کد خبر : 172204
تاریخ انتشار : شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
-

کلیات سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی تصویب شد

کلیات سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی تصویب شد

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: خوشبختانه پس از حدود ۶ ماه موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سامان رسید. رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: خوشبختانه نتیجه حاصل شده مبین استمرار تلاش‌ها و استفاده از تجربیات انباشته شده

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: خوشبختانه پس از حدود ۶ ماه موضوع تعیین اعضای کارگروه‌های برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سامان رسید.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: خوشبختانه نتیجه حاصل شده مبین استمرار تلاش‌ها و استفاده از تجربیات انباشته شده در تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

وی در ادامه از انتشار سه کتاب توسط شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با همکاری سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه‌ها سمت خبر داد.

س از سخنان دکتر مصباحی مقدم دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ماهیت این رشته باید از غلظت اقتصاد در این رشته کاسته شود.

وی افزود: اقتصاد از آن جهت که با قواعد انسانی و جبر اجتماعی مواجه هست یک علم کامل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از این منظر یک اقتصاد که بر خلاف اقتصاد متعارف که انسان‌ها را کاملاً یکسان می‌بیند و معتقد به تفاوت انسان‌ها است، لازم است.

پس از سخنان دکتر حداد عادل، ادامه بررسی سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت.

در این برنامه درسی که با توجه به نظرات و پیشنهادهای اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده است، مواردی مانند روش تحقیق در این رشته، نظریه‌های جامعه‌شناسی خرد، جامعه‌شناسی احساسات، جامعه‌شناسی هویت و… مورد اشاره قرار گرفته است.

در این گزارش و با اشاره به ارتباط این رشته با علوم اجتماعی و گنجانیدن معارف اسلامی در این حوزه مواردی مانند توجه به مطالعات فرهنگی در بررسی وضعیت روانی جامعه نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کاظمینی معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی و کج‌روی‌های جامعه در برنامه درسی مورد توجه مناسب قرار گرفته است.

پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی، دکتر حداد عادل با رأی مثبت اعضاء سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.

دستور دوم جلسه ۱۶۹ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی در مقطع دکترای پیوسته بود که گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصباحی مقدم ارائه شد.

وی در مورد انگیزه راه‌اندازی این رشته گفت: با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در فناوری‌های محاسباتی در این رشته قصد داریم تا مهارت‌های استفاده دانش‌آموختگان اقتصاد از این ابزار تقویت شود.

وی افزود: بار اصلی در این زمینه بر عهده دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) بوده است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصباحی مقدم، دکتر حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) طی سخنانی گفت: موضوع اقتصاد محاسباتی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در میان فیزیکدان‌ها و شیمی‌دان‌ها شکل گرفت.

وی افزود: این جمع باعث پیرامون موضوع عدم قطعیت در علوم طبیعی، کار خود را آغاز کردند و بعد از اضافه شدن متخصصان علوم اقتصادی، رایانه و… کار خود را گسترش دادند.
دکتر راغفر ادامه داد: نتایج کار این مجموعه به شکل‌گیری یک تفکر نوین در علم اقتصاد شکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: بحران‌های اقتصادی نشان داد نظرات اقتصادی متعارف در تبیین مفاهیم نوین اقتصادی ناتوان است و این ناتوانی موجب شد تا موضوع ورود مفاهیم جدید و بین‌رشته‌ای پای خود را به علم اقتصاد باز کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد جامعه ما هم تکیه بیش از حد به مفاهیم انتزاعی و بی‌توجهی به مفاهیم عینی است.

پس از سخنان دکتر راغفر، اعضای شورای تحول به اظهار نظر درباره کلیت برنامه آموزشی دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی پرداختند و سپس دکتر راغفر به بررسی دیدگاه های ارائه شده پرداخت و گفت: علوم آینده دارای چند ویژگی مانند ریاضی محور بودن، به‌کارگیری هوش مصنوعی، حرکت از اقتصاد خرد به اقتصاد کلان توجه به رفتار جمعی است.

وی افزود: این رشته بر نظریه بازی توجه دارد و در این نظریه منافع هر یک از اعضای یک گروه از تصمیم کل اعضای گروه تأثیر می‌گیرد.همچنین در این رشته سعی شده تا قواعد بازی‌ اقتصادی تبیین و تشریح شوند.

وی گفت: این رشته به نوعی نقد رشته اقتصاد متعارف است و به همین دلیل نمی‌تواند ذیل آن تدریس شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصباحی مقدم هم در این زمینه گفت: با توجه به محدودیت تعداد دروس اصلی، برخی از مباحث مهم در دروس اختیاری گنجانیده شده است.

وی افزود: در بسیاری از دانشگاه‌ها این درس تحت عنوان اقتصاد محاسباتی رفتاری تدریس می‌شود.

رئیس کارگروه اقتصاد و شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: رشته اقتصاد جزء علوم رفتاری دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل لازم است در آن دروس اسلامی هم باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی بارها با حضور متخصصان رایانه و… بازنویسی شده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان کلیات سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی تصویب شد و بررسی جزئیات آن به جلسه آینده موکول شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × سه =