کد خبر : 172316
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
-

وعده شورای نظامی به عفو بازداشتی‌های سیاسی و لغو حکم اعدام غیابی رهبران گروه‌های مسلح

وعده شورای نظامی به عفو بازداشتی‌های سیاسی و لغو حکم اعدام غیابی رهبران گروه‌های مسلح

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از الیوم السابع، عقار پس از پایان نشست با هیئت شورای نظامی انتقالی در کاخ ریاست جمهوری جوبا، پایتخت سودان جنوبی در یک نشست خبری اظهارات مذکور را ایراد کرد. پیش از این، منابع موثق اعلام کرده بودند، هیات مشترک از شورای نظامی و ائتلاف مذاکرات خود را با

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از الیوم السابع، عقار پس از پایان نشست با هیئت شورای نظامی انتقالی در کاخ ریاست جمهوری جوبا، پایتخت سودان جنوبی در یک نشست خبری اظهارات مذکور را ایراد کرد.

پیش از این، منابع موثق اعلام کرده بودند، هیات مشترک از شورای نظامی و ائتلاف مذاکرات خود را با عبدالعزیز الحلو، رهبر جنبش مردمی در جوبا از روز شنبه آغاز می‌کنند.

بر اساس این توافق‌نامه، شورای نظامی و جنبش مردمی مسیرهای انسانی و گذرگاه‌ها را برای رساندن کمک‌ها به آسیب‌دیدگان جنگی در مناطق درگیر باز کرده و توافق‌نامه توقف خصومت‌ها را تمدید کردند. همچنین دو طرف توافق کردند همه بازداشتی‌های سیاسی را آزاد و احکام اعدام غیابی رهبران جنبش‌های مسلح را لغو کنند.

عقار گفت، صلح دائم یک مساله اساسی است و مشروط بر این است که به حاشیه رانده نشود و همه گروه‌های مسلح در آن مشارکت داشته باشند.

شمس‌ الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی نیز در این نشست خبری گفت، صلح بسیار حائز اهمیت است و همه طرف‌های سودانی باید برای دستیابی به صلح واقعی با همه طرف‌های مسلح همکاری کنند.

جوبا روز شنبه میزبان مذاکرات میان شورای نظامی انتقالی و دو شاخه جنبش مردمی آزادسازی سودان (گروه مالک عقار و عبدالعزیز الحلو) با ابتکار عمل سالواکر میاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی با هدف برقراری صلح در سودان بود.

خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره این مذاکرات گزارش داد، نشست‌های غیر علنی میان هیئت شورای نظامی و رهبران گروه جنبش مردمی وابسته به الحلو برگزار و دو طرف چگونگی توقف جنگ و تحقق صلح پایدار در سودان را مورد بررسی قرار دادند.

روز شنبه محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای نظامی سودان در راس یک هیئتی از این شورا وارد جوبا شد تا با سالواکر و نمایندگان جنبش مردمی به رهبری الحلو و عقار دیدار کند. دقلو در دیدار با سالواکر مذاکرات مشترک پیرامون روابط دوجانبه میان سودان و سودان جنوبی و بحران خارطوم را بررسی کرد.

از ماه ژوئن ۲۰۱۱ جنبش مردمی با دولت سودان در استان کردفان جنوبی و نیل آبی واقع در جنوب شرق کشور در حال نزاع است. پس از اینکه شورای آزادسازی انقلابی این جنبش در ژانویه ۲۰۱۷ دستور برکناری رئیس این جنبش یعنی عقار را صادر کرد تا جنبش مردمی به دو شاخه؛ شاخه نخست به رهبری الحلو و شاخه دوم به رهبری عقار تقسیم شود، جنبش مردمی با دودستگی‌های شدیدی روبروست. شاخه تحت رهبری الحلو نماینده ایالت کردفان جنوبی و شاخه تحت رهبری عقار نماینده نیل آبی است.

براندازی نظام عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین سودان چشم‌انداز جدیدی پیش‌روی روابط خارطوم و جوبا باز کرده است و در این راستا، عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان پیامی از رئیس جمهوری سودان جنوبی دریافت کرد. در آن، برهان بر روابط عمیق میان دو طرف و اهمیت گسترش این روابط در همه سطوح با ادامه همکاری امنیتی تاکید کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + سیزده =