کد خبر : 170586
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
-

رقبا و رفقای قدیمی؛ هیوندای آزرا بخریم یا ماکسیما

رقبا و رفقای قدیمی؛ هیوندای آزرا بخریم یا ماکسیما

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام دیوار، این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما شاید مهم‌ترین دلیل آن طراحی خاصش باشد. البته بازار خریدوفروش هیوندای آزرا دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد و همان‌طور که همیشه می‌گویند همیشه پای یک خودرو دیگر در میان بود. این “خودرو دیگر” که به اتومبیل‌های زیادی می‌تواند نسبت داده شود

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام دیوار، این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما شاید مهم‌ترین دلیل آن طراحی خاصش باشد. البته بازار خریدوفروش هیوندای آزرا دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد و همان‌طور که همیشه می‌گویند همیشه پای یک خودرو دیگر در میان بود. این “خودرو دیگر” که به اتومبیل‌های زیادی می‌تواند نسبت داده شود خیلی در این روند تأثیر داشت تا جایی که حتی خود سازندگان اذعان داشتند که دلیل تغییرات در چرخه مالی شرکت دقیقاً همان “خودرو دیگر” است. نیسان ماکسیما که دو سال قبل از آزرا روانه بازار شد یکی از همان خودروهایی است که همچنان به فروش خود ادامه می‌دهد به‌صورت پایاپای به رقابت با آزرا می‌پردازد. رقابتی که گاهی اوقات منصفانه نیست.

نکته اولی که باید راجع به این دو مدل بدانید این است که هر دوی آن‌ها از نسل موتورهای حجم بالا هستند. این خودروها که پنل نگه‌دارنده ۶ سیلندرِ و ۲۴ سوپاپه دارند توانایی تولید نیرومحرکه بالای ۲۰۰ اسب بخار را به‌صورت پیش‌فرض دارند. از همین رو وقتی می‌خواهیم راجع به قدرت صحبت کنیم باید تمام پیش‌فرض‌های ذهنی خود را دور بریزیم. این یعنی به هنگام خرید هیوندای آزرا حتی توجه داشته باشید که خودرویی ۳۳۰۰ سی‌سی خریداری کرده‌اید که حداقل ۶۰۰۰ دور در هر دقیقه می‌زند. از همین رو تولید ۲۳۵ اسب بخار نیرومحرکه اصلاً عجیب نیست و شاید در مقابل خیلی از مدل‌های دیگر حتی کم هم به نظر برسد. بااین‌حال همچنان در مقابل ماکسیما مناسب عمل کرده و موفق می‌شود به بیشینه سرعت فوق‌العاده ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

از طرفی ماکسیما با حجمی کمتر اما دور موتور بالاتر می‌تواند از پس ۳ سال اختلاف سال تولید گذر کرده و همچنان نو به نظر برسد. این یعنی ۳۰۰۰ سی‌سی حجم موتور با ۶۴۰۰ دور در هر دقیقه می‌تواند به عدد تحسین‌برانگیز ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت منتهی شود که از بعد شتاب هم چیزی از آزرا کم ندارد. بااین‌حال مشکل اساسی‌ای که ماکسیما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بالا بودن دور موتور آن است. این موضوع هم به‌صورت مستقیم در دو مبحث تأثیر مستقیم خواهد داشت؛ شتاب و میزان سوخت مصرفی. هیوندای آزرا از صفر تا صدش را در ۷.۸ ثانیه و ماکسیما در ۸ ثانیه طی می‌کند که با دور موتوری کمتر می‌توانست بهتر باشد.

از طرفی وقتی صحبت از موتورهای سنگین و با حجم بالا می‌شود عملاً با خوره‌های بنزینی طرف هستیم که به‌صورت ترکیب می‌توانند بالای ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر بسوزانند. از همین رو در نظر داشته باشید که با خرید هیوندای آزرا و سواری در شهر باید حداقل ۱۵ لیتر بسوزانید. ماکسیما هم چیزی کمتر ندارد و مصرف داخل شهرش ۱۶ لیتر است. بااین‌حال ازنظر ترکیبی می‌توانید به ۱۰.۲ لیتر برای آزرا و ۱۱.۵ لیتر برای ماکسیما نگاه کنید که همچنان بالا هستند.

نکته دیگری هم که باید بدانید این است که خودروهایی با این حجم و قدرت باید از شاسی و بدنه منحصربه‌فرد استفاده کنند تا از پس هر موقعیت رانندگی و شرایط جوی‌ای بربیایند. از همین رو اکثرشان شامل شاسی سنگینی هستند که با وزنی بالا پشتیبانی می‌شود. این وزن بالا هم به‌صورت مستقیم در ظاهر خودرو تأثیر می‌گذارد و یا خودرو بیش‌ از حد کشیده می‌شود و یا حالتی در اصطلاح قلمبه پیدا می‌کند. از همین رو آزرا را می‌توانیم خودرو قلمبه و ماکسیما را خودرو کشیده بنامیم. البته نه اینکه این خودروها جذابیت ظاهری نداشته باشند بلکه مشخصات فیزیکی آن‌ها طراحی آیرودینامیکی خاصی دارد و آن را برای راننده‌ای مناسب نمی‌کند. از همین رو در نظر داشته باشید که رانندگی با آزرا خیلی ایمن‌تر از ماکسیما به نظر می‌رسد، درحالی‌که ممکن است هیچ تفاوتی میان آن‌ها وجود نداشته باشد.

درنهایت هم اگر بخواهیم تصمیم نهایی را بر اساس قدرت آن‌ها بگیریم به مبحث شیرین قیمت‌گذاری می‌رسیم که کمی متفاوت خواهد بود. این تفاوت عملاً از سال تولید این خودروها ناشی می‌شود و در مورد مدل کارکرده آن‌ها هم خواهد بود. قیمت  هیوندای آزرا بسته به سال تولیدش متغیر است اما معمولاً از ۱۹۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و در مدل‌های جدیدش حتی به ۶۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. بااین‌حال همیشه می‌توانید با قیمت پایه ۱۸۰ میلیون تومان یک ماکسیما تر و تمیز پیدا کنید که باوجود قدیمی‌تر بودن ازنظر امکانات رفاهی هم با آزرا برابری می‌کند. راستش را بخواهید انتخاب میان این دو مدل بیشتر سلیقه است تا دیدگاه فنی، چون برتری آزرا به خاطر سال تولیدش است وگرنه هر دو این خودروها فوق‌العاده هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − دو =