کد خبر : 170821
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
-

دامپزشکی خراسان شمالی با کمبود اعتبار برای تامین سم مواجه است

دامپزشکی خراسان شمالی با کمبود اعتبار برای تامین سم مواجه است

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حمید رمضانی در گفت و گو ، تاکید کرد: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، سم پاشی دام است. وی افزود: در حال حاضر سم توسط این اداره کل به صورت هدفمند در میان دامدارها توزیع می‌شود. رمضانی راه های جلوگیری از

به گزارش قائم آنلاین، دکتر حمید رمضانی در گفت و گو ، تاکید کرد: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، سم پاشی دام است.

وی افزود: در حال حاضر سم توسط این اداره کل به صورت هدفمند در میان دامدارها توزیع می‌شود.

رمضانی راه های جلوگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یا CCHF را تشریح کرد و توضیح داد: تشدید فعالیت کنه های ناقل این بیماری در فصل گرماست و این بیماری مشترک و قابل انتقال از حیوانات به انسان، در دام ها مرگ و میر و حتی علائم چندان مهمی ندارد، اما انتقال ویروس به افرادی که با دام یا فرآورده های دامی سر و کار دارند، چنان چه در مراحل اولیه به درستی تشخیص و درمان نشود، می تواند به مرگ مبتلایان منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس CCHF از طریق کنه های خاصی به دام ها منتقل می شود و در خون آن ها زیست می کند، بنابراین جداکردن کنه از روی بدن دام یا دستکاری و له کردن آن ها، هم چنین کشتار غیرمجاز و تماس با خون و ترشحات دام های مبتلا و گوشت و فرآورده های آن می تواند ویروس عامل بیماری را به انسان منتقل کند.

این مقام مسئول ادامه داد: سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام ها با سموم توصیه شده، استفاده از دستکش و وسایل حفاظت فردی در تماس با دام ها و فرآورده های آن، استفاده شهروندان از گوشت و فرآورده های خام دامی که در کشتارگاه و با نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی استحصال شده و دارای مهر و برچسب دامپزشکی است، از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری زئونوز خطرناک است.

رمضانی اضافه کرد: به عموم مردم توصیه اکید می شود از ذبح دام در معابر و منازل، خودداری و دام های قربانی خود را نیز برای ذبح بهداشتی و شرعی به کشتارگاه ها منتقل کنند ولی با این حال، درصورت استفاده از گوشت حیوانی که خارج از کشتارگاه ذبح شده است، برای تضمین کیفیت و برطرف شدن مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت، بایستی آن را حداقل ۲۴ ساعت در دمای دو تا چهاردرجه سانتیگراد(یخچال) نگهداری و سپس مصرف یا منجمد کرد و از مصرف گوشت و آلایش خوراکی بلافاصله پس از ذبح دام، خودداری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 8 =