کد خبر : 171707
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
-

ورزش با بدن چه می کند

ورزش با بدن چه می کند

به گزارش قائم آنلاین، بدون شک، سلامت جسمانی مردم هر جامعه به واسطه قابلیت عملکرد نرمال آنها در جامعه تعیین می‌شود. امروزه امید به زندگی، کاهش مرگ‌ومیر زودرس، افزایش سطح سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی و پیشگیری از شیوع  بیماری‌ها به‌عنوان شاخص‌های توسعه جوامع شناخته می‌شوند. با این حال، از نیمه دوم قرن بیستم پیشرفت‌های

به گزارش قائم آنلاین، بدون شک، سلامت جسمانی مردم هر جامعه به واسطه قابلیت عملکرد نرمال آنها در جامعه تعیین می‌شود. امروزه امید به زندگی، کاهش مرگ‌ومیر زودرس، افزایش سطح سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی و پیشگیری از شیوع  بیماری‌ها به‌عنوان شاخص‌های توسعه جوامع شناخته می‌شوند.

با این حال، از نیمه دوم قرن بیستم پیشرفت‌های تکنولوژیک، تغییر در شیوه گذراندن اوقات فراغت (تماشای تلویزیون و …)، توسعه حمل‌ونقل موتوری و عادت به استفاده از غذاهای فرآوری‌شده، بسته‌بندی و آماده، موجب شده تا سبک زندگی غیرفعال و کم‌تحرک در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه گسترش یابد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد، سبک زندگی کم‌تحرک با فاکتورهای خطرآفرین بیماری‌های پرفشاری خون، قلبی- عروقی، دیابت غیروابسته به انسولین، پوکی استخوان، افسردگی و حتی انواع مختلفی از سرطان در ارتباط است.

از سوی دیگر شواهد اپیدمیولوژیک از افزایش شتاب شیوع چاقی و بیماری‌های مزمن مرتبط با بی‌تحرکی در سراسر جهان حکایت دارد که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار سنگینی را بر کشورها تحمیل خواهد نمود.

نتایج برخی مطالعات و آمارهای منتشرشده در این رابطه بسیار تأمل‌برانگیز است. در جامعه اروپا ۴۲ درصد از کل مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی است. حدود ۲ تا ۸ درصد از کل هزینه مراقبت بیماران در کشورهای غربی به چاقی نسبت داده می‌شود و تنها پوکی استخوان ناشی از کم‌تحرکی، سالانه ۷/۱ میلیون پوند هزینه بر خدمات بهداشت ملی NHS و دولت انگلستان تحمیل می‌کند.

از همین رو، تغییر در سبک زندگی به واسطه اجرای برنامه‌های علمی و ورزشی مورد توجه نهادهای متولی بهداشت و سلامت عمومی کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته است.

فعالیت ورزشی به عنوان یک استرس فیزیولوژیک، بدن را با طیف گسترده‌ای از رخدادهای زیست- شیمی مواجه می‌سازد که با توجه به ماهیت، شدت و حجم فعالیت بدنی و سایر عوامل محیطی (دما،رطوبت، ارتفاع و …) منجر به بروز پاسخ‌ها و سازگاری‌های ساختاری و عملکردی مختلفی در سیستم‌های حیاتی بدن می‌شود.

 

ورزش، عامل تعدیل‌کننده فاکتورهای خطرآفرین بیماری‌های متابولیک

مدیر امور ورزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اردبیل در خصوص تعریف رخدادهای زیست- شیمی جسمانی اظهار کرد: بررسی این رخدادهای زیست-  شیمی و پاسخ‌ها و سازگاری‌های ناشی از آن و همچنین کاربرد و تعامل یافته‌های علمی در این زمینه با سایر حوزه‌های مختلف همانند سلامت، افزایش ظرفیت کار فیزیکی، درمان بیماری‌ها و بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران حرفه‌ای در حیطه دانش «فیزیولوژی ورزشی» خلاصه می‌شود.

خورشیدی افزود: پیشرفت‌های علمی سه دهه اخیر در زمینه فیزیولوژی ورزشی، موجب شده برنامه‌های علمی تمرینات ورزشی به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه‌ ارزان در جهت کاهش هزینه‌های سنگین درمانی شناخته شود و علاوه بر این، ورزش به‌عنوان عامل تعدیل‌کننده فاکتورهای خطرآفرین، می‌تواند در بازتوانی و درمان بسیاری از بیماری‌های متابولیک شایع قرن حاضر تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

سطوح فعالیت‌های ورزشی افراد مورد سنجش قرار گیرد

مدیر امور ورزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی اردبیل گفت: متولیان بهداشت و درمان کشور پیش از توصیه مردم به ورزش و فعالیت بدن‌ بهتر است به مطالعه و الگوبرداری از دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه سلامت بپردازند.

