کد خبر : 172447
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
-

واشنگتن پست: آمریکا نظاره‌گر رنج تا حد مرگ ۳۰ هزار ساکنان اردوگاه الرکبان است

واشنگتن پست: آمریکا نظاره‌گر رنج تا حد مرگ ۳۰ هزار ساکنان اردوگاه الرکبان است

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه واشنگتن پست نوشت: “در اصل در اردوگاه آوارگان سوری الرکبان حدود ۵۰ هزار نفر زندگی کرده و عمده این افراد بالغ بر چهار سال است که در آنجا به سر می‌برند و اکثرا کسانی هستند که از منازلش در استان حمص فرار کرده‌اند. آنها تصمیم گرفتند در نزدیکی یک پایگاه

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه واشنگتن پست نوشت: “در اصل در اردوگاه آوارگان سوری الرکبان حدود ۵۰ هزار نفر زندگی کرده و عمده این افراد بالغ بر چهار سال است که در آنجا به سر می‌برند و اکثرا کسانی هستند که از منازلش در استان حمص فرار کرده‌اند. آنها تصمیم گرفتند در نزدیکی یک پایگاه نظامی آمریکا به نام پایگاه التنف چادر بزنند. آمریکا نزدیک به چند صد سرباز در آنجا مستقر کرده و نیروهایش در این پایگاه مشغول آموزش دادن به نیروهای محلی شریک در جنگ با گروه تروریستی داعش بوده و همزمان یک نقطه دارای اهمیت راهبردی در مسیر بین تهران و دمشق را در نزدیکی مرزهای سوریه با عراق و اردن در اختیار دارند.

با این حال هزاران نفر از این آوارگان به دلیل وضعیت ناگوار زیستی و مواجه شدن با گرسنگی قبول کرده‌اند که مجددا به اراضی تحت کنترل حکومت بشار اسد منتقل شوند.

اکثر این افراد نیز احتمالا یا از سوی نظام سوریه به اتهام شورشی بودن دستگیر شده، یا به اجبار وارد ارتش بشار اسد شده و یا کشته شده‌اند. با این حال آنهایی که نخواستند بر سر گرفتار شدن به این سرنوشت ریسک کنند همچنان در اردوگاه الرکبان به سر می‌برند و از جهان بیرون قطع ارتباط کرده و عمدتا در فیسبوک و توییتر تقاضای دریافت کمک می‌کنند.

یکی از ساکنان زن این اردوگاه که هویتش را فاش نکرده در پیامی ویدیویی گفت: من از محل اردوگاه الرکبان با شما صحبت می‌کنم. اردوگاه مرگ و گرسنگی، من از هر انسانی با وجدانی می‌خواهم که یک راه حل برای این کمپ پیدا کند.

در داخل این اردوگاه وضعیت وخیم است و ساکنان آن دیگر قادر به پیدا کردن غذا و یا دارو نیستند و بیماری‌ها شیوع پیدا کرده است. همچنین مردم حاضر در آنجا شغل و درآمدی نیز ندارند. آخرین کاروان کمک رسانی نیز در ماه فوریه به آنجا وارد شد و این اردوگاه از همه طرف در محاصره است.

با این حال این اردوگاه پابرجا مانده تنها به این خاطر که در محل شعاع امنیتی ۵۰ کیلومتری پایگاه التنف واقع است.

ساکنان این اردوگاه می‌خواهند که یا به آنها غذا رسانده شود و یا به محل دیگر برای پیدا کردن غذا منتقل شوند اما در عین حال می‌خواهند این محل خارج از کنترل حکومت بشار اسد باشد.

آنها شاید از انتقال پیدا کردن به نواحی شمالی که در اختیار کرد و یا عرب سنی هستند و یا به سمت شرق و عراق استقبال کنند اما هیچ جاده بازی به سمت خارج از کمپ وجود ندارد.

ساکنان الرکبان در ویدیوهای دیگری سربازان آمریکایی پایگاه التنف را به سبب دور نگهداشتن نظامیان حکومت سوریه، شبه نظامیان داعش و یا هم‌پیمانان ارتش سوریه تحسین کردند.

