کد خبر : 172189
تاریخ انتشار : شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
-

۲ هزار دانش آموز محروم‌ترین منطقه آموزشی ایران محرومیت‌زادیی می‌شوند

۲ هزار دانش آموز محروم‌ترین منطقه آموزشی ایران محرومیت‌زادیی می‌شوند

به گزارش قائم آنلاین، وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های زیرمجموعه آن در برآورده‌های خود تاکید و تصریح می‌کنند سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان آموزشی ایران است؛ سازمان توسعه،تجهیز و نوسازی مدارس ایران که بازوی عمرانی وزارت آموزش و پرورش است برآورد کرده میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز که مهم‌ترین شاخص

به گزارش قائم آنلاین، وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های زیرمجموعه آن در برآورده‌های خود تاکید و تصریح می‌کنند سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان آموزشی ایران است؛ سازمان توسعه،تجهیز و نوسازی مدارس ایران که بازوی عمرانی وزارت آموزش و پرورش است برآورد کرده میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز که مهم‌ترین شاخص آموزشی‌ست و از آن به عنوان معلم دوم یاد می‌شود در کشور حدود ۵ متر و در سیستان و بلوچستان با احتساب مدارس تخریبی و ناایمن کمتر از ۳ متر است.

همین سازمان برآورد کرده محروم‌ترین منطقه آموزشی سیستان و بلوچستان که محروم‌ترین منطقه آموزشی ایران هم به‌حساب می‌آید بخش دشتیاری چابهار است؛ سرانه فضای آموزشی در این بخش با ۲۹ هزار نفر دانش آموز کمتر از ۷۰ سانتی‌متر است. بر طبق برآورد سازمان توسعه و نوسازی مدارس ایران عمده دانش آموز دشتیاری در کلاس‌های تخریبی، کپری، گلی و عمدتا بدون انشعاب آب و برق درس می‌خوانند .

محرومیت‌زدایی آموزشی از سیستان و بلوچستان شاهکار است

وزارت آموزش و پروش محرومیت‌زدایی آموزشی از سیستان و بلوچستان را ” شاهکار” توصیف کرده و سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش پرورش هم زمان سکانداری‌اش گفته: سیستان و بلوچستان برای ما در اولویت است چراکه وقتی استان‌های کشور را ازنظر امکانات و وضعیت آموزش و پروش رتبه‌بندی می‌کنیم آذربایجان غربی جزو ضعیف‌ترین استان‌هاست اما فاصله شاخص‌های سیستان و بلوچستان با آذربایجان غربی بسیار زیاد است و اگر بتوانیم وضعیت آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان را به آذربایجان غربی برسانیم، شاهکار کرده‌ایم .

محمد انور بادپا رئیس آموزش و پرورش بخش دشتیاری چابهار به ایسنا می‌گوید: این بخش با بیش‌از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت یکی‌از بزرگ‌ترین بخش‌های جمعیتی ایران است که مقدمات برای مستقل شدن و شهرستان شدنش از چابهار هم فراهم شده است .

وی می‌افزاید: دشتیاری ۲۹ هزار نفر دانش آموز دارد که در ۳۲۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند، باتوجه به کثرت دانش آموزان، آموزش و پرورش دشتیاری مستقل از آموزش و پرورش شهرستان و مستقیما زیرنظر اداره کل است .

بادپا تصریح می‌کند: حداقل ۸۴ مدرسه دشتیاری فاقد انشعاب برق هستند و ما مجبوریم خیلی زودتر از دیگر نقاط استان و کشور سال تحصیلی را پایان دهیم تا از گرمازدگی دانش آموزان جلوگیری کنیم هرچند با دمای ۵۰ درجه دشتیاری بعد از نوروز دانش آموزان زیادی گرما زده می‌شوند .

انور بادپا تاکید می‌کند: کمبود شدید و جدی سرانه فضای آموزشی و مدرسه باعث شده دانش آموزان دانش‌آموز این بخش در شیفت‌های مخالف و در مدارس غیر استاندارد با کمترین بازدهی تحصیل کنند. دشتیاری تنها نقطه‌ی آموزشی کشور است که که‌بدلیل کمبود جدی معلم، یک معلم در دو شیفت درس می‌دهد .

دشتیاری ۶۰ سال دیگر محرومیت‌زدایی می‌شود !!!

