کد خبر : 170953
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
-

دولت، دولت حرف است

دولت، دولت حرف است

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام علی باقری یکی از چهره‌های اصولگرای استان زنجان در دفتر خبرگزاری فارس حضور یافته و ضمن تشریح و تحلیل عملکرد دولت در ۶ سال گذشته، پیش‌بینی خود را از دولت و مجلس آینده ارائه کرد. وی متولد سال ۱۳۳۷، دبیر حزب جبهه پایداری در استان زنجان و از فعالان سیاسی

به گزارش قائم آنلاین، حجت‌الاسلام علی باقری یکی از چهره‌های اصولگرای استان زنجان در دفتر خبرگزاری فارس حضور یافته و ضمن تشریح و تحلیل عملکرد دولت در ۶ سال گذشته، پیش‌بینی خود را از دولت و مجلس آینده ارائه کرد.

وی متولد سال ۱۳۳۷، دبیر حزب جبهه پایداری در استان زنجان و از فعالان سیاسی اصولگرا است.

باقری از انقلابیون در دهه ۵۰ بوده و قبل از انقلاب اسلامی تجربه دستگیری توسط ساواک از سنین پایین را دارد تا حدی که به علت سن کم وی رژیم حاکم از زندانی کردن وی خودداری می‌کند.

فعالیت‌های انقلابی حجت‌الاسلام باقری، اما پس از پیروزی انقلاب نیز ادامه یافته و وی دارای سوابقی همچون فعالیت در سپاه میاندوآب و در دوران دفاع مقدس، حضور به عنوان مبلغ در دوران دفاع مقدس، فعالیت تبلیغی در ۱۴ کشور دنیا، نماینده طلاب زنجان در حوزه علمیه به مدت ۶ سال، فعالیت در سپاه پاسداران و مجموعه اوقاف به مدت ۹ سال را در کارنامه کاری خود دارد.

تحصیلات حجت‌الاسلام باقری سطح ۴ حوزوی معادل دکترا بوده و در حال حاضر نیز به عنوان دبیر جبهه پایداری زنجان فعالیت دارد.

با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات گفت‌‌وگویی با حجت‌الاسلام علی باقری در خبرگزاری فارس داشتیم که در زیر می‌خوانید.

 *فارس: به عنوان سوال اول، ارزیابی خودتان را از فعالیت ۶ ساله دولت بفرمایید؟

حجت‌الاسلام علی باقری: ببنیید به واسطه ناکارآمدی و ناتوانی دولت در گشودن گره‌های جاری جامعه در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی، دولت تدبیر و امید هم از محل امید و هم تدبیر محل مناقشه است.

امروز مردم کمتر باور دارند که دولت توانسته باشد گره‌های جاری جامعه را در بخش‌های اقتصادی، اداری، دیوانی و مدیریتی را باز کند و واقعیت این است که مردم امروز معتقدند که این دولت، دولت حرف است و کمتر اهل عمل است و مجموعه علل و عوامل موجب شده که امروز مردم در جستجوی جریان سیاسی و اجتماعی جدیدی باشند.

به عقیده بنده برای انتخابات آینده شانس جریان رقیب دولت برای موفقیت در مجلس بسیار بالا است اما این بالا بودن خود عوارضی برای جریانات سیاسی داخلی در گستره استانی و ملی دارد چرا که در حال حاضر همه نیروهای موجود در جامعه، احساس مسؤولیت کرده و برای حضور در صحنه انتخابات اعلام آمادگی می‌کنند.

البته اعلام آمادگی افراد از طیف‌های مختلف هم حسن و هم عیب محسوب می‌شود، چون اگر غفلت شده و سازگاری برای انتخاب گزینه مورد حمایت جریان رقیب دولت فعلی اگر اتفاق نیافتد خودش می‌تواند زهر کشنده برای جریان رقیب دولت باشد که مجموعه نیروهای انقلاب را تحت پوشش قرار می‌دهد.

*فارس: شانس جریان انقلابی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو چقدر است؟

باقری: به عقیده بنده اگر نامزد مقبول صالح به عنوان کاندیدای مورد حمایت جریان انقلابی وارد عرصه مجلس شود شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات خواهد داشت چرا که هم در کلان‌ شهرها و هم شهرهای کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر شانس جریان انقلابی برای پیروزی در انتخابات بالاست.

 البته باید در این موضوع ساز و کار مناسبی برای حمایت نامزد مورد نظر تعریف شود، همانطور که در حوزه انتخابیه زنجان و طارم چند نفر اعلام حضور کرده‌اند که البته این امر جای انشقاق است چرا که قرار بود طبق ساز و کار مشخصی این اتفاق رخ دهد.

البته پیش از این قرار بر معرفی نامزدهای انتخاباتی در هر ۵ حوزه انتخابی به صورت جریان مشخص و در ایام نزدیک انتخابات بود، اما به دلایل نامعلوم خیلی زود اتفاق افتاد که البته اشکالاتی به این موضوع وارد است، چرا که پیش‌دستی در این بازه زمانی به جای وفاق و انسجام، نه تنها به نیروهای انقلابی کمکی‌ نمی‌کند، بلکه موجب پراکندگی و واگرایی نیروهای انقلاب خواهد شد.