در جریان کنفرانس چند وقت پیش اجلاس امنیتی آستن در کلورادوی آمریکا از جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه سوال شد چرا آمریکا به ساکنان اردوگاه الرکبان غذا نمی‌رساند در حالی که خیلی راحت قابلیت چنین کاری را دارد.

او در پاسخ گفت: در درجه اول مساله این است که اگر ما به آنها غذا برسانیم این تلقی به وجود خواهد آمد که ما قرار است برای همیشه در آنجا بمانیم و ممکن است برای آنها گزینه‌های دیگری به عنوان مثال “رفتن به” شمال شرق یا شمال غرب سوریه وجود داشته باشد.

جفری مشغول مذاکره با روسیه درباره ارائه کمک‌های انسان دوستانه به اردوگاه الرکبان بوده است.

او با این حال اذعان می‌کند که این مذاکرات اکنون به بن بست رسیده‌اند و کاروان‌های کمک‌های سازمان ملل (که نیاز به دریافت مجور از حکومت بشار اسد دارند) در نتیجه این وضعیت متوقف مانده شده‌اند.

چیزی که جیمز جفری می‌گوید درست است چرا که اگر آمریکا شروع به غذا رساندن به مردم اردوگاه الرکبان کند مطمئنا مسکو استدلال خواهد کرد که آمریکا دست به یک اشغالگری نامشروع و دایمی در بخشی از سوریه زده است این می‌تواند تبعات دیپلماتیک و قانونی در پی داشته باشد.

با این حال چنین مساله‌ای در مقایسه با اجازه دادن به مردن مردم از گرسنگی بی‌اهمیت به نظر می‌رسد.

جیمز جفری با اشاره به اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است هر زمان خارج ساختن آمریکایی‌ها از پایگاه‌یشان را عملی کند، گفت: در درجه دوم ما نمی‌توانیم خودمان را متعهد به یک حضور بلندمدت در پایگاه التنف یا هر جای دیگری در سوریه کنیم. در هر صورت رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش با توییتی آن هم بدون مشورت با مقامات دولت خودش موضوع خارج شدن نظامیان آمریکا از سوریه را اعلام کرد.

معاذ مصطفی مدیر اجرایی سازمان گروه ضربت وضعیت اضطراری سوریه اظهار کرد: این حقیقت که ما به خاطر نگرانی از مسؤولیت پیدا کردن در قبال این مردم به آنها غذا ندهیم اصلا عقلانی نیست. حقیقت این است که ما برای رفاه حال آنها مسؤول هستیم چون آنها تحت حمایت ما زندگی می‌کنند.

در عین حال مسؤولیت آمریکا در قبال مردم الرکبان تنها انسانی نیست نیروهای محلی شریک آمریکا در جنگ با گروه داعش در منطقه از افراد همین اردوگاه به خدمت گرفته شدند. در اینجا آنها به عنوان سرباز غذا دریافت می‌کنند در حالی که خانواده‌ها و دوستان آنها به حال خود رها شده‌اند تا گرسنگی بکشند.

دولت روسیه نیز در ادامه می‌تواند مرگ آنها را برجسته ساخته و پروپاگاندا راه بیندازد و در آن بگوید آمریکا عمدا مردم را گرفتار گرسنگی می‌کند تا آنها را تبدیل به تروریست کند.

معاذ مصطفی ادعا کرد: روسیه و حکومت بشار اسد و افراط گرایان دارند از بحران انسانی در این اردوگاه برای تضعیف مشروعیت حضور نظامی ما در آنجا استفاده می‌کنند.

آمریکا برای بیش از هشت سال نتوانسته راهبردی پیش ببرد که براساس آن منافع مردم سوریه در اولویت قرار بگیرد اما این ۳۰ هزار نفر همچنان زنده بوده و برای زنده ماندن وابسته به کمک آمریکا هستند.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 12 =