کد خبر : 171537
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
-

آشنایی با سدان فرانسوی بازار ایران

آشنایی با سدان فرانسوی بازار ایران

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام سایت دیوار، بعد از موفقیت‌های پیاپی زانتیا، سیتروئن تصمیم گرفت با جایگزینی یک سدان خانوادگی بزرگ به نام سیتروئن c۵ باز هم بخشی از بازار ایران را در اختیار بگیرد. هر چند در این راه چندان موفق نبود و عرضه محدود و بازار فروش ضعیف آن سبب شد هیچگاه

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام سایت دیوار، بعد از موفقیت‌های پیاپی زانتیا، سیتروئن تصمیم گرفت با جایگزینی یک سدان خانوادگی بزرگ به نام سیتروئن c۵ باز هم بخشی از بازار ایران را در اختیار بگیرد. هر چند در این راه چندان موفق نبود و عرضه محدود و بازار فروش ضعیف آن سبب شد هیچگاه دوران طلایی مانند زانتیا نداشته باشد.

در این متن سعی می‌کنیم نگاهی داشته باشیم به به خریدوفروش سیتروئن c۵، این فرانسوی پا به سن گذاشته و با ویژگی‌های مختلف آن بیشتر آشنا شویم.

نگاهی به تاریخچه سیتروئن c۵

سیتروئن c۵ در سال ۲۰۰۱ به جای زانتیا روی خط تولید سیتروئن رفت. نسل اول این خودرو در مدل‌های مختلف ۵ در هاچبک یا ۵ در استیشن به بازار عرضه می‌شد. طراحی این خودرو در همان زمان نیز چندان دلنشین نبود و نتوانست چندان نظر خریداران اروپایی را جلب کند. البته ترکیب‌های فنی مختلف از موتورهای ۱.۶ لیتری کوچک تا ۳.۰ لیتری v۶ و امکانات امنیتی خوب باعث شده بود تا افراد مختلفی به این خودرو علاقه‎مند شوند. در سال ۲۰۰۴ این خودرو با یک فیس لیفت کامل رو به رو شد که طراحی نچندان زیبای آن را کمی قابل تحمل‌تر می‌کرد. حدود سال ۲۰۰۶ بالاخره فروش سیتروئن c۵ در ایران آغاز شد. ایرانیان که با زانتیا خاطره بسیار خوبی از سیتروئن داشتند در ابتدا استقبال خوبی از سیتروئن c۵ به عمل آوردند. اما خیلی زود طراحی این خودرو و عرضه محدود آن باعث شد تا فروش این خودرو شرایط خوبی در ایران پیدا نکند.

بعد از عرضه ناموفق نسل اول این خودرو در ایران، نسل جدید این خودرو با چهره‌ای با وقارتر، امکانات بیشتر و کیفیت ساخت بهتر وارد بازار اروپا شد. در این نسل خبری از نمونه‌های هاچبک نبود و تغییرات زیادی در قوای فنی این خودرو به وجود آمد. در بازارهای اروپایی استقبال از این نسل بسیار بیشتر از نسل قبلی آن بود و بسیاری از افراد سیتروئن c۵ را از لحاظ طراحی با محصولات آلمانی مقایسه می‌کردند. دو سال بعد از عرضه نسل دوم در بازارهای جهانی، بالاخره سیتروئن c۵ به ایران نیز رسید. خرید سیتروئن c۵ نسل جدید خیلی زود به یکی از انتخاب‌های اصلی بسیاری از خانواده‌های ایران تبدیل شد و فروش نسبتاً موفقی در ایران داشت. هر چند باز هم واردات محدود باعث شد که بازار خرید و فروش سیتروئن c۵ آنطور که باید و شاید جایگاه مستحکمی برای خود نداشته باشد. در نهایت واردات این نسل از سیتروئن c۵ نیز از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ طول کشید و بعد از آن پرونده این خودروسازی فرانسوی در ایران بسته شد.

قوای فنی سیتروئن c۵

نسل اول سیتروئن c۵ با موتور ۲ لیتری ۱۴۰ اسب بخاری به بازار عرضه می‌شد. گیربکس ۴ دنده اتومات با حالت اسپرت و برفی این خودرو در زمان خود یک ویژگی بسیار مهم محسوب می‌شد. شتاب ۱۰ ثانیه‌ای و مصرف ترکیبی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز نشان دهنده عملکرد فنی مناسب این خودرو بود. نسل دوم نیز دقیقاً با همان موتور و عملکرد فنی راهی بازار شد. با این تفاوت که گیربکس جدید آن علاوه بر حالت برفی و اسپرت از حالت اکو نیز پشتیبانی می‌کرد. در مجموع قوای فنی سیتروئن c۵ همواره جزو ویژگی‌های مثبت این خودرو بوده است.

امکانات و کیفیت ساخت

گفتیم که کیفیت ساخت و طراحی در نسل اول یک نقطه ضعف بزرگ و در نسل دوم به یک نقطه مثبت تبدیل شد. در طراحی داخلی نیز نسل دوم تغییرات مثبت زیادی به خود دید و پیشرفت زیادی در آن دیده می‌شود. اما در بخش امکانات همان سیتروئن c۵ نسل اول نیز در زمان خود از لحاظ امکانات امنیتی یک خودرو بسیار خوب محسوب می‌شد. کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، تنظیم ارتفاع اتومات، سنسور عقب و باران، اتولایت، نورپردازی داخلی، فرمان برقی حساس به سرعت، ۷ ایربگ، تهویه اتومات دوگانه، صندلی‌های چرمی ۶ حالته برقی و سانروف این خودرو را به یکی از سدان های لوکس ایران در دهه ۸۰ تبدیل کرده بود. در نسل دوم نیز سنسور جلو اتوهلد، دی لایت، گردش چراغ در پیچ، چراغ شور، دکمه‌های کنترل روی فرمان و بلوتوث به امکانات این خودرو اضافه شد.

ارزش خرید و قیمت

اگر قصد خرید سیتروئن c۵ را داشته باشید بهترین راه جستجو میان آگهی‌های فروش سیتروئن c۵ در سایت دیوار است. بر اساس آگهی‌های ثبت شده در سایت دیوار قیمت سیتروئن c۵ از ۱۲۰ میلیون تومان شروع و به حدود ۴۸۰ میلیون تومان می‌رسد. پژو ۴۰۷ و محصولات جدید هیوندای از مهمترین رقبای این خودرو هستند. سیتروئن c۵ خصوصاً در نسل دوم ارزش خرید بالایی دارد، با این حال عرضه محدود و بازار فروش دست دوم نچندان خوب به همراه هزینه نگهداری بالا و کمبود قطعات مشکلات مهمی هستند که خریداران این خودرو با آن رو به رو خواهند شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =