نیروها در منطقه جهت مقابله با هرگونه تنش نظامی تلاش کرد.

از جمله گروه‌های مسلح در یمن که امارات از آنها حمایت می‌کند، گردان‌های ابوالعباس هستند که نفوذ آنها در شهر تعز بیشتر است، همچنین نیروهای جزیره سقطری که امارات آنها را مسؤول ساخت پایگاه‌هایی آموزشی برای جوانان این جزیره و ارتقای آنها به عنوان قدرتی امنیتی و نظامی در جزیره کرده است و اعضای آنها تحت آموزش‌های گسترده در تمامی زمینه‌های تخصصی قرار می‌گیرند، همچنین امارات از ایجاد گردان‌های “محافظان سقطری” که در ابوظبی آموزش دیده و تجهیزات و خودروهای نظامی در اختیارشان قرار گرفته است، حمایت می‌کند.

علاوه بر این امارات از نیروهای نوار مرزی در عدن حمایت کرده است، نیروهایی که فعالیت‌های آنها جنجال به پا کرده و موج بزرگی از کشمکش‌ها میان آنها و دولت مستعفی را ایجاد کرده و مناطق نفوذ آنها در خارج این شهر را تا شهرهای لحج و ابین گسترش داد.

در شهر نفت‌خیز شبوة، نیروهای ویژه شبوانیه همپیمان با ابوظبی پایگاه‌ها و نقاط استقراری را در داخل شهر ایجاد کرده و بدون اجازه کمیته امنیتی استان و یا هماهنگی با آن خودروهای زرهی را در این شهر مستقر کردند.

در حالی که نیروهای اماراتی شرکت گاز در بلحاف را پایگاه نظامی خود کرده بودند، نیروهای یاد شده بر مناطق حساس، حوزه‌های نفتی و بنادر ویژه صادرات کنترل یافتند. این نیروها دولت هادی را قبول نداشته و از فرماندهی نیروهای اماراتی در بلحاف دستور می‌گرفتند.

عادل دشیله، پژوهشگر سیاسی یمنی در این رابطه گفت: خروج نیروهای اماراتی بیشتر از آنکه یک عقب‌نشینی واقعی باشد، تنها یک جنجال رسانه‌ای است.

تقسیم یمن با انصارالله

دشیله در گفتگو با عربی ۲۱ اظهار کرد: امارات از مأرب و برخی از بخش‌های غربی یمن عقب‌نشینی کرده و در برخی مناطق جنوبی باقی می‌ماند.

این پژوهشگر یمنی گفت: امارات می‌خواهد شمال یمن را به جنبش انصارالله تحویل دهد و در جنوب یمن برای نیروهای ویژه منطقه‌ای که خود ایجاد کرده بماند، اما در صورت اجرایی شدن آن یمن وارد تونلی تاریک خواهد شد و مردم این کشور در کنار عربستان متحمل ضرر خواهند شد.

او درباره سرنوشت نیروهای تحت حمایت امارات گفت: این مساله به دستورات آتی ابوظبی مرتبط است، اگر امارات به حمایت‌های خوب خود از آنها ادامه دهد، آنها در جنوب یمن مستقر شده و کنترل آن را به دست خواهند گرفت، هدفی که در حال حاضر برای آن تلاش می‌شود. اما در صورتی که امارات حمایت از این شبه‌نظامیان را متوقف کند، آنها در اولین مقابله واقعی با دولت مستعفی یمن سقوط خواهند کرد و سرنوشت آنها همانند جریان جدایی‌طلبان در سال ۱۹۹۴ که قصد داشتند جنوب یمن را با حمایت مستقیم کشورهای عربی به دست بگیرند، شکست خواهد بود.

دشیله افزود: با وجود اینکه امارات از عقب‌نشینی نیروهای خود از یمن صحبت می‌کند، اما هرگز حمایت‌های خود را از نیروهای همپیمان خود متوقف نخواهد کرد و آن نیروها در آینده ابزاری در دست ابوظبی برای توقف هرگونه منفعت ملی و یا روند توسعه‌ای به ویژه در جنوب یمن باقی خواهند ماند.

