کد خبر : 172312
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
-

تاثیر فیلم‌های تلویزیونی بر گرایش جوانان به استعمال سیگار

تاثیر فیلم‌های تلویزیونی بر گرایش جوانان به استعمال سیگار

به گزارش قائم آنلاین، افزایش مصرف سیگار در میان دختران و پسران جوان با عنوان مدگرایی زنگ خطری جدی به شمار می‌رود و رفتاری آسیب‌زا تلقی می‌شود. اما آنچه بیش از این حائز اهمیت و توجه صدچندان است، رشد مصرف سیگار در میان زنان و دختران جوان است و «سیگار کشیدن» یکی از اشکال استفاده

به گزارش قائم آنلاین، افزایش مصرف سیگار در میان دختران و پسران جوان با عنوان مدگرایی زنگ خطری جدی به شمار می‌رود و رفتاری آسیب‌زا تلقی می‌شود.

اما آنچه بیش از این حائز اهمیت و توجه صدچندان است، رشد مصرف سیگار در میان زنان و دختران جوان است و «سیگار کشیدن» یکی از اشکال استفاده از مواد دخانی محسوب می‌شود که امروزه در جامعه به ویژه در میان جوانان با سرعت بالایی در حال گسترش است.

حمید فدایی ده‌چشمه جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه پیام نور شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امروزه یکی از آسیب‌های جدی جامعه، مصرف بیش از حد دخانیات بوده که به شدت جامعه را تهدید می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر با سیر صعودی و بیش از حد مصرف آن در میان افراد جامعه روبرو هستیم که باید یک مسئله اجتماعی جدی تلقی شود.

فدایی گفت: از نظر بسیاری از جامعه شناسان اعتیاد نتیجه نارسایی‌های موجود در فرهنگ و ساختار اجتماعی یک جامعه است، هر جامعه‌ای نه تنها هدف‌های فرهنگی تجویز شده‌ای دارد، بلکه وسایل اجتماعی پذیرفته شده‌ای را نیز برای دستیابی به این هدف‌ها در اختیار دارد، هرگاه این وسایل در دسترس فرد قرار نگیرد، احتمالاً آن شخص به رفتار انحراف‌آمیز دست می‌زند.

وی برنامه‌ریزی به منظور صرف بهینه اوقات فراغت و تأمین امکانات ورزشی و تفریحات سالم به خصوص توسعه و ترویج ورزش‌های همگانی، آگاه‌سازی افراد در مورد خطرات و مضرات ناشی از مواد مخدر، راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی مرتبط با مصرف دخانیات در محله‌ها، مدارس، مساجد و مراکز آموزش عالی به خصوص دانشگاه‌ها به منظور آشنایی شهروندان با گرایش به مصرف مواد مخدر را از راه‌های پیشگیری کاهش مصرف دخانیات برشمرد.

این جامعه‌شناس بیان کرد: ایجاد سرگرمی‌های مثبت و سازنده، ایجاد کار آفرینی و ایجاد شغل برای افراد بیکار، استفاده از مبلغان دینی و مذهبی و بررسی نقش نهادهای دینی و فرهنگی در پیشگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر در جامعه هدف، برگزاری کارگاه‌های مختلف با شعار جلوگیری از اعتیاد در ارگان‌ها و سازمان‌ها، انجام مشاوره و استفاده از مشاوران برجسته در سطح جامعه برای کسانی که در معرض خطر اعتیاد قرار دارند از دیگر راه‌های پیشگیری کاهش مصرف دخانیات است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی به منظور کاهش مصرف دخانیات زمانی تأثیرگذار خواهد بود که به طور مداوم انجام شود، تصریح کرد: بایستی رسانه‌ها در این فرایند نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا با افزایش آگاهی عمومی در رابطه با دخانیات و آثار آن، شاهد کاهش مصرف سیگار در جامعه باشیم، گرچه بیشترین مسئولیت، بر عهده خانواده‌ها است که باید در رابطه با مضرات سیگار آگاه شوند.

فدایی ده‌چشمه گفت: اعتیاد یک موضوع بسیار پیچیده بوده، به نوعی که در جهان به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی شناخته شده است، هر چقدر در زمینه پیشگیری هزینه کنیم در واقع روی سلامت عمومی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی گفت: متأسفانه امروزه در سینماها و تلویزیون این رفتارها بسیار مشاهده می‌شود و همین امر موجب تحریک و تشویق نوجوانان و جوانان شده است، در نتیجه آن‌ها فکر می‌کنند که این رفتاری عادی است و به بازتولید آن می‌انجامد.

این مدرس دانشگاه افزود: مطالعات دانشگاهی نشان می‌دهد مصرف سیگار توسط هنرمندان در فیلم‌های سینمایی می‌تواند به شیوع مصرف سیگار در جوانان منجر شود، این در حالی است که به گفته بسیاری از محققان تحقیقات نشان می‌دهد، تبلیغ مصرف سیگار به خصوص توسط هنرمندان و یا الگوهای جامعه ۹ برابر فرد را نسبت به مصرف سیگار تحریک می‌کند.

وی در خصوص واردات دخانیات، خاطرنشان کرد: در ابتدا این سوال پیش می‌آید که چرا روز به روز آمار مصرف دخانیات رو به افزایش است؟ با توجه به ارزان و در دسترس بودن دخانیات در کشور همین امر سبب شده تا افراد به مصرف دخانیات گرایش بیشتری پیدا کنند، این در حالی است که مباحث اقتصادی و اجتماعی از جمله موضوعات مهمی بوده که سبب گرایش افراد به مصرف دخانیات می‌شود، همچنین آمارها نشان می‌دهد یک سوم صنعت دخانیات دنیا از طریق قاچاق اداره می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =