کد خبر : 170161
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۲۵
-

افزایش تعداد زباله‎گردها در شهر گرگان

افزایش تعداد زباله‎گردها در شهر گرگان

به گزارش قائم آنلاین، یکی از معضلات شهرنشینی در دنیای امروز تولید حجم انبوهی از زباله‎هاست، در این میان زباله‎گردی به یکی از معضلات شهری و البته اجتماعی در سال‎های اخیر نه تنها در کلانشهرها بلکه در شهرهای کوچک نیز تبدیل شده است. زباله‎گردها کالاهای قابل بازیافت را از مخازن زباله خارج و آن را

به گزارش قائم آنلاین، یکی از معضلات شهرنشینی در دنیای امروز تولید حجم انبوهی از زباله‎هاست، در این میان زباله‎گردی به یکی از معضلات شهری و البته اجتماعی در سال‎های اخیر نه تنها در کلانشهرها بلکه در شهرهای کوچک نیز تبدیل شده است.

زباله‎گردها کالاهای قابل بازیافت را از مخازن زباله خارج و آن را به ضایعات‌فروشی‎ها می‎برند تا بدین ترتیب درآمدی برای خود کسب کنند.

گر چه مشکلات اقتصادی در سال‎های اخیر یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد زباله‎گردها در سطح شهر محسوب می‎شود اما نباید از گسترش انواع بیماری‎هایی که از خارج شدن زباله و رها شدن آن در سطح شهر توسط زباله‌گردها به وجود می‎آید و از سویی نازیبا شدن منظر و سیمای شهری با حضور زباله‎گردها غافل شد، با این وجود زباله‎گردی شاید در وهله نخست به عنوان یکی از معضلات شهری محسوب شود اما به گفته کارشناسان اجتماعی زباله‌گردی پیش از آن که به عنوان یک معضل شهری شناخته شود یک معضل اجتماعی است که به عنوان یک مسأله بین‎المللی مورد بحث قرار می‎گیرد.

*عدم حمایت نهادهای حمایتی از زباله‎گردها/ زباله‎گردی روی دیگر فقر

طی یکی دو سال گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و موج بیکاری، زباله‎گردی در شهر گرگان که یکی از مناطق مهاجرپذیر کشور محسوب می‎شود بیشتر شده است یک کارشناس علوم اجتماعی در گلستان معتقد است کسب درآمد یکی از دلایل اصلی افزایش زباله‌گردی در کلانشهرهاست.

آرزو سیدی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: افرادی که به زباله‎گردی روی می‌آورند یا بیکار هستند یا کار خود را از دست داده‎اند بنابراین نبود فرصت شغلی موجب شده شخص برای پاسخ به نیازهایش به فکر چاره‎ای باشد.

وی اضافه کرد: می‎توان گفت افرادی که زباله‌گردی را انتخاب کرده‎اند به نوعی دچار آسیب اجتماعی شده‎اند بنابراین باید از طرف دولت و نهادهای مربوط حمایت شوند.

کارشناس علوم اجتماعی تصریح کرد: اگر حمایت‎های مناسب را از سوی دولت و نهادهای مربوط شاهد بودیم شاید امروز زباله‎گردی در سطح شهرها در حال افزایش نبود.

سیدی بیان کرد: عدم حمایت از زباله‎گردها تبعات اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد داشت از طرفی زباله‌گردی آسیب‎های مخصوص به خود از جمله ابتلا به بیماری‎های خطرناک به دلیل عدم رعایت الزامات فنی در دفع زباله و نبود احساس امنیت در معابر عمومی و الگوپذیری فرزندان از این خانواده‎های زباله‎گرد است.

وی از دلایل مهم افزایش زباله‌گردی در سطح شهرها را مربوط به اجرایی نشدن تفکیک زباله از مبدأ عنوان کرد و گفت: زمانی که فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی سازمان‎های متولی در این خصوص وجود نداشته باشد مردم نیز توجهی به این امر نخواهند داشت.

*لزوم ساماندهی زباله‎گردها در شهر گرگان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان نیز با ابراز تأسف از افزایش تعداد زباله‌گردها در سطح شهر گرگان گفت: متأسفانه معضل زباله‎گردی در سطح شهرهای کشور روز به روز بیشتر می‎شود و تقریبأ تمام شهرها گریبانگیر این معضل هستند در واقع این معضل ناشی از بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

موسی‎الرضا صفری تصریح کرد: در سطح گرگان با توجه به وجود قومیت‎های مختلف و مهاجرت‎هایی که به مرکز استان داریم زباله‎گری بیشتر مشاهده می‎شود.