اداره کل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان برآورده کرده اگر دشتیاری بخواهد به سرانه میانگین فعلی کشوری یعنی چیزی حدود ۵ متر برسد با تخصیص اعتبارات فعلی ۶۰ سال زمان لازم است؛ سرآدم سوت می‌کشد، در کنار نهادهای خدمت‌رسان دولتی و حکومتی، یک گروه خیری پرتوان وارد شده است؛ “دستیاری به دشتیاری”… می‌گوید” عهده بسته یک انقلاب آموزشی در ایران ایجاد کند .”

دستیاری به دشتیاری را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران سال ۹۴ راه انداختند و از یک کمپین کوچک حالا تبدیل به یک موسسه خیری مردم نهاد سراسری شده است که از هرجایی خیران را برای مدرسه‌سازی، مدرسه داری و مدرسه‌یاری در دشتیاری پای کار می‌آورد، تسنیم پیشتر در گزارشی به این موسسه و فعالیت خیری آن پرداخته است .

دستیاری به دشتیاری می‌گوید” حالا به اولین گام انقلابش نزدیک شده است” حسین علیمرادی مدیر و موسس این خیریه می‌گوید: ما جوانان عمدتا دهه هفتادی در این موسسه دشتیاری را محرومیت‌زدایی می‌کنیم؛ قصد داریم با یک برنامه مدون و در یک بازه زمانی ۱۵ ساله، ۳۳۰ مدرسه دشتیاری را نوسازی، تعمیر، تجهیز و یا بازسازی کنیم؛ از سال ۹۶ تاکنون ۷ پروژه مدرسه‌سازی را در دشتیاری شروع کردیم، بخشی پایان یافته و بخشی درحال ساخت است .

علیمرادی تاکید می‌کند: ما فقط مدرسه نمی‌سازیم؛ مدرسه‌سازی، مدرسه‌داری و مدرسه‌یاری هم هدف‌ماست؛ همه مدارس فعلی دشتیاری را را با یک سیستم پایش، پایش آماری می‌کنیم، نیازهایشان را برآورد می‌کنیم و متناسب با نیازش اقدام به تعمیر، بازسازی، تجهیز و یا دوباره سازی آن می‌کنیم؛ خود ما و یا خیران ما هم مدرسه نمی‌سازند؛ پایش و مطالعه خود و اعتبارات خیری ساخت و ساز و یا تعمیر مدرسه را نیروهای متخصص بومی با نظارت خود واگذار می‌کنیم .

حسین علیمرادی می‌گوید: مدرسه یاری را هم هدف‌ماست؛ علاوه‌بر پخش بسته‌های آموزشی، اساتید دست اول انگیزشی و کنکور را در قالب دوره‌های مختلف از تهران به دشتیاری می‌آیند و به تدریس دانش‌آموزان می‌پردازند و استعدادهای دانش‌آموزان طبقه‌بندی و برمبنای آن استعداد راهنمایی می‌شوند .

مدیر موسسه دستیاری به دشتیاری ادامه می‌دهد: از سال ۹۶ تاکنون با یک شیب ملایم در توسعه و پیشرفت جلو رفتیم و حالا به گام اول انقلاب آموزشی خود رسیدیم، موفق شدیم با رایزنی با منطقه آزاد چابهار و خیران برای مهرماه امسال ۷۰ کلاس درس جدید،استاندارد و مدرن برای دشتیاری بسازیم؛ این کلاس‌ها با مشارکت خیران ما و منطقه آزاد چابهار با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان همگی تا مهرماه امسال ساخته می‌شوند و تحویل دانش آموزان خواهند شد .

علیمرادی می‌گوید: با ساخت این مدارس که عمدتا در محروم‌ترین روستاها و مناطق دشتیاری ساخته می‌شوند حداقل ۲ هزار دانش‌آموز صاحب مدرسه‌های مدرن و مجهز خواهند شد.

وی خاطرنشان می‌کند: این آغاز گام اول تحول ماست، گام‌های بعدی را به مراتب تا محرومیت‌زدایی سراسری از دشتیاری برخواهیم داشت؛ برنامه مدون ما ۱۵ ساله است، البته امیدواریم زودتر با مشارکت فعال خیران و ارگان‌های اقتصادی زودتر شود؛ از ارگان‌های اقتصادی هم می‌خواهیم با درک مسولیت اجتماعی خود پای کار بیایند و به ما در ساخت مدارس کمک کنند، از خیران گمنام تهران و منطقه آزاد چابهار هم که تاکنون ثابت قدم همراه ما بودند ممنونیم،امیدواریم همچنان پایدار بمانند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + یازده =