*ویژگی یک نماینده خوب؟

نامزدهایی که تمایل برای کاندید شدن دارند در ابتدا باید قانون اساسی را آویزه گوش خود کنند و ببینند که آیا با استفاده از ظرفیت‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد می‌توانند گرهی از کار مردم باز کنند یا خیر.

این کارشناس سیاسی: تجربه ادوار گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی شعارهای جذاب می‌دادند اما پس از ورود به عرصه مجلس متوجه شدند که اصلا مجلس چنین اختیاراتی ندارد و در واقع منظور این آقایان از اختیارات کافی خیلی روشن نیست در حالی که ما در قانون اساسی ساز و کار داریم.

نمایندگان ظرفیت بالایی دارند، اما در واقع اگر نماینده مجلس پاک دست نباشد و سر منافع مردم با دولت کنار بیاید و از ایرادات چشم‌پوشی کند، نماینده خوبی نیست.

آنچه مسلم است فرد موفق کسی است که اهل طراحی و اهل قانون بوده و مفهوم توسعه را خوب می‌شناسد، چنین فردی چه از جناح موافق و چه از جناح رقیب باشد موفق خواهد شد.

امروز در حالی به نمایندگان زبده نیاز داریم که تنگناهای اقتصادی کشور و فشارهایی که دشمنان در اثر تحریم به کشور وارد می‌کنند و در چنین شرایطی ما نیاز به نمایندگانی داریم که اهل فکر و ذوق بوده و توان گره‌گشایی داشته باشند، در واقع نامزدها باید با تحلیل اجتماعی و سیاسی از وضعیت موجود به صحنه آمده و آستین همت را برای حل مشکلات مردم بالا بزند و اجازه ندهد سفره مردم بیشتر از این کوچک شود.

همه مشکلات به پای تحریم نوشته می‌شود، در حالی که اینطور نیست، بلکه برخی از مشکلات به ناتوانی، کم‌توانی، کم‌تحرکی و کم‌انگیزگی نمایندگان و دولت برمی‌گردد، چون چاره‌ای برای حل مشکلات پیدا نکرده‌اند. وضع قوانین خوب یعنی داشتن برنامه ۵ ساله، برنامه‌ریزی برای سند چشم‌انداز توسعه و برنامه‌ریزی برای ۲۰ سال آینده کشور از جمله موضوعاتی است که باید از سوی یک نماینده مجلس مورد توجه قرار گیرد.

*نقش احزاب در مجوعه مدیریتی کشور چطور است؟

باقری: به عقیده بنده توانمندسازی و چابک‌سازی نیروهای انسانی باید در اولویت باشد در صورتی که نیروی انسانی توانمند باشد امور بهتر پیش رفته و فعالیت‌ها نیز بهتر خواهد شد.

با این حال در کشور ما احزاب هنوز به بلوغ نرسیده‌اند که در توسعه کشور نقش داشته باشند، که اگر بلوغ احزاب در کشور ما همچون سایر کشورها روی دهد، موجب توسعه و پیشرفت کشور خواهد شد، در حالی که امروز احزاب این شرایط را نداشته و مورد بی‌توجهی دولت‌ها واقع شده‌اند.

 افراد وابسته به احزاب باید تعریف مشخصی از جایگاه خود داشته باشند، اما کسانی که چند روز مانده به انتخابات به صحنه می‌آیند و کرکره‌ فعالیتشان را بالا می‌زنند از احزاب نیستند.

امروز  یکی از عمده مشکلات احزاب این است که برای انتخابات طرح و نقشه ندارند در حالیکه با توجه به کارکرد احزاب، باید برای گستره بین‌الملل و نقش‌آفرینی در ارتباط با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت کشورهای مجاور برنامه داشته باشند، در صورتی که امروز چنین شرایطی حاکم نیست که اگر چنین شرایطی حاکم بود شاهد تحریم‌های این چنین از سوی آمریکا نبودیم.

*فارس: ارزیابی شما از وضعیت کشور در عرصه بین‌الملل چیست؟

حجت‌الاسلام باقری: در ارتباط با وضعیت کشور در روابط بین‌الملل، ارتباط با همسایگان و کشورهای اروپایی خوب است اما در شرایطی که در آن قرار داریم باید تمرکز روی کشورهای همسایه باشد.

باید تاکنون افزایش نفوذ منطقه‌ای و مراودات فرهنگی و مبادلات تجاری دانش‌بنیان را شاهد بودیم اما نیستیم، چون همه اینها نیاز به طراحی و نقشه و پی‌ریزی دارد و با حرف کامل نمی‌شود.

در واقع مشکلات زمانی حل خواهد شد که به فرمایشات رهبری به ویژه بیانیه گام دوم عمل کنیم.

البته این بیانیه با صحبت کردن عملیاتی نمی‌شود بلکه باید برای تحقق آن باید تلاش کرده و هم در گستره بین‌الملل، در گستره منطقه و هم برای کشورهای همجوار و همچنین در گستره ملی و استانی برای آن برنامه داشته باشیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

قطعا همکاری و هماهنگی بین اقوام مختلف کمک شایانی به تحقق هرچه بهتر بیانیه گام دوم خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 − 2 =