وی ادامه داد: طبق حکمی که از معاون دادستان مبنی بر جرم بودن زباله‌گردی به دلیل اخلال در بهداشت عمومی گرفتیم هفته‎ای دو بار با اکیپ‎هایی که با همکاری نیروی انتظامی تشکیل داده‎ایم در گام اول با سرکشی به خیابان‎های سطح شهر به یدک‎کش‎های موتوری و گاری‎های دستی که مبادرت به جمع‌آوری زباله می‎کنند اخطار می‎دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان اضافه کرد: اخیرأ در شهرداری منطقه دو گرگان، ۴۲ باب مغازه و خانه که به صورت غیرمجاز اقلام بازیافتی را خریداری می‎کردند پلمب کردیم هم چنین با کمک دادستانی در سطح شهرداری منطقه سه نیز ۱۵ باب مغازه پلمب شدند.

صفری بیان کرد: به تازگی نیز جلسه‎ای در دادستانی برگزار و بر این اساس مقرر شد افرادی که دارای پروانه کسب اقلام بازیافتی هستند با همکاری دستگاههای شهرستانی مکانی ایجاد شود تا زباله‎گردها در سطح شهرها جمع آوری و در آن مجتمع یا شهرک ساماندهی شوند.

وی در خصوص عدم اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از مبدأ در گرگان گفت: خیلی وقت است برای اجرا شدن طرح تفکیک زباله از مبدأ اقدام کرده‎ایم از سال گذشته با سازمان مدیریت پسماند استان در این خصوص تفاهم‎نامه‎ای منعقد شد اما کارها باید از سیکل شورای شهر گرگان نیز عبور کند و اعضای شورای شهر نیز نقطه نظرات مختلفی در خصوص بهتر اجرا شدن این طرح داشتند.

*تولید روزانه ۲۵۰ تن زباله در شهر گرگان

معاون شهرداری گرگان در بخش دیگری از سخنان خود به گلایه برخی شهروندان از وضعیت مخازن زباله و بوی بد برخی از این مخازن اشاره کرد و گفت: در طول شبانه‌روز ۲۵۰ تن زباله از سطح معابر شهر گرگان جمع‎آوری می شود و رقم بالایی است.

صفری خاطرنشان کرد: از ساعت ۲۱ شب کار تخلیه مکانیزه در سطح شهر انجام می‎شود و تا ساعت پنج صبح ادامه داد اما در فصل تابستان دستورالعمل تخلیه برای شهرداری‎ها ابلاغ شده است با توجه به اینکه در فصل تابستان مردم تا دیروقت بیرون از منزل هستند جمع آوری زباله ها از ساعت ۲۲ شب آغاز می‎شود تا مردم زمان بیشتری برای گذاشتن زباله‎های خود در مخازن داشته باشند.

وی ادامه داد: بعد از تخلیه زباله کار شست و شوی مخازن صورت می‎گیرد یک دستگاه خودروی مکانیزه پشت ماشین تخلیه در حال حرکت است و اقدام به شست و شوی مخازن،گندزدایی می‎کند و این اقدامات به صورت چرخشی از ساعات ۲۲ شب تا چهار صبح در محله‎های مختلف انجام می‎شود تا سر و صدای شست و شوی و تخلیه زباله‎ها موجب سلب آسایش شهروندان نشود.

معاون شهرداری گرگان در خصوص بوی بد برخی مخازن زباله‎ها در سطح شهر گفت: در شهر گرگان سه دستگاه مخزن شوی مکانیزه و تقریبأ ۲ هزار و ۷۰۰ مخزن زباله مکانیزه وجود دارد که هفته‎ای یک بار این مخازن کاملأ شست و شوی می‎شوند در حالیکه ما اعلام کرده‎ایم شهروندان از ساعت ۱۷ تا ۲۲ زباله‎های خود را وارد مخازن کنند اما در اکثر اوقات مشاهده می‎شود در ساعات اوایل صبح و نزدیک به ظهر زباله‎ها خود را در مخازن قرار می‎دهند گرمای هوا موجب بوی بد و تعفن در این مخازن می‎شود بنابراین از شهروندان درخواست می‎کنیم با شهرداری همکاری لازم در این خصوص را داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =