کد خبر : 171860
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
-

رشد ۳۲۲ درصدی جرائم مالی فضای سایبری در کردستان

رشد ۳۲۲ درصدی جرائم مالی فضای سایبری در کردستان

به گزارش قائم آنلاین، سرهنگ مهدی دانش‌پور، امروز، سوم مردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: براساس جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان نفوذ اینترنت بالغ بر ۷۳ درصد است که با توجه به رشد فناوری و استفاده از اپلیکشن‌های جدید در فضای مجازی روز به روز این آمار

به گزارش قائم آنلاین، سرهنگ مهدی دانش‌پور، امروز، سوم مردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: براساس جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان نفوذ اینترنت بالغ بر ۷۳ درصد است که با توجه به رشد فناوری و استفاده از اپلیکشن‌های جدید در فضای مجازی روز به روز این آمار در حال رشد است و اغلب کاربران نوجوان و جوان هستند.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۵۴ هزار خط اینترنت پرسرعت در سطح استان کردستان وجود دارد و بیش از ۵۷ هزار خط توسعه ۹ شرکت دیگر  را ارائه داده است که اتصال ۳۴۰ روستای استان به اینترنت پرسرعت را شاهد هستیم.

سرهنگ دانش‌پور عنوان کرد: مجموع مشترکان پهنای باند فور جی و تری جی در استان کردستان بالغ بر ۷۳۶ هزار نفر و تعداد سیم کارت‌های فعال در استان کردستان ۱۱۰ درصد نسبت به جمعیت استان بوده است.

وی مجموع استفاده‌کنندگان از اینترنت ثابت و سیار را ۹۴۵ هزار نفر ذکر و عنوان کرد:  تمام شهرهای استان کردستان مجهز به سیستم فور جی و تری جی هستند که بالطبع این توسعه فناوری، میزان جرائم سایبری نیز افزایش یافته است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان عنوان کرد: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در اهمیت توجه به فضای مجازی، طرح سراسری مبارزه با عرضه سلاح و مهمات و مبارزه با ترویج خشونت در فضای سایبری اجرا شده و اقدامات خوبی در پلیس فتای استان کردستان صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: ۹۰ تارنمای در حوزه عرضه فروش سلاح و مهمات و اراذل و اوباش را شناسایی کردیم که در دست اقدام بوده است و ان‌شاء الله شاهد موفقیت خاصی در این طرح خواهیم بود.

رشد ۱۲۹ درصد جرائم سایبری در کردستان

سرهنگ دانشپور با اشاره به اینکه میزان جرایم فضای مجازی استان از ابتدای امسال تا اواخر تیرماه در مقایسه با سال گذشته ۱۲۹ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: میزان جرایم مالی در فضای مجازی استان کردستان ۳۲۲ درصد افزایش  و در سایر حوزه ۳۲ درصد کاهش جرائم سایبری داشته است.

وی ۶۴ درصد فراوانی جرائم سایبری را مربوط به جرائم مالی دانست و عنوان کرد: ۵۱ درصد از این میزان جرائم سایبری مربوط به برداشت غیرمجاز و ۱۳ درصد به کلاهبرداری اینترنتی مربوط می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان کردستان عنوان کرد: مزاحمت اینترنتی با ۱۳ درصد، هتک حرمت و نشر اکاذیب با هشت درصد، ‌انتشار فلیم‌های خصوصی با پنج درصد بیشترین فراوانی جرایم فضای مجازی در کردستان را تشکیل داده و سایر جرایم نیز ۱۰ درصد بوده است.

وی با اشاره با اینکه ۸۰ درصد جرائم سایبری را کشف کرده ایم، افزود: بیشترین دلایل و انگیزه های این جرایم تسویه حساب و رقابت های شغلی، موضوعات ضداخلاقی و منافع مالی بوده است.

سرهنگ دانش‌پور در زمینه محدوده سنی دستگیر شدگان ادامه داد:‌ در محدوده سنی زیر سن ۱۴ سال دستگیری داشتیم و در محدوده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال ۲۵ درصد، ۲۵ تا ۳۹ سال ۶۰ درصد و ۴۰ ساله به بالا ۱۵ درصد دستگیری‌ها را شامل می‌شود.

وی اذعان کرد: ترفند بسیاری از کلاهبرداری های اینترنتی به این شکل بوده که افراد برای خرید نرم افزارهای اغواگرانه یا شارژ ارزان قیمت به درگاه‌های جعلی بانک ها هدایت شده و اطلاعات بانکی آنها به سرقت رفته و مورد کلاهبرداری قرار  گرفته‌اند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان یادآور شد: در چهار شهرستان استان کردستان مرکز پلیس فتا راه اندازی شده است و اکنون مرکز پلیس فتا در ۹ شهرستان فعال بوده است و در شهرستان سروآباد نیز در آینده نزدیک مرکز پلیس فتا فعال خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + دوازده =