وی افزود: این دستورالعمل‌ها نشان می‌دهند که به منظور توسعه مداخلات فعالیت بدنی سازمان‌یافته، مؤثر و دقیق، مشارکت متخصصان سلامت با سایر گروه‌های حرفه‌ای مثل گروه‌های توسعه‌دهنده ورزش ضروری است.

به عبارت دیگر، توصیه افراد به ورزش به تنهایی کافی نیست و در بسیاری از موارد لازم است سطوح فعالیت ورزشی افراد مورد سنجش قرار گرفته و برنامه‌های ورزشی انفرادی تجویز و میزان پیشرفت و تبعیت از برنامه تمرینی مورد رصد قرار گیرد.

خورشیدی بیان کرد: متاسفانه در کشور ما ضعف آموزشی در پرورش نیروهای متخصص وجود دارد و تقابل سیاست‌های حوزه سلامت با نقش‌آفرینی فیزیولوژیست‌های ورزشی در کمک به افزایش سطح سلامت عمومی جامعه باعث شده بسیاری از مردم فقط با مراجعه به باشگاه‌های ورزشی در برنامه‌های ورزشی شرکت کنند.

وی ادامه داد: این افراد بدون آنکه از میزان بهبود و پیشرفت خود آگاه شوند و مشاوره علمی دریافت نمایند فعالیت می‌کنند و در برخی مواقع مورد سوء استفاده‌های مالی به‌صورت تجویز تمرینات ورزشی غیراصولی، برنامه‌های کاهش و افزایش وزن غیرعلمی و تجویز مکمل‌های غذایی غیرضروری و یا مواد نیروزا قرار می‌گیرند.

برنامه‌های ورزشی پیشگیری‌محور باشند

خورشیدی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد متولیان سلامت جامعه می‌بایست بدون در نظر گرفتن سیاست‌های تقابلی وابسته به منافع اقتصادی و صنفی و با تغییر رویکرد سلامت جامعه از درمان‌محور به پیشگیری‌محور در توسعه مراکز سلامت ورزشی در سراسر کشور اهتمام نموده و همانند کشورهای توسعه‌یافته به نقش فیزیولوژیست‌های ورزشی در تیم‌های چندرشته‌ای سلامت، بازتوانی و درمان توجه نمایند.

وی اذعان کرد: این رهیافت بدون آموزش نیروهای متخصص عملیاتی در گرایش‌های کاربردی فیزیولوژی ورزشی و ایجاد بستر تحقیقاتی و آموزشی مناسب برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در این رشته محقق نمی‌شود و شاید بتوان گام ابتدایی در این راستا را با خارج نمودن رشته فیزیولوژی ورزشی از زیرمجموعه علوم انسانی، تربیتی و اجتماعی برداشت.

مرکز سنجش سلامت دانشگاه آزاد در خدمت ورزشکاران و خانواده‌ها

کارشناس مرکز سنجش و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اظهار کرد: مرکز سنجش و سلامت می‌تواند علاوه بر تست‌های ورزشی مختلف به خانواده‌ها در شناسایی استعداد کودکانشان کمک کند.

وی افزود: با استفاده از دستگاه‌های موجود تست‌های ورزشی از کودکان گرفته می‌شود و پس از بررسی نتایج تست‌ها نظر نهایی درباره استعداد شخص به خانواده‌ها اعلام می‌شود.

پناهی تصریح کرد: تست سلامت نیز در این مرکز از مراجعه‌کنندگان گرفته می‌شود و بر این اساس مشکلات مختلف جسمی و بیماری‌های مختلف حرکتی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های دستگاه‌ها مشخص می‌شود.

وی گفت: آزمایشگاه‌ تست‌های ژنتیکی نیز در این مرکز دایر است و با استفاده از آزمایش‌های پیشرفته ابعاد دقیقی از استعدادها و شرایط جسمانی ورزشکاران یا علاقمندان به ورزش مشخص می‌شود.

کارشناس مرکز سنجش سلامت دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل عنوان کرد: امید است علاوه بر ورزشکاران خانواده‌ها نیز با بهره‌مندی از امکانات این مرکز آینده ورزشی فرزندان خود را تضمین کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دانش فیزیولوژی ورزشی تأثیر اندکی بر سبک زندگی و سلامت زیر گروه‌های جمعیت کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما داشته است، به‌طوری‌که علی‌رغم تبلیغات و توصیه‌های مکرر مراکز درمانی و پزشکان به ورزش روزانه، تغییر قابل‌توجهی در شتاب روزافزون فاکتورهای خطرآفرین تندرستی مشاهده نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 3 =