نقش تخریبی

یاسین التمیمی، نویسنده و تحلیلگر یمنی به عربی ۲۱ گفت: نیروهایی که امارات در جنوب یمن مستقر کرده، همچنان از حمایت ابوظبی برخوردار هستند و این به معنای آن است که نقش تخریبی این نیروها در یمن ادامه خواهد یافت.

التمیمی اظهار کرد: خروج امارات از یمن هنوز مبهم است و در واقع، این مساله بیشتر کاهش حضور نظامی مستقیم چه از نظر نیروها و چه تجهیزات و خودروهای نظامی است.

این تحلیلگر یمنی برای این مطلب به مقاله منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست به قلم انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه استدلال کرد که قرقاش در آن بدون اشاره به کیفیت و سطح حضور امارات در ائتلاف عربی گفته بود که کشورش پس از عقب‌نشینی از جبهه‌های اصلی تحت کنترل خود از جمله جبهه ساحل و حدیده، بخشی از این ائتلاف باقی خواهد ماند.

تشکل‌هایی با ۹۰ هزار نیرو

التمیمی در ادامه گفت: ابوظبی تاکتیک روشنی را برای حفظ نفوذ خود در یمن از طریق تشکل‌های نظامی و امنیتی با حدود ۹۰ هزار نیرو در جنوب یمن در پیش گرفته است.

وی افزود: این نوع ساماندهی مجدد نیروها تنها تاکتیکی برای ادامه برنامه‌های نفوذ و کنترل ابوظبی بر بخش‌های گسترده و پر تنش جنوب یمن بدون تحمل پیامدها و تبعات انتخاب‌های فاجعه‌بار احتمالی است که آنها را به هدفی برای تشکل‌های مسلح و گروه‌های سیاسی مخالف با دولت مستعفی تبدیل می‌کنند.

جدایی جنوب یمن

التمیمی ادامه داد: از جمله آن انتخاب‌های فاجعه‌بار حرکت در مسیر همه‌پرسی است که ابوظبی بر این باور است یمن را به سمت این جدایی پیش خواهد برد حتی اگر این مساله نیازمند آغاز جنگی داخلی و موازی با جنگی باشد که در ژانویه ۲۰۱۸ در عدن آغاز شد.

وی در ادامه گفت: ابوظبی گام‌های سریعی به سوی برقراری آرامش و چه بسا هماهنگی با انصارالله برداشته و این امر با آغاز غیرمنتظره رایزنی‌ها با تهران درباره تنش‌ها با آمریکا در مورد امنیت منطقه همزمان شده است.

نویسنده و تحلیلگر یمنی درباره ادغام نیروهای همپیمان با امارات با ارتش یمن، احتمال تحقق چنین امری را بعید دانست.

وی اطلاعاتی از محافل نیروهای مورد حمایت امارات مبنی بر آمادگی آنها برای ادغام با ارتش به دلیل مدیریت برتری‌جویانه، تحریک‌آمیز و غیردوستانه ابوظبی بر فرماندهان و نیروهای یاد شده ارائه کرد.

کنترل بر جزیره سقطری

التمیمی تاکید کرد: راهی که ابوظبی برای کنترل بر جزیره سقطری در پیش گرفته با جدایی جنوب یمن ممکن می‌شود. جدایی جنوب فرصت لازم برای استفاده از اراده مردم جهت جدایی سقطری از جنوب را فراهم خواهد کرد.

او افزود: به تازگی نیروهای عربستانی فشارهایی را برای تحویل خودروهای شاسی بلند مصادره شده توسط مسئولان محلی به شورای انتقالی در سقطری اعمال کردند، این خودروها بخشی از حمایت مالی برای تجهیز نیروهای گارد مرزی به تجهیزات لازم برای کنترل مستقیم بر سقطری بود.

التمیمی در پایان این مساله را بعید ندانست که با توجه به افزایش مخالفت‌ها با حضور نیروهای اماراتی و اشغالگر خواندن این کشور، کل طرح ابوظبی با شکست مواجه شده و این کشور مجبور شود از تمامی بلندپروازی‌های خود برای نفوذ در جنوب یمن و کنترل بر سقطری دست بردارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